Poljske kompanije do sada nisu bile pretjerano aktivne u preuzimanju inozemnih konkurenata, čak i one koje su privlačile podosta zanimanja investitora, piše Deutsche Welle
Statistika pokazuje da izravna strana ulaganja (FDI) u Poljsku značajno nadmašuju strana ulaganja tamošnjih kompanija.
Prema podacima Ujedinjenih naroda (UN), Poljska je između 2015. i 2020. privukla više od 77 milijardi dolara stranih ulaganja. To je gotovo tri puta više od 23 milijarde dolara koliko su poljske kompanije u tom razdoblju uložile u inozemstvu, prenosi Poslovni dnevnik.
No, to se u posljednje vrijeme polako mijenja. Prema podacima iz Svjetskog investicijskog izvješća za ovu godinu, lani su izravna strana ulaganja iz Poljske iznosila 1,8 milijardi dolara.
Za usporedbu, tijekom 2019. iznosila su 1,3 milijarde dolara. Veliki “šoping” u inozemstvu pokrenula je prije nekoliko godina najveća poljska naftna kompanija, PKN Orlen, preuzevši u Njemačkoj lanac od 600 benzinskih crpki. No, danas su poljska ulaganja u inozemstvo raznolikija.
U svibnju je, primjerice, kemijska kompanija Synthos – u vlasništvu milijardera Michala Solowowa – sklopila ugovor s američkom kompanijom Trinseo o kupnji njemačke tvornice sintetičke gume za 423 milijuna eura.
Tvornica smještena u gradu Schkopau zapošljava 440 radnika. Preuzimanje koje bi moglo biti dovršeno iduće godine omogućit će Synthosu jačanje pozicije na tržištu gume te u proizvodnji automobilskih guma. Jedan od aktivnijih kupaca je i multinacionalni proizvođač bakra KGHM Polska Miedz.
S 34.000 zaposlenih ova rudarska kompanija u svom portfelju ima devet rudnika u Poljskoj, Kanadi, SAD-u i Čileu. U spajanjima i preuzimanjima aktivna je i industrija videoigara.
Tako je u ožujku tvorac serijala Witcher, CD Projekt, objavio preuzimanje studija Canadian Digital Scapes. Primjer poljskih akvizicija može se pronaći i na hrvatskom tržištu.
Podsjetimo, u siječnju je kompanija za klinička ispitivanja lijekova Selvita objavila da je s belgijskim Galapagosom dogovorila preuzimanje zagrebačke Fidelte za 31,2 milijuna eura. Poljska ukupno gledajući nije veliki ulagač na inozemnim tržištima, pojašnjava za DW marek Wasinski, direktor vanjskotrgovinskog tima na Poljskom ekonomskom institutu (PIE).
'Poljske kompanije ustručavaju se širiti u inozemstvu – često ne vide izravne benefite. U godišnjem upitniku poljskim izvoznicima 70 posto njih je odgovorilo kako ne vidi nijedan razlog za ulaganje u inozemstvo. Ipak, one velike kompanije koje investiraju postaju sve samouvjerenije', ističe Wasinski.
Situacija se promijenila tijekom prošle pandemijske godine kada su izravna strana ulaganja iz Poljske jurnula preko 40 posto.
Četvrtina kompanija s dionicama uvrštenima na Varšavskoj burzi lani je bila na neki način uključena u strana ulaganja, a 72 posto planira dodatno inozemno širenje, prema studiji autorice Dorote Ciesielska-Maciagowske, znanstvenice na Varšavskoj školi ekonomije.
'Čini se da su dva glavna pokretača ovih aktivnosti: dio investitora traži pristup tehnologiji, know-howu i resursima, a drugi pokušavaju proširiti tržište', kaže Ciesielska-Maciagowska.
'To je trend koji je vidljiv niz godina, ali je sada snažniji zbog činjenice da se poljske kompanije konstantno razvijaju, ostvarile su dobre financijske rezultate i imaju više novca za ulaganje', kaže Leszek Baj s portala Polityka Insigths, prenosi Poslovni dnevnik.
Premalo tržište
'Poljsko tržište postalo je premalo za mnoge kompanije. Radi daljnjeg razvoja, one moraju razmišljati o širenju. Međutim, izvoz sam po sebi nije dovoljan. Poljske kompanije sve više tretiraju akvizicije kao način ulaska na novo tržište i brzog zauzimanja značajne tržišne pozicije', dodaje Baj.
Primjer toga je internetski trgovac InPost koji je sredinom ožujka objavio preuzimanje francuske logističke kompanije Mondial Relay za 565 milijuna eura.
Prije te akvizicije InPost je bio prisutan na tržištima Poljske, Velike Britanije i Italije. Nakon preuzimanja poslovanje će proširiti i na Španjolsku, Portugal, Belgiju i Nizozemsku.
'U vrijeme uspješnog uvrštenja na Amsterdamsku burzu početkom godine, InPost je prepoznao međunarodno širenje kao ključni element svoje strategije rasta”, kaže Rafal Brzoska, osnivač i direktor te kompanije. “Niz godina poljske kompanije kupovali su stranci.
Sada je vrijeme za širenje velikih poljskih kompanija na stranim tržištima. Mi smo u mogućnosti pokazati da nismo samo stvorili inovativnu uslugu, već je i implementirali na međunarodnim tržištima', zaključuje Brzoska.