Gledano prema prihodima i broju zaposlenih, državna tvrtka Pleter-usluge drugi je po veličini ugostitelj u zemlji s lanjskih 38,2 milijuna eura prometa i više od 1100 djelatnika. Ispred nje je samo privatna firma Globalna hrana, nositelj franšize McDonald'sa za Hrvatsku. Dovoljno to govori o snazi Pletera na čijem je čelu tri godine Vinkovčanka Martina Puljić. Jesu li nelojalna konkurencija privatnim tvrtkama, hoće li širiti poslovanje te kako surađuje s bivšim ministrom obrane, sada članom Uprave Pletera, Berislavom Rončevićem, neka su od pitanja koja smo postavili Puljić
Tvrtka Pleter-usluge operativno je počela s radom početkom 2007., kad je iz MORH-a izdvojena tadašnja Služba za gospodarenje vojnim nekretninama s gotovo 500 djelatnika, a Pleteru su dani na upravljanje ugostiteljski i smještajni kapaciteti MORH-a i Hrvatske vojske.
Danas radi na 92 lokacije, a njihova 84 objekta su u vlasništvu MORH-a, odnosno države. Među njima je 26 vojnih kuhinja, četiri vojna doma, četiri Veteranska centra, jedan restoran u Ministarstvu unutarnjih poslova na Policijskoj akademiji i dva korporativna restorana. Usluge vojne prehrane pružaju se iz 29 restorana, a pet restorana usluge pruža i na otvorenom tržištu. Pleter upravlja i s dva hotela - Veli Jože u Puli i Zagreb u Splitu - te hostelom u Rakitju.
Usto, Pleter na tržištu nudi usluge cateringa, čišćenja i održavanja, pranja i najma rublja i hortikulture. Ekskluzivni je distributer vojne opreme preko dućana i web shopa 'Hrvatski vojnik'.
Najveći dio prihoda tvrtka ostvaruje od poslova s MORH-om, a snažnom rastu poslovanja u prošloj godini (+18 posto u odnosu na 2022.) pridonijelo je povećanje prihoda od pružanja ugostiteljskih usluga za potrebe Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) i Veteranskih centara Ministarstva hrvatskih branitelja.
Pleter je široj javnosti postao poznat nakon potresa u Petrinji u prosincu 2020. godine. Privatni kuhari i ugostitelji u prvih desetka dana volonterski su pripremali tople obroke za unesrećene, da bi zatim odlukom Vlade to preuzela državna tvrtka. Iz tog razloga krenula se propitivati uloga Pletera, od brzine njihove reakcije pa do cijene i kvalitete obroka. A iz ugostiteljskih redova su se čule prozivke zbog 'povlaštenog položaja' državne tvrtke.
Na čelu Pletera u to vrijeme bio je umirovljeni general-pukovnik Marijan Mareković, dok je Martina Puljić bila članica Uprave.
Od svog osnutka samo Pleter pruža usluge MORH-u. Držite vojne restorane, kantine, vojne domove, hotele… Kuhate za vojsku, ali neki od tih objekata su otvorenog tipa. Rade kao obični restorani, pripremaju svadbe i proslave. Zbog čega sve to ne bi mogle raditi privatne tvrtke?
Pleter je nastao izdvajanjem uslužnih djelatnosti iz MORH-a. Ono što je MORH prije radio za sebe, sada radimo mi za njih. Preuzeli smo sve zaposlenike i imamo kapacitete koji jedino nas vežu s tim ministarstvom, a svakako je važno napomenuti i da MORH ima svoje posebnosti, kao i da je pitanje sigurnosti izuzetno važno, što mi možemo osigurati. Mi smo tu za državu. Kad je bilo kakva izvanredna okolnost, bio to potres ili pandemija, mi smo državi na raspolaganju. Pleter je atipična državna firma. Ne živimo na državnom proračunu, već se borimo za svaki cent. Osim vojnog ugostiteljstva koji nam je core biznis, ostale tržišne kapacitete stavljamo na otvoreno tržište.
Plaćate li najam državi za objekte koje koristite?
S MORH-om imamo posebne sporazume. Plaćamo režije i komunalije te sva davanja prema državi. Što se tiče prostora, oni su nam dani na upravljanje. Pleter nema vlastite imovine. Svu dobit koju ostvarimo nastojimo reinvestirati u tu imovinu kojom upravljamo te opremu i ljude. To je naša poanta.
Koliko ste do sad investirali u nekretnine kojima upravljate?
