stručnjaci odgovoraju:

Nakon blagog poboljšanja u lipnju maloprodaja opet pala. Ima li trgovina ikakve šanse za oporavak u 2020. ili nas za Božić čekaju poluprazne police?

01.09.2020 u 14:59

Bionic
Reading

Nakon oporavka na mjesečnoj razini kao rezultata postupnog ukidanja uvedenih protumjera protiv pandemije kroz svibanj i lipanj, realni promet u trgovini na malo je prema posljednjim podacima DZS-a u srpnju pao i na mjesečnoj i na godišnjoj razini. Dok je lipnju promet u trgovinama čak nešto i porastao, u srpnju je on pao gotovo jedan posto na mjesečnoj razini i 6,7 posto u odnosu na srpanj 2019.

Kao što je ranije objavljeno, hrvatski BDP u drugom ovogodišnjem kvartalu pao je 15 posto, a stanje na tržištu rada još je koliko-toliko zadovoljavajuće dok velik broj ljudi radi sezonske poslove u turizmu. S dolaskom jeseni tih će poslova nestati, a manje plaća znači i manje potrošnje u trgovinama.

Pitali smo stručnjake stoga je li ova godina u potpunosti potonula pod pritiskom pandemije i gospodarske krize koje se iz nje izrodila ili se još uvijek smijemo nadati oporavku potrošnje u zimskim mjesecima i blagdanskom periodu.

Dragan Munjiza, predsjednik Uprave trgovačkog lanca Lonia i vrstan poznavatelj prilika u domaćoj maloprodaji, kaže nam kako potrošnja ovisi prije svega o kretanju ukupnog BDP-a, ali i poreznog rasterećenja plaća.

'Prvotno rasterećenje plaća kroz poreznu reformu jako je poguralo potrošnju, tako da bi svako novo rasterećenje dobro došlo i rezultati bi se brzo vidjeli. Potrošnja ovisi o stanju cijelog gospodarstva, a vidjeli smo koliko je BDP pao, uz to imamo pandemiju zbog koje još vlada veliki pesimizam', rekao je tportalu Munjiza.

Dodaje kako ne treba očekivati nikakve velike preokrete ove godine jer je stisak pandemije još uvijek prilično jak i posve je jasno da se ljudi ne upuštaju u veliku potrošnju dok su bombardirani lošim vijestima i žive u stalnoj neizvjesnosti.

Veliki preokret na tržištu Munjiza ne očekuje ni od novog igrača, talijanskog Eurospina, za koji kaže da će u Hrvatskoj raditi na isti način na koji radi u Sloveniji - s vrlo malim brojem trgovačkih centara - te da definitivno neće ciljati ući u društvo deset najvećih.

  • +31
Otvorenje prve trgovine Eurospina u Zadru Izvor: Cropix / Autor: Luka Gerlanc / CROPIX

U srpnju ove godine trgovina na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima u odnosu na lanjski sedmi mjesec niža je 9,8 posto. Analitičari Raiffeisen banke pišu da iako su mjesečni podaci pod utjecajem ukinutih Vladinih mjera u svibnju i lipnju donijeli pozitivna kretanja prometa u trgovini na malo, srpanj je potvrdio očekivani nastavak negativnih mjesečnih i godišnjih kretanja, što je prvenstveno odraz nižeg raspoloživog dohotka, slabijih rezultata u turizmu, optimizma i očekivanja potrošača te manje potrošnje kućanstava.

Denis Čupić, šef trgovačkog centra Westgate i direktor F.O. Grupe, kaže kako su u koronakrizi prema njegovim analizama najviše stradali premium i brendovi srednje kvalitete koji inače gube najviše kupaca u kriznim vremenima, dok su jeftinije marke robe čak nešto povećale prodaju.

'Tržište koje je bilo pred preslagivanjem zbog korone preslaguje se puno brže. Dio slobodne kupovne moći pao je u određenim djelatnostima za oko 30 posto i to sada fali. Od iduće godine trebala bi se dogoditi promjena formata trgovina. Oni koji imaju manje formate dućana gledat će da ih povećaju, ali će smanjiti broj lokacija, oni koji već imaju velike formate također će smanjiti broj lokacija, ali će i smanjiti formate. Trgovine će morati postati mjesta u kojima ćete moći podignuti ili vratiti robu koju ste naručili preko interneta jer tako će i trgovci moći biti donekle sigurni da će im lokacija moći raditi u slučaju nove karantene', objašnjava Čupić i prognozira:

'U problemima su distributeri i zakupci jer imaju ograničen pristup kapitalu, većinu nove robe moraju avansirati, a banke nemaju baš instrumenata s kojima bi ih pratili. Ti problemi bi se mogli vidjeti oko Božića jer svi imaju robe za deveti i deseti mjesec, pa bi za blagdane mogli imati poluprazne police, kupci će se okrenuti od njih i otići na online trgovine koje nisu hrvatske.'

  • +4
Trgovina u doba koronakrize Izvor: Pixsell / Autor: Nikola Cutuk

Prema Čupiću, uvođenje PDV-a na male pošiljke iz Kine nije loš potez koji će uz poštivanje direktive za online trgovinu u Europskoj uniji dati hrvatskim online trgovcima šansu jer stranci više neće biti u nepoštenoj prednosti. Na potezu je, zaključuje Čupić, i država koja nije donijela nikakve strukturalne mjere za pomoć trgovcima osim kroz isplatu plaća.

'Ta je mjera bila ključna za preživljavanje, ali nije bilo nikakvog drugog poticaja, poput umanjenja komunalnih naknada, olakšica na cijenu električne energije koja je u maloprodaji glavni trošak ili odbitka manjih opravdanih troškova koji se u Austriji otpisuju i do 70 posto. Država ima još oko mjesec dana da izađe s konkretnim mjerama i planom za maloprodaju', zaključio je.