BIZNIS CVJETA

Od 2002. udvostručio se broj poduzetnika

31.03.2009 u 11:37

Bionic
Reading

U razdoblju od 2002. do danas, u Hrvatskoj se broj poduzetnika na sto stanovnika udvostručio i trenutačno iznosi 7,59. Međutim, većina novih poduzetničkih pothvata nalazi se u području jeftinih poslovnih poduhvata, poput malih trgovina i frizerskih salona, dok je premalo poduzetničkih projekata koji se temelje na znanju i inovacijama, pokazuju preliminarni rezultati istraživanja Global Entrepreneurship Monitora (GEM 2007-2008)

Posljednjih godina u Hrvatskoj je zabilježen značajan rast poduzetničke aktivnosti, može se zaključiti na temelju rezultata istraživanja koje je na sjednici Nacionalnog vijeća za konkurentnost predstavila Slavica Singer s Ekonomskog fakulteta iz Osijeka. U GEM istraživanje su uključene 43 zemlja, a Hrvatska je prema poduzetničkoj aktivnosti zauzela 24. mjesto.

Indeks ukupne poduzetničke aktivnosti - TEA kojim se utvrđuje postotak ljudi čija je poduzetnička aktivnost kraća od 42 mjeseca u populaciji odraslih stanovnika, u Hrvatskoj se od 2002. do danas udvostručio, što znači da je u 2008. godini na svakih stotinu osoba 7,59 posto bilo poduzetnički aktivno

Istraživanje je pokazalo da su Slavonija i Baranja na začelju po motiviranosti za poduzetništvo na temelju uočenih prilika, dok su grad Zagreb, Istra, Primorje i Gorski Kotar najbolje pozicionirani. U Istočnoj Hrvatskoj TEA Nužnost (broj poduzetnika koji su ušli u poduzetništvo jer ih je nepovoljna situacija na to natjerala) je puno veći nego TEA Prilike (oni koji su ušli u poduzetničku aktivnost zbog prepoznate poslovne prilike), što je slučaj u gradu Zagrebu.

Ove i iduće godine očekuje se porast broja poduzetnika 'iz nužnosti' budući da će recesija najviše pogoditi mala poduzeća koja će zbog problema s nelikvidnošću biti prisiljena odlaziti u stečaj.

'Poduzetnička aktivnost u Hrvatskoj još se uvijek nalazi u području jeftinih poslovnih poduhvata, poput malih trgovina i frizerskih salona. Kako bismo postali globalno konkurentni od presudne je važnosti da se orijentiramo na poduzeća koja se temelje na znanju i inovacijama', istaknula je prof. Singer prilikom predstavljanja studije.

Prema istraživanju, konkurencija među poduzetnicima je velika zbog nedovoljne diversifikacije proizvoda male inovativnosti u razvoju novih proizvoda te slabe izvozne orijentacije. Poduzetničku aktivnost najviše otežavaju nekoordiniranost vladinih politika, administrativne prepreke, nerazvijenost financijskog tržišta i nedovoljno razvijena znanja i poduzetničke vještine.