OČEKIVANJA GOSPODARSTVENIKA

'Kolinda mora promjeniti našu sliku uspavane balkanske zemlje'

12.01.2015 u 13:44

Bionic
Reading

Nakon izbora nove predsjednice RH Kolinde Grabar Kitarović može se očekivati više inicijativa, rasprava i rješenja u traženju izlaska iz gospodarske krize, čulo se u ponedjeljak u emisiji Hrvatskog radija 'Poslovni tjedan'

'Normalno je da su najave nove predsjednice prihvatljive svakom građaninu i svakom poduzetniku ove zemlje. To je lijepo čuti, sada smo imali mini poreznu reformu, to je bio prvi korak, još jedna veća reforma zasigurno bi utjecala i na naš izvozni standard i na rezultate gospodarstva. No međutim, treba realno sagledati i mogućnosti, pa postoji mogućnost i da je to dio predizborne retorike', kazao je Bernard Jakelić, zamjenik glavnog direktora Hrvatske udruge poslodavaca (HUP).

Kolinda Grabar Kitarović u predizbornoj kampanji najavljivala je provođenje fiskalnih i parafiskalnih rasterećenja gospodarstva, smanjenje poreznih obveza kroz jednostavniji porezni sustav i prekidanje svake najave novih poreza prije provedbe cjelovite porezne reforme. Prema programu, zalagat će se i za odustajanje od poreza na imovinu jer je to po njoj apsolutno kotraproduktivno jačanju poduzetničke klime i suprotno načelima tržišnog gospodarstva.


Ipak, po Jakeliću, i to je proces koji se može pokrenuti i o kojem se može razgovarati do parlamentarnih izbora. 'Odavno smo rekli da imamo previsoke poreze i da smo preskupa država. Predsjednica, istina, može snažno utjecat na trendove i na opću klimu, ali promjene nisu realne u kratkom roku', ustvrdio je Jakelić.

Ekonomski analitičar Josip Budimir vjeruje da je za njezina mandata moguća revolucionarna promjena porezne politike

'Vjerujem da ona može puno napraviti po tom pitanju. To nije bila samo prigodna retorika za kampanju već su to zapravo gospodarski stavovi koje je Kolinda Grabar Kitarović najavila kao one za koje će se zalagati, a što proizlazi iz gospodarskog programa HDZ-a i njihovih koalicijskih partnera. Kod njih postoji visok konsenzus da s jedne strane treba izvršiti porezno rasterećenje, a s druge da porezni sustav treba biti jednostavniji i, što je najvažnije, stabilniji', naveo je Budimir.

Za Domagoja Juričića iz Hrvatske gospodarske komore (HGK) radi se o isticanju vrijednosnog pravca i suda u kojem će jedna koalicija, za razliku od druge, graditi svoju prepoznatljivost i u godini parlamentarnih izbora.

Sva trojica nakon izbora nove predsjednice najavljuju više inicijativa, rasprava pa i više rješenja u traženju izlaska iz gospodarske krize, napominjući da ona nema izravne ustavne ovlasti za mijenjanje mnogo toga, ali svojim utjecajem i vezama može učiniti mnogo toga u pogledu gospodarske diplomacije.

Budući da je riječ o drugoj političkoj opciji od dosadašnje, sugovornici su se složili da svojevrsnim pritiskom na Vladu Zorana Milanovića, Grabar Kitarović kroz javno i medijsko djelovanje može stvarati pritisak na Vladu da pokuša donijeti neke gospodarske rezultate i u ovoj predizbornoj godini. Isto tako, vjeruju da će Grabar Kitarović znati prepoznati mogućnosti djelovanja kroz diplomatska predstavništva.

Za Juričića je ovo je ključni trenutak za hrvatsko gospodarstvo, što bi, tvrdi, trebale shvatiti i jedna i druga politička opcija.

Za Jakelića gospodarski rast treba bit primarni cilj nove predsjednice, a on će podržati sve inicijative koje će pomoć našim kompanijama, dok Juričić želi da Grabar Kitarović ubuduće prije svega radi na poboljšanju imagea Hrvatske u svijetu

'Što je imidž Hrvatske bolji to će biti bolji i imidž naših kompanija. Nažalost, kada sada putujemo po svijetu naše tvrtke nemaju dobar imidž. Postoje individualne tvrtke koje pokazuju dobre rezultate ali često ih se prikazuje kao endemske vrste, koje nisu tipični predstavnici hrvatskog društva. Od Kolinde Grabar Kitarović očekujem da se Hrvatska počne percipirati kao društvo reda i rada i da se mijenja percepcija uspavane balkanske zemlje koja je ušla u Europsku uniju, dok su se u istoj toj Uniji počeli propitkivati je li to zasluženo. Isto tako, hrvatske tvrtke se još uvijek drže svojih tradicionalnih tržišta iako su ona u padu, pa stoga moramo učiniti sve da ih gurnemo u nova, treća tržišta', naveo je Juričić.