fenomen ne jenjava

Globalna nestašica pistacija: Cijene skočile, a za sve je kriva popularna čokolada

20.04.2025 u 17:59

Bionic
Reading

Dubai-čokolada, kombinacija kreme od pistacija, mliječne čokolade i komadića kadaifa, neočekivano je postala popularna u cijelom svijetu — ali je i uzrok sve veće nestašice pistacija

Zahvaljujući jednom viralnom TikTok videu koji je skupio više od 120 milijuna pregleda od prosinca 2023., potražnja za ovim Dubai čokoladom naglo je eksplodirala, podižući cijene pistacija diljem svijeta i izazvavši pritisak na proizvođače i opskrbne lance, piše Financial Times.

Cijena jezgre pistacija (očišćen, bez ljuske) porasla je sa 7,65 dolara za pola kilograma prošle godine na oko 10,30 dolara danas, prema podacima trgovca orašastim plodovima CG Hacking.

“Svijet pistacija trenutačno je potpuno iscrpljen,” izjavio je Giles Hacking iz te tvrtke.

Popularnost ima i svoju cijenu

Čokolada pod brendom FIX, nazvana "Can’t Get Knafeh of It", lansirana je 2021., no tek je krajem prošle godine postala pravi globalni fenomen. Originalno dostupna samo u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i to svega dva sata dnevno, danas je inspirirala brojne kopije i varijacije diljem svijeta — od luksuznih bombonijera do uskrsnih jaja s pistacijom koje nude Lindt i britanski lanac supermarketa Morrisons.

No, popularnost ima i svoju cijenu. Zalihe pistacija već su bile smanjene zbog loše berbe u SAD-u, najvećem svjetskom izvozniku ovog orašastog ploda. Osim toga, veći udio visokokvalitetnih plodova u prošlogodišnjoj berbi značio je manju dostupnost jeftinijih, oljuštenih zrna koja se koriste u prehrambenoj industriji.

Iran, drugi najveći proizvođač pistacija na svijetu, zabilježio je povećanje izvoza u UAE od čak 40 posto u samo šest mjeseci do ožujka 2025. u usporedbi s cijelom prethodnom godinom.

Zanimljivo, samo godinu ranije pistacija je bila u višku, što je dovelo do pada cijena i razvoja novih proizvoda poput maslaca, ulja i paste od pistacija. Upravo je tada lansirana Dubai-čokolada — no malo tko je mogao predvidjeti koliko će globalnu pomamu izazvati.

Nema dovoljno ni kakaa

Švicarska tvrtka Läderach također je lansirala svoju verziju popularnog deserta i priznaje da se teško nosi s potražnjom. “Kao da se pojavilo niotkuda. Sada ga vidimo u svakom kutku,” rekao je Charles Jandreau, direktor Prestat Groupa, vlasnika luksuznih britanskih brendova čokolade.

Problemi ne staju s pistacijama. Ljubitelji čokolade već su pogođeni globalnom krizom u opskrbi kakaom, čije su cijene gotovo utrostručene u 2024. zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta i bolesti usjeva. Proizvođači zbog toga nude sve manje čokoladice s izmijenjenim recepturama koje koriste manje kakaa.

Iz FIX-a kažu da ih veseli to što su potaknuli “pokret u svijetu čokolade”, no zabrinuti su što brojni proizvođači iskorištavaju njihovo ime i potencijalno dovode kupce u zabludu. “Nevjerojatno je vidjeti ovaj globalni učinak, ali ne želimo da nas netko kopira i ugrozi povjerenje potrošača,” poručuju iz tvrtke.