NESTVARNA STVARNOST

Pop ikone: Big Brother

10.12.2010 u 08:00

Bionic
Reading

'U budućnosti svatko će biti slavan 15 minuta', rekao je Andy Warhol. S pojavom reality emisija stigao je i anonimni odgovor na tu tvrdnju: 'U budućnosti svatko će biti nepoznat na 15 minuta', a sa širenjem interneta čuvena izreka sada glasi: 'U budućnosti svatko će imati 15 obožavatelja'. Big Brother svojevrsna je potvrda sve tri izreke

Prva sezona nizozemskog Big Brothera 1999.

Televizijski show Big Brother (Veliki brat) nastao je 1999. u Nizozemskoj na temelju romana Georgea Orwella '1984.' napisanog 1949. u kojem se autor bavi društvom u kojem misteriozni diktator može zaviriti u svačiji život kad god to poželi. Baš kao i u tom romanu, televizijska emisija koja se pojavila na prijelazu u novo tisućljeće smjestila je grupu stranaca pod isti krov i 24 sata dnevno pratila svaki njihov korak i svaku izgovorenu riječ.

Nakon inicijalnog uspjeha Big Brother se sljedeće godine pojavio u još deset zemalja, a danas se emitira u gotovo 70 zemalja širom svijeta.

Temeljne postavke emisije su da se grupa ljudi smjesti u kuću izoliranu od vanjskog svijeta te da je se promatra u novoj svakodnevnici. Uglavnom se radi o manje od 15 ljudi, a trajanje emisije je obično oko tri mjeseca. Cilj svakog stanara Big Brother kuće je ostati do kraja zadanog vremena, a posljednji se proglašava pobjednikom.

Neki izdvojeni trenuci hrvatskog Big Brothera

Osim što su stanari Big Brother kuće pod stalnom prismotrom kamera i mikrofona, gledatelji im mogu čuti čak i misli zahvaljujući 'ispovjedaonici' u kojoj, skriven od ostalih, svaki od ukućana može neometano pričati o svojim osjećajima i mislima. Dok u SAD- u sami stanari biraju tko će biti izbačen jednom u dva tjedna ili češće, u ostalim zemljama publika svojim pozivima odlučuje o tome.

Jedina stvarno bolna točka za ukućane vjerojatno je nedostatak radija, televizije i interneta. Potpuna izolacija od vanjskog svijeta zasigurno je najveći izazov stanara Big Brothera.

Big Brother poznat je i po tome da je uključio internet među svoje medije emitiranja. Internetsko emitiranje Big Brothera bilo je toliko uspješno da su neki siteovi čak počeli naplaćivati svoje usluge.

Poziv na prijavu za hrvatski Big Brother 2011.

Iako je poput mnogih reality emisija i Big Brother još uvijek meta kritike i sprdnje, emisija se pokazala komercijalno uspješnom širom svijeta. I sami najbolje znamo da ni Hrvatska nije odoljela tom trendu, te je domaći Big Brother do sada doživio pet sezona, a šesta je u pripremi za proljeće 2011.

Poput čudnog društvenog eksperimenta, iz sezone u sezonu Big Brothera različite zemlje dodavale su razne novosti poput dodatnih kuća ili Big Brothera za parove, otežavale život stanarima, pa su čak smislile i varijantu po imenu Big Mother u kojoj ukućani moraju živjeti sa svojim majkama.

U nekim zemljama emitirane su emisije Celebrity Big Brother i Big Brother VIP u kojima su ukućani bili lokalne zvijezde. Danas postoji čak tri televizijska kanala koji su specijalizirani isključivo za reality emisije, a prema jednom istraživanju, svaki sedmi tinejdžer u Velikoj Britaniji nada se da će postati zvijezda zahvaljujući reality emisiji.

Je li tajna uspjeha ove emisije skriveni voajerizam koji većina ljudi očito posjeduje ili se možda radi o poistovjećivanju s običnim ljudima koji su se pretvorili u zvijezde na nekoliko mjeseci zahvaljujući sudjelovanju u Big Brotheru?

Nemoguće je u potpunosti odgovoriti što tolike gledatelje privlači u tuđu svakodnevnicu, no jedno je sigurno - Big Brother nastavit će promatrati živote svojih stanara sveprisutnim okom kamere, a natjecatelji će poslušno izvršavati što im se kaže - za slavu i novac.