Otkad je u studenome 2003. prvi i dosad jedini komercijalni nadzvučni putnički zrakoplov Concorde – osim neuspješnog Tupoljeva Tu-144 - otišao u mirovinu, traje utrka za njegova nasljednika. Kako se čini, pobjednik te utrke bit će nadzvučni mlažnjak Boom Supersonic Overture.
Britansko-francuski projekt Concorde nekoliko je desetljeća brzinama većim od zvuka povezivao svjetske metropole na nekoliko interkontinentalnih linija. Međutim, zbog visokih troškova održavanja i goriva, sve strožih zakona o zaštiti okoliša, te zbog zabrane probijanja zvučnog zida iznad naseljenih područja, zrakoplov nikada nije postao profitabilan pa je naposljetku ukinut.
Ipak, privlačnost putovanja nadzvučnim brzinama nije se smanjila pa je utrka za nasljednika Concordea - nasljednika koji bi imao sve njegove prednosti a nijednu njegovu manu - odavno započela, o čemu smo ovdje već pisali. Nekoliko tvrtki, uključujući američki Lockheed Martin u suradnji s NASA-om, te kineski Space Transportation, razvija svoje inačice ekološki prihvatljivog nadzvučnog putničkog zrakoplova, no čini se da je zrakoplov Boom Supersonic Overture tvrtke Boom Technology iz Denvera u Coloradu najbliži ulasku u komercijalnu upotrebu.
Ta je prognoza osnažena nedavnom objavom American Airlinesa da je s Boomom potpisao ugovor o kupnji 20 zrakoplova, s opcijom za dodatnih 40. Prvih je dvadeset zrakoplova American Airlines - koji želi postati najveći svjetski operater flote nadzvučnih zrakoplova - već unaprijed platio.
'Nadzvučna putovanja u budućnosti će biti važan dio naše ponude. Veselimo se da će Boom oblikovati budućnost putovanja i za našu tvrtku i za naše klijente', izjavio je direktor American Airlinesa Derek Kerr.
Zrakoplov Boom Overture trebao bi najvećom brzinom od oko 2100 km na sat prevoziti između 65 i 88 putnika isključivo u poslovnoj klasi. Tom bi brzinom od New Yorka do Londona trebao stizati za tri sata i 30 minuta, u odnosu na sadašnjih šest sati i 30 minuta, a let preko Tihog oceana od San Francisca do Tokija trajao bi manje od šest sati. Zrakoplov duljine 62 metra s delta krilima raspona 18 metara trebao bi imati četiri mlazna motora pogonjena isključivo održivim zrakoplovnim gorivom (SAP), a njegov maksimalan dolet trebao bi biti nešto manje od 8000 kilometara.
Iz tvrtke su najavili da će zrakoplov biti ugljično neutralan i ispunjavati sve propise vezane za zaštitu okoliša i zaštitu od buke, a ciljana cijena jedne letjelice, kad se isključe popusti i ranije uplate, te bez unutarnjeg uređenja, trebala bi iznositi više od 200 milijuna eura. Operativni troškovi i troškovi održavanja - najveći problem s kojim se suočio Concorde - trebali bi, kako tvrde u Boomu, biti niži od troškova prosječnog širokotrupnog zrakoplova koji je trenutno u upotrebi.
Tvornica koja se upravo gradi u Greensborou u Sjevernoj Karolini trebala bi isporučivati stotinjak Boom Overturea godišnje. Konačni dizajn zrakoplova, osmišljen nakon milijuna radnih sati provedenih na kompjuterskim simulacijama, predstavljen je na ovogodišnjem aeronautičkom sajmu u Farnboroughu. Probni let prototipa predviđen je za 2026. godinu, a prvi komercijalni let najavljen je za 2029. godinu. Plaćanje unaprijed pokazuje da je American Airlines uvjeren kako će tvrtka iz Colorada te planove i ispuniti.
American Airlines je jedina zrakoplovna tvrtka koja je svoje buduće zrakoplove Boom Overture već platila, no popis narudžbi novog zrakoplova prilično je dugačak. United Airlines naručio je prošle godine 15 primjeraka, s opcijom za još 35, Japan Airlines naručio je 20 komada, a Virgin deset. Kako je objavljeno iz Booma, kupci koji su željeli ostati anonimni - među njima i jedna europska zrakoplovna tvrtka - naručili su još ukupno 66 primjeraka zrakoplova. U prošlosti smo bili svjedocima niza uzbudljivih zrakoplovnih projekata koji nikada nisu došli do komercijalne faze. Čini se da Boom Overture ipak neće biti jedan od njih.