Cijene ulaznica za koncerte od pandemije koronavirusa vrtoglavo su porasle diljem svijeta. Karte za jedan od koncerata popularne britanske pjevačice Adele u Münchenu krajem kolovoza koštale su tako i po 600 eura. Zašto su koncerti baš toliko poskupjeli?
Svi se već neko vrijeme pokušavamo naviknuti na to da su cijene nakon pandemije koronavirusa, a i od početka rata u Ukrajini, značajno skočile, bilo da je riječ o omiljenim keksima, bilo o kavi u kvartovskom kafiću. Rast cijena nije zaobišao ni industriju evenata, pa ćete tako za odlazak na koncert izvan Hrvatske potrošiti kao na malo kraći godišnji odmor.
Brojni obožavatelji pjevačice Adele izdvojili su između 180 i 600 eura samo na ulaznice za jedan od njezinih koncerata u Münchenu, a tu su i drugi troškovi poput onih za put, hranu i smještaj.
Od pandemije koronavirusa u Njemačkoj su cijene ulaznica za koncerte poskupjele u prosjeku za 30 posto. Iz Saveznog udruženja event-industrije navode da je jedan od glavnih uzroka tog poskupljenja činjenica da su koncerti za većinu izvođača postali glavni izvor prihoda jer samo rijetki imaju neku veću korist od streaming-servisa.
Nekima su tako honorari od koncerata i festivala čak i trostruko porasli, a Taylor Swift navodno od jednog koncerta zaradi više od dvanaest milijuna eura.
Troškovi produkcije porasli za 40 posto
Koncerti su postali i sve složeniji za provedbu, a time i skuplji. Ne prodaje se više samo glazba, nego iskustvo i osjećaj pripadanja zajednici. A s obzirom na to da je tržište jako konkurentno, traženi wow-efekt obično više košta.
'Čak 220 metara LED zida, vatromet, pirotehnika, sve moguće imala je Adele – prije 20 godina uopće nije bilo potrebe za nečim takvim', rekao je Johannes Everke iz Saveznog udruženja event-industrije za Tagesschau.
A tu su i sve veći troškovi radne snage koji podižu cijenu. Na koncertima Adele u Münchenu 700 je ljudi sudjelovalo u izgradnji koncertnog prostora, a on je prema pisanju medija koštao 140 milijuna eura. Pored toga, poskupjela je tehnologija, kao i premija osiguranja uslijed povećanih rizika od vremenskih ekstrema.
U posljednje dvije godine troškovi produkcije organizatora su, prema nekim procjenama, porasli za 40 posto.
Na cijenu ulaznica utječu i prodavači i distributeri ulaznica. Najjači američki igrač je Live Nation, tvrtka koja između ostalih organizira koncerte Adele i Coldplaya. Live Nation i njegova podružnica Ticketmaster aktivni su i u Europi, no ovdje im je značajna konkurencija CTS Eventim. I Live Nation i CTS Eventim djeluju i kao organizatori koncerata, a rade to i putem svojim podružnica. Katkad upravljaju i lokacijama na kojima se koncerti održavaju, čime osiguravaju veliku moć na tržištu. A to nerijetko znači veće cijene za kupce.
Veća potražnja, veće cijene
Neki naplaćuju ulaznice i ovisno o potražnji. Istraživanja pokazuju da Live Nation u SAD-u koristi algoritme koji redovito prate prodaju ulaznica i sukladno tome prilagođavaju cijene. No ovakav sustav određivanja cijena ulaznica puno je rjeđi u Europi. Tako primjerice CTS Eventim koristi algoritam za dinamično određivanje cijena u Njemačkoj samo u iznimnim slučajevima, a na njemačkoj stranici Eventima uopće se ne koristi. Iz Saveznog udruženja za event-industriju također kažu da im nije poznato da je dinamično određivanje cijena praksa u Njemačkoj.
Pored dinamičnog određivanja cijena pomoću algoritama, postoje i drugi načini prilagođavanja cijena potražnji. Primjer su tzv. platinaste ulaznice. Riječ je o posebnom kontingentu ulaznica najčešće za popularne koncerte, čija cijena ovisi o potražnji.
Iz Ticketmastera kažu da se tako omogućuje određivanja cijena prilagođenih tržištu za događaje uživo. U teoriji bi ovo trebalo značiti i da su ulaznice povoljnije kad je potražnja niska.
U svibnju ove godine američka vlada podnijela je tužbu protiv Live Nation Entertainmenta i njegove podružnice Ticketmastera zbog povećanja cijena ulaznica za koncerte.