Dok cijene 'regularnih' zračnih prijevoznika zahvaljujući pandemiji i ratu u Ukrajini stalno rastu, niskotarifni prijevoznici nikada nisu izgledali privlačnije, pogotovo kada nude letove po cijenama autobusnih karata. Priznajte, koliko vas su privukli ponudama letova u europske metropole po 29 eura? No, takvi letovi često dolaze 's kvakom'.
Kad netko vidi nisku cijenu, pomisli – ma koga briga za komfor i druge uvjete, glavno da me tako jeftino prebace. I ukoliko nikad ne predajete prtljagu i ne treba vam prostor za noge, zašto uopće izdvajati više novaca za kartu? No, ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, vjerojatno i jest. Skrivene naknade, neobične rute letova i ograničenja prtljage mogu biti iznenađenje čak i za najopreznije putnike. Ali, ako znate kako i kada rezervirati, jeftino letenje može biti iznenađujuće ugodno iskustvo. Evo par savjeta.
Prvo, ne dajte se zavarati cijenom iz oglasa. Jeftini jednosmjerni let nekom od niskobudžetnih kompanija mogao bi izgledati izvrsno u usporedbi s letom nekim od velikih prijevoznika, ali ove prve dodatno će naplaćivati sve osim zraka koji udišete. Trebate veće sjedalo? Više prostora za noge? Predajete prtljagu? Vodite kućnog ljubimca? Želite odabrati svoje sjedalo? Stavite sve te dodatne naknade na vrlo jeftinu osnovnu cijenu — ako su vam ti dodaci potrebni — a tek onda donesite odluku.
Dobar je savjet da se pretplatite na newslettere niskobudžetnih kompanija, kako biste prvi dobili ponudu super jeftinih letova. Znamo, nitko ne voli neželjenu e-poštu, ali prijava na newslettere tih kompanija često vam omogućuje rani pristup rasprodajama karata. U tom slučaju treba reagirati brzo i odmah rezervirati. Također, niskobudžetni prijevoznici ne pojavljuju se uvijek na popularnim tražilicama jeftinih letova, pa je redovito provjeravanje njihovih službenih stranica često najbolji način za pronalaženje dobrih ponuda.
Nije na odmet niti istražiti veličinu zrakoplova i prostora za noge, osobito u slučaju duljih letova. Naime, neki prijevoznici gotovo da uopće ne nude prostor za noge. Ako ste viši od 150 centimetara, dobro ćete se sjećati leta u takvom zrakoplovu.
Nadalje, čuvajte se nerealnih vremena za presjedanje. Niskobudžetni prijevoznici vole precijeniti svoju točnost (zrakoplovi su, radi isplativosti, na vrlo gustom rasporedu letenja i kašnjenja su česta), pa ako vam ponude malo vremena za presjedanje dobro razmislite jer u zračnoj luci gdje biste trebali promijeniti zrakoplov možete lako provesti gotovo cijeli dan.
Isto tako, nemojte odgađati rezervaciju povratnog leta. Tijekom glavne sezone cijene letova do popularnih odredišta za odmor primamljivo su niske, kako bi onda kompanija sve nadoknadila na povratku (let od 30 eura, primjerice, može imati povratnu cijenu od 250 eura). Ako čekate do posljednjeg trenutka, obično ćete 'masno' platiti.
Uz to, uzmite u obzir i prijevoz od i do zračne luke. Naime, niskobudžetni prijevoznici uglavnom rabe sekundarne, manje zračne luke, udaljene i po dva sata od grada. Putovanje od tih zračnih luka do gradskih središta može biti sporije i skuplje, pa i to uračunajte kao dodatni trošak i dodatnu glavobolju.
Svakako računajte da na jeftinim letovima ništa nije besplatno, pa budite spremni platiti gotovo sve. Želite li ispisati svoju ukrcajnu kartu na šalteru? To će vas koštati 10 eura (zato to obavite besplatno na kiosku prijevoznika). Želite li razgovarati s predstavnikom kompanije pri rezervaciji? Zaračunat će vam dodatnih 35 eura (zato rezervirajte online). Boca vode ili limenka bezalkoholnog gaziranog pića, koja je kod velikih kompanija uključena u cijenu, koštat će vas 4-5 eura. Dakle, ako želite letjeti vrlo jeftino, platite check-in prtljage pri rezervaciji, a ne u zračnoj luci. Ponesite praznu bocu koju ćete napuniti u WC-u zračne luke. Jedite prije leta i sa sobom ponesite grickalice.
U zračnu luku dođite pretjerano rano, čak i ako ste se već obavili check-in. Zračne luke niskobudžetnih prijevoznika sklone su dugim redovima i kaotičnoj usluzi. Ponekad se vrata leta objave tek 10-15 minuta prije zatvaranja, a mnoge od tih kompanija posebno su poznate po tome što su nevjerojatno stroge u pogledu vremena zatvaranja vrata.
Ako ikako možete, pokušajte izbjeći predavanje prtljage. Skupo je, a ako se izgubi, služba za korisnike neće biti previše susretljiva. Ipak, pripazite, jer standardi veličine za ručnu prtljagu razlikuju se među prijevoznicima, pa stoga nabavite mali, čvrsti kovčeg i provjerite ograničenje njegove težine. Ako vam ga ne prihvate, naplatit će vam još jednu naknadu (čak i do 100 eura, ovisno o letu i kompaniji). Usput, pazite i na težinu predanoga kovčega jer će naknada za višak prtljage od, recimo, 11 eura po kilogramu zasigurno značajno povisiti cijenu vaše jeftine karte.
Kad god možete, letite kompanijama iz EU, jer za njih vrijede europska pravila odštete zbog kašnjenja i sličnih nevolja. Nažalost, neke od najpopularnijih su zbog Brexita izvan tog dometa.
I na koncu – kad letite niskobudžetnom kompanijom, budite spremni biti mnogo strpljiviji nego inače. Kod velikih kompanija možete se uzrujati ako ima velikih kašnjenja ili ako ste platili dodatni prostor za noge, a niste ga dobili. Za razliku od toga, neslužbeni moto svake diskontne zrakoplovne tvrtke glasi 'prepustite se'. Jeftina karta je ugovor s vragom i to svi dobro znamo.