Investiranje u dodijeljene prostore za rad i opremu gledamo kao investiciju u vlastite sposobnosti. U ovoj godini uložili smo oko milijun eura u održavanje, opremu ili obnovu projekata. Planiramo i obnoviti novu vojnu kantinu u Petrinji, u koju ćemo uložiti 240.000 eura. Planiramo unificirati ovaj model i primijeniti ga na ostale kantine. Također, ove godine smo u našoj upravnoj zgradi obnovili restoran.
Znači, smatrate da niste nelojalna konkurencija privatnicima i da nema potrebe da se u vaš prostor puste privatne tvrtke?
Smatram kako se izdvajanje uslužnih djelatnosti iz MORH-a pokazao uspješnim projektom. Kao državna tvrtka dokazali smo se, što je i naše geslo, pouzdanim partnerom. Ponosna sam na naše ljude i visoku kvalitetu usluga koju nudimo. Naša povezanost s MORH-om je i zbog specifičnih i sigurnosnih razloga. Tržište je dovoljno veliko za sve. Ne želim da nas se privatni ugostitelji boje. Mi imamo sposobnosti koje su samo naše, a tu posebno mislimo na fleksibilnost i brzu prilagodbu potpori aktivnostima države u kriznim situacijama.
Vi opet niste toliko izloženi vjetrovima tržišta kao drugi.
Ne bih se s tim složila. Poslove s MUP-om i Ministarstvom branitelja dobili smo na javnim natječajima. Za te natječaje interes su iskazale i inozemne tvrtke. Presudila je naša kvaliteta iako mi ne možemo ponuditi jeftine usluge. Ne možemo biti jeftini jer radna snaga i oprema nisu jeftini.
A što ako MORH odluči raditi s nekim drugim?
To predstavlja hipotetsko pitanje na koje ne možemo odgovoriti jer ta odluka nije na nama. Pleter je uređen sustav s predanim i vrijednim ljudima i sastavni je dio sustava domovinske sigurnosti. Naše usluge ne traže samo državne tvrtke i institucije već i privatne kompanije. To je dokaz da vrijedimo. Mi smo jedan mali, ali značajni kotačić našeg gospodarstva. Naši dobavljači su velike firme kao što su Podravka, Konzum, Atlantic, Orbico, Ledo, Vindija, Zvijezda, Gavrilović, Franck, kao i brojni manji hrvatski proizvođači.
Koliko vam od ukupnih prihoda donose poslovi s privatnim klijentima?
Otprilike 20 posto. Radimo za sve pravne i fizičke osobe, uglavnom catering. Obično su to veća događanja.
Želite li taj dio prihoda povećati?
Ne. Želimo zadržati i ojačati naše sposobnosti koje imamo. Želimo zadržati naše ljude, povećati im plaće i ojačati segment za koji smo stvoreni. Ovaj privatni, tržišni dio vrlo rado ćemo odraditi, ali smatram da svatko mora imati svoju nišu. Mi smo veliki i primarno nam je raditi za institucije za koje smo stvoreni.
U ugostiteljstvu je veliki problem manjka radnika. Kako se vi nosite s tim?
Vodi se velika borba za kvalitetnim kadrom. Mi kao državna tvrtka možemo zapošljavati samo hrvatske državljane. Fluktuacija ljudi je velika. Trenutno imamo 1112 zaposlenih, od čega u ugostiteljstvu radi njih oko 700. U tom dijelu nam uvijek nedostaje ljudi i imamo stalno otvorene natječaje.
Koji od objekata kojima upravljate traži hitna ulaganja?
Izdvojila bih hotel Zagreb u Splitu. Mi sad ulažemo koliko možemo, ali samo u tekuće održavanje. Objekt traži kompletnu rekonstrukciju, što će iziskivati ogromnu investiciju. Hotel ima 175 smještajnih jedinica. Naše osoblje se trudi držati ga na što boljem nivou. Ponosna sam na njih jer lako je prodati hotel s četiri ili pet zvjezdica, umijeće je napuniti hotel s dvije zvjezdice.
Kakve su vam plaće po djelatnostima?
U posljednje tri godine plaće smo podizali u raznim djelatnostima u čak 13 navrata. Sveukupno su porasle do 68 posto po pojedinim djelatnostima. Prvi put od osnutka Pletera povisili smo osnovicu, a radile su se i izmjene kolektivnoga ugovora. Smatram da je jako puno napravljeno za zaposlene. Ugostiteljstvo, a posebno čišćenje i održavanje, teški su i zahtjevni poslovi. Ljude uvijek dodatno nagradimo kad se rade neka posebna događanja. Vrlo smo uredan poslodavac i to se pročulo. Prije pet, šest godina rijetko su se ljudi javljali na naše natječaje i za administrativni dio. Sad se to promijenilo. Ako uspoređujemo isključivo minimalac koji se često isplaćuje kod drugih poslodavaca u branši, primanja naših radnika s najnižom plaćom su čak do 30 posto viša od toga. Pored navedenog, novim kolektivnim ugovorom ugovorene su prigodne nagrade (božićnica, regres i uskršnjica) na razini 700 eura godišnje, kao i dar za djecu na razini 140 eura po djetetu te potpora za rođenje djeteta u iznosu od 800 eura. Svi radnici dobivaju naknadu za staž i prijevoz, a uveli smo i naknadu za topli obrok.
