ambiciozni planovi

Od listi čekanja preko bolnica do HZZO-a: Nakon izbora idu opaki rezovi u zdravstvu

09.04.2024 u 06:01

Bionic
Reading

U proteklom mandatu aktualna Vlada s ministrom Vilijem Berošem pokrenula je zdravstvenu reformu s ciljem poboljšanja učinkovitosti, održivosti i dostupnosti javnog zdravstva. Neki pomaci su vidljivi, ali sustav je i dalje suočen s brojnim problemima, od dugih lista čekanja do neučinkovitog upravljanja i dugova koji se gomilaju iz mjeseca u mjesec

Proučili smo predizborne programe te istražili kako bi vodeće stranke i koalicije riješile goruće probleme i postigle dugoročno održiv zdravstveni sustav.

HDZ: Liste čekanja skratit ćemo još 30 posto

U programskim smjernicama za budući mandat prioritet HDZ-a je dovršavanje projekata financiranih uz pomoć europskih sredstava u područjima unapređenja učinkovitosti, kvalitete i dostupnosti zdravstvenog sustava, promicanja zdravih životnih navika i prevencije bolesti, ljudskih resursa u zdravstvu, e-Zdravstva te infrastrukturnih projekata.

Jedan od glavnih zadataka je povećanje dostupnosti zdravstvenog sustava. U HDZ-u ističu da je prosječno vrijeme čekanja na bolničke dijagnostičke preglede zdravstvenom reformom smanjeno s 400 na 146 dana, a novi cilj je do 2028. godine skratiti rokove na 100 dana.

U pogledu poboljšanja učinkovitosti upravljanja i financijske efikasnosti najavljuju uvođenje novog modela ugovaranja zdravstvene zaštite i modela financiranja zdravstvenih ustanova, a on uključuje praćenje rezultata rada preko indikatora učinkovitosti i kvalitete pruženih zdravstvenih usluga.

Obećavaju i uspostavljanje novog modela zdravstvene zaštite na primarnoj i bolničkoj razini. Posebna usmjerenost bit će na ishodima liječenja i uspostavi centara izvrsnosti u zdravstvenom sustavu i ustanovama, kao i u zdravstvenom turizmu, gdje Hrvatska ima velik potencijal za pozicioniranje kao regionalni centar izvrsnosti.

Vili Beroš
  • Vili Beroš
  • Vili Beroš
  • Vili Beroš
  • Vili Beroš
  • Vili Beroš
    +3
Vili Beroš Izvor: Cropix / Autor: Ranko Šuvar

Uvođenjem novih djelatnosti u primarnu razinu zdravstvene djelatnosti planiraju jačati ulogu domova zdravlja i širiti opseg zdravstvenih usluga koje se mogu ostvariti bez uputnice (logopedska i psihološka djelatnost, fizikalna i radna terapija u domovima zdravlja, sestrinska savjetovališta, dispanzeri za mentalno zdravlje i ranu intervenciju).

Nastavit će i plansku revitalizaciju zdravstvene infrastrukture. U primarnoj i bolničkoj razini planiraju dovršiti nadogradnju i modernizaciju KBC-a Zagreb, KBC-a Rijeka, izgradnju novog KBC-a Osijek, dogradnju KB-a Dubrava, dogradnju Klinike za infektivne bolesti 'Dr. Fran Mihaljević', izgradnju nove Opće bolnice u Šibeniku te dnevne bolnice u Velikoj Gorici.

SDP: Jačanje primarne zdravstvene zaštite

Konstatirajući da je postojeći zdravstveni sustav financijski, organizacijski i kadrovski neodrživ, u programu SDP-a, koji predvodi koaliciju Rijeke pravde, ukazuju na probleme u dostupnosti zdravstvene zaštite. Stoga je glavni prioritet njihove zdravstvene politike osiguravanje i unapređenje dostupnosti zdravstvene skrbi.

U tom smislu najavljuju smanjenje lista čekanja na medicinske pretrage i postupke s krajnjim ciljem njihova svođenja na najnižu medicinski prihvatljivu mjeru, a gdje god je moguće i na nulu.

Jedna od mjera pomoću koje planiraju postići navedeni cilj je ojačavanje usluga u primarnoj zdravstvenoj zaštiti s naglaskom na povećanje broja i kvalitete usluga u domovima zdravlja. Također, planiraju jačanjem djelatnosti dnevnih bolnica poboljšati zdravstvenu zaštitu i približiti usluge pacijentima, što je posebno važno za pedijatrijsku populaciju.

Peđa Grbin
  • Peđa Grbin
  • Peđa Grbin
  • Peđa Grbin
  • Peđa Grbin
  • Peđa Grbin
    +3
Peđa Grbin Izvor: Cropix / Autor: Goran Mehkek

Posebnu pažnju posvetit će unapređenju načina pružanja zdravstvene zaštite za djecu s teškoćama u razvoju, osobe s invaliditetom, duševnim smetnjama te rijetkim i nasljednim bolestima, kojima je zdravstvena skrb u pravilu redovito potrebna cijeli život.