Kolika je prosječna dob vaših zaposlenika?
Oko 47 godina. Napravili smo strateški plan zapošljavanja. U analizama smo prepoznali da nam se najčešće javljaju ljudi od 50 godina naviše. Uglavnom su to ljudi koji su radili kod privatnika. Njima više nisu toliki važne plaće, koliko red, organizacija i uredno radno vrijeme. U posljednje tri godine povećan je i broj mladih ljudi, odnosno onih koji imaju mlade obitelji. Posebno u upravnom dijelu tvrtke. Njima je također važno radno vrijeme kako bi se mogli posvetiti obitelji. To su naše vrijednosti koje njegujemo kod svih naših zaposlenika.
Državna ste tvrtka, ok su vam plaće, sigurno radno mjesto… Vi zaista ne biste trebali imati problema s radnom snagom.
Mi zaista nismo tipična državna tvrtka. Zbog prirode našeg posla je uvijek jako dinamično. Ugostiteljstvo i sve ostale djelatnosti traže stvarno jako puno rada, a zbog dobne strukture radnika imamo dosta problema s bolovanjima te smo zbog toga uveli praćenja uspješnosti, kao i sustav nagrađivanja djelatnika.
U vrijeme potresa u Petrinji niste vodili tvrtku već ste bili članica Uprave. Kako ste vi doživjeli negativne natpise o Pleteru?
Jako mi je žao i mislim da je bila naša greška što nismo pravodobno informirali javnost o tome tko je Pleter i koja je naša uloga. Ljudima nije bilo jasno zašto ne možemo prihvatiti donacije. Zbog naših visokih standarda, a prije svega propisa vezanih uz sigurnost hrane svaka namirnica se strogo prati od ulaza do obrade. Osim toga, mi smo od prvog dana bili tamo, a što je javnosti manje poznato. Naši ljudi su bili na poslu u vojarni u Petrinji i od prve minute pružali potporu interventnim snagama i civilima koji su netom nakon potresa bili prinudno smješteni u vojarnu. Naši radnici, usnatoč svim svojim nevoljama i oštećenim domovima, ostali su raditi i prehranjivati ljude. Isto tako radili su i za vrijeme pandemije. Kad smo se svi bojali, oni su kuhali i čistili za najpotrebitije.
Kad je takva krizna situacija, koliko ste u mogućnosti samostalno djelovati?
Za MORH i hrvatsku vojsku smo uvijek tu. A za širi javni angažman mora nas angažirati država. Fleksibilnost u radu i brza prilagodba na nastale okolnosti je nešto na što smo ponosni i za što smo u stvari i osnovani.
Što vam je bio najveći izazov kad ste preuzeli funkciju predsjednice Uprave?
Negativna percepcija tvrtke. Nismo bili poželjan poslodavac što se tiče plaća. Trebalo je vjere da će se tvrtka uzdignuti i napraviti pomake. Bilo je nužno oformiti dobar tim. Tad s tržišta rada nitko ne bi došao na upravljačke funkcije jer nisu bile primamljive plaće. Ono što me je jako obradovalo je što su ljudi unutar sustava odvažili i preuzeli odgovornost. Pružili smo im priliku za razvoj i oni su sada voditelji službi i direktori u firmi.
U Pleter ste došli prije 12 godina iz privatnog sektora. Vidite li se u budućnosti u državnom sektoru?
Nisam mislila da ću raditi u državnoj firmi. Ali zaista kroz posao sam upoznala jako puno kvalitetnih menadžera u upravama tvrtki. Nadam se da će to i javnost uskoro prepoznati.
Bivši ministar obrane Rončević je član vaše Uprave. Kako ste zadovoljni njegovim radom?
Kolega je vrlo je profesionalan, a kao pravnik po struci kvalitetno se brine i upravlja pravnim i kadrovskim poslovima. Drugi član uprave, kolega Denis Skubic, vodi financije i odjel zaštite na radu.
Kako vidite Pleter u budućnosti?
Prostora za napredak ima jako puno. Prije svega želimo još više uložiti u ljude i povećati im plaće. Plan nam je podići gastronomiju na višu razinu. Čeka nas i veliki posao što se tiče digitalizacije kako bismo optimizirali poslovanje.