Radit će i na smanjenju sistemske diskriminacije u zdravstvu, a posebice diskriminacije žena, LGBTQ+, transrodnih i rodno raznolikih osoba, osoba s invaliditetom te onih s duševnim smetnjama.

Možemo: U prvom planu obiteljska medicina i preventiva

Stranci Možemo glavni cilj je osigurati kvalitetno, održivo i svima dostupno javno zdravstvo, a to planiraju postići jačanjem primarne zdravstvene zaštite i prevencije te promjenom modela financiranja i upravljanja u zdravstvu. Njihov je plan reafirmirati ulogu obiteljskih liječnika kao centralne institucije koja poznaje i promatra pacijente u cjelini, aktivno ih vodi kroz proces prevencije, dijagnostike i liječenja te uspješno rješava većinu zdravstvenih potreba građana.

Obiteljsku medicinu planiraju učiniti atraktivnom poboljšanjem financijskih uvjeta (povećanjem plaća i drugih materijalnih prava), uvjeta rada (administrativnim rasterećenjem) i boljom edukacijom.

Planiraju i izradu jasnih protokola koji reguliraju postupke upućivanja i suradnje među različitim dijelovima zdravstvenog sustava.

Možemo! predstavilo 'Hrabre poteze'
  • Možemo! predstavilo 'Hrabre poteze'
  • Možemo! predstavilo 'Hrabre poteze'
  • Možemo! predstavilo 'Hrabre poteze'
  • Možemo! predstavilo 'Hrabre poteze'
  • Možemo! predstavilo 'Hrabre poteze'
    +11
Možemo predstavilo 'Hrabre poteze za Hrvatsku' Izvor: Cropix / Autor: Nera Simic

Ova stranka u programske prioritete uvrstila je i skrb za mentalno zdravlje te ovaj segment zdravstva planiraju u većoj mjeri integrirati u primarnu zdravstvenu zaštitu.

Osobitu pažnju posvetit će gorućem problemu mentalnog zdravlja djece i mladih. Značajno će povećati kvotu specijalizacija iz područja dječje i adolescentne psihijatrije, uz prilagodbu cijena dijagnostičko-terapijskih postupaka koje plaća HZZO, na način da je ta cijena konkurentna i dostatna da pokrije troškove rada. Među prioritetima stranke Možemo je i jačanje preventivne zaštite, a planiraju povećati ulaganja u implementaciju programa za promicanje zdravih životnih stilova, s naglaskom na prevenciju pušenja i debljine, te u implementaciju programa rane detekcije malignih bolesti, koji će se u većoj mjeri provoditi u suradnji s ordinacijama obiteljske medicine.

Kako bi stimulirali poželjno ponašanje, osobama koje se odazovu na preglede iz programa rane detekcije raka to će honorirati smanjenjem troškova za dopunsko zdravstveno osiguranje.

U pogledu postizanja financijske održivosti sustava, planiraju potaknuti model financiranja bolnica po načelu programskog ugovaranja utemeljenog na stvarnim potrebama društva i praćenju ishoda liječenja.

Dodatna financijska ulaganja usmjerit će na sustavno praćenje ishoda liječenja kao temelja za procjenu kliničke i troškovne učinkovitosti, definiranje minimalnih preduvjeta za mogućnost provođenja pojedinih vrsta liječenja u pojedinoj zdravstvenoj ustanovi te definiranje i licenciranje centara izvrsnosti za zbrinjavanje kompleksnijih zdravstvenih stanja.

Planiraju revidirati model specijalizacija s ciljem kvalitetnije edukacije i osiguravanja dovoljnog broja liječnika u svim dijelovima Hrvatske.

Sačuvajmo Hrvatsku: Smanjivanje broja bolnica

Koalicija Sačuvajmo Hrvatsku, koju čine stranke Most i Hrvatski suverenisti, obećavaju promjene koje će voditi poboljšanju zdravlja građana, smanjenju zdravstvenih nejednakosti te poticanju inovacija u zdravstvu i povećanju održivosti zdravstvenog sustava.

Zagreb: Most predstavio listu za 1. izbornu jedinicu s nositeljicom Marijom Selak Raspudić
  • Zagreb: Most predstavio listu za 1. izbornu jedinicu s nositeljicom Marijom Selak Raspudić
  • Zagreb: Most predstavio listu za 1. izbornu jedinicu s nositeljicom Marijom Selak Raspudić
  • Zagreb: Most predstavio listu za 1. izbornu jedinicu s nositeljicom Marijom Selak Raspudić
  • Zagreb: Most predstavio listu za 1. izbornu jedinicu s nositeljicom Marijom Selak Raspudić
  • Zagreb: Most predstavio listu za 1. izbornu jedinicu s nositeljicom Marijom Selak Raspudić
    +15
Mostovi kandidati Izvor: Pixsell / Autor: Marko Prpic/PIXSELL

I njima je jedan od prioriteta dostupnost i učinkovitost primarne zdravstvene zaštite. Taj cilj nastojat će postići stvaranjem uvjeta rada u kojima će zdravstveni tim imati mogućnost provoditi mjere i aktivnosti preventivne, kurativne i palijativne medicine u skladu sa suvremenim stručnim i zakonskim normama. Nastavit će ili započeti postupke racionalizacije poslovanja prvenstveno smanjenjem financijskog i drugih tereta birokracije, modernizacijom poslovnih procesa i digitalizacijom postupaka, smanjenjem broja nezdravstvenog osoblja te povećanjem učinkovitosti, broja timova i vremena posvećenog pacijentima.

U bolničkom sustavu planiraju provesti znatne organizacijske i strukturne, a posljedično i kadrovske i financijske reforme. Smatraju da je za to nužna ponovna kategorizacija i akreditacija ustanova, što će dovesti do razvitka centara izvrsnosti kao jamstva pravodobnog i uspješnog bolničkog liječenja.

Najavljuju i smanjivanje broja bolnica funkcionalnim i organskim spajanjem te zatvaranjem i prenamjenom nekih bolničkih kapaciteta.

Također, zalažu se za osnaživanje pružanja usluga na razini primarne zdravstvene zaštite s ciljem smanjivanja broja pacijenata koji se dijagnostički obrađuju i liječe u bolnicama.

Financijsku racionalizaciju bolničkog sustava planiraju ostvariti objedinjavanjem nabave za sve državne bolnice i izdvajanjem određenih nezdravstvenih djelatnosti iz nadležnosti bolnica u posebnu tvrtku u vlasništvu države (tzv. spin-off) ili prepuštanjem tih djelatnosti privatnim tvrtkama (tzv. outsourcing).

Jedan od prioriteta koalicije bit će i razvijanje sustava nagrađivanja i poticanja dodatnog rada zdravstvenih djelatnika koji postižu bolje rezultate.

Planiraju promijeniti i način ugovaranja zdravstvene zaštite i plaćanja zdravstvenih radnika. Umjesto fiksnog ugovaranja po glavi osigurane osobe, odnosno tzv. povijesnih limita, uspostavit će model temeljen na mjerljivim pokazateljima učinkovitosti i kvalitete te plaćanje zdravstvenih radnika temeljeno na razini kvantitativnog i kvalitativnog učinka.

Zagovaraju i veće uključivanje kapaciteta privatnog zdravstva u okviru obveznog zdravstvenog osiguranja.

Domovinski pokret predao liste
  • Domovinski pokret predao liste
  • Domovinski pokret predao liste
  • Domovinski pokret predao liste
  • Domovinski pokret predao liste
  • Domovinski pokret predao liste
    +2
Domovinski pokret Izvor: Cropix / Autor: Damjan Tadic

Domovinski pokret: Napuštanje monopola HZZO-a

Iz Domovinskog pokreta najavljuju donošenje nove nacionalne strategije zdravstvenog sustava kojom bi se postigla financijska i kadrovska održivost zdravstva.

U primarnoj zdravstvenoj zaštiti planiraju rasteretiti timove od nemedicinskih poslova zapošljavanjem dodatno educiranih administrativnih radnika.

Zalažu se za to da se svi preventivni programi koje kreira Ministarstvo zdravstva provode na razini primarne zdravstvene zaštite.

Domovima zdravlja planiraju dati novu namjenu. Jedna od funkcija koju bi mogli obavljati u suradnji s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo je izrada zdravstvenih projekata, u prvom redu preventivnih, za koje bi trebali aplicirati za sredstva iz fondova EU-a.

Bolnički sustav planiraju reformirati, tj. racionalizirati bolničke zdravstvene ustanove. To podrazumijeva i određene zahvate redukcije bolničkih kapaciteta, ujedinjavanja djelatnosti ili preraspodjele djelatnosti između više ustanova na istom području.

Liste čekanja za prvi subspecijalistički pregled planiraju skratiti tako da svakome bude dostupan unutar razumnog roka od jednog ili dva tjedna.

U okviru bolničkog sustava planiraju dovršiti bolnicu u Novom Zagrebu (Blato) s djelatnostima kirurgije, interne medicine, pedijatrije i ginekologije.

Jedan od prioriteta je i omogućavanje daljnjeg nesmetanog razvitka privatnog zdravstvenog sektora, a koji se mora usmjeravati tako da bude komplementaran javnom zdravstvu. Pritom se zalažu za izbjegavanje sukoba interesa na način da se u cijelosti razdvoji javni od privatnog sektora.

Suradnja ovih dvaju sustava može se ostvariti na području dijagnostike i liječenja, uz unaprijed određene kriterije koje moraju strogo nadzirati zdravstvene vlasti i osiguravatelji te udruga korisnika zdravstvene zaštite.

Najavljuju i reformu sustava zdravstvenog osiguranja napuštanjem monopola HZZO-a na osnovno zdravstveno osiguranje.

Privatne osiguravajuće kuće trebale bi funkcionirati po istim pravilima koja vrijede i za HZZO te ne bi smjele djelovati ispod razine prava osiguranika koja jamči HZZO.

Konačni cilj je da osiguravatelj za svoga osiguranika slobodno kupuje zdravstvene usluge od onih pružatelja usluga koji nude najbolji omjer uloženog i dobivenog. Ti pružatelji mogu biti i javne i privatne ustanove i ordinacije.