GILBERT&GEORGE

Glasoviti britanski dvojac u MSU-u

10.06.2010 u 18:49

Bionic
Reading

U svojoj kratkoj povijesti nova zgrada MSU-a po prvi put ugošćuje autorsku izložbu glasovitih međunarodnih umjetnika. Od 10. lipnja do 12. rujna britanski duo Gilbert&George izlaže ciklus radova 'Jack Freak Pictures', posvetu znanom motivu britanske zastave

Tijekom novinarske konferencije u MSU-u, kao i tijekom zagrebačkih pojavljivanja pred izložbu, u Akademiji likovnih umjetnosti i kinu Europa, umjetnici Gilbert&George predstavili su se kao besprijekorno uigran duo, koji lapidarno i lucidno promišlja vlastitu umjetničku djelatnost, koja se tijekom četiri posljednja desetljeća upisala kao neizostavni element čitave suvremene umjetničke prakse.

Na tragu njihovog nedvosmislenog kreda da umjetnost mora komunicirati sa što širom publikom te da uvijek snosi odgovornost, osvrnuli su na svoj upečatljivi vizualni jezik koji razvijaju otkada su se prije četrdesetak godina, na početku svog umjetničkog djelovanja, predstavljali kao 'živuće skulpture'.

'Religija i seksualnost oduvijek su u središtu naše umjetničke djelatnosti', izjava je koja se opetovano ponavljala u njihovom govoru, stalno upozoravajući na te dvije neuralgične točke modernog čovjeka. A navodna kontroverza koja se redovito pripisuje njihovim radovima proizlazi prije svega iz univerzalnosti tema kojima pristupaju frontalno. A te su teme smrt, religija, nacija, seks, novac...

Na upit upravo o kontroverznosti pojedinih radova, kao što su 'Was Jesus Christ a heterosexual?' ili glasoviti ciklus 'Dirty Word Pictures'odgovaraju: 'Svojim slikama ne želimo napadati gledatelja. Želimo ga samo zavesti i pritom biti subverzivni.' Jednako su odlučni i kada se radi o izlaganju vlastite umjetnosti: 'Umjetnosti je mjesto u muzejima jer tu ljudi dolaze gledati, a ne na ulici gdje veoma lako može proći neprimijećena. Osim muzeja, mjesto joj je još u jeftinim i dobro dizajniranim knjigama i katalozima.'

Snježana Pintarić s dvojcem Gilbert&George

Ciklus koji se predstavlja u Zagrebu, pod nazivom 'Jack Freak Pictures' (2008), varira slikovni element britanske zastave, Union Jack. Ikonički crveno-bijelo-plavi motiv poslužio je u modernoj povijesti za niz često oprečnih tumačenja, od krutog nacionalizma do anarhije, dok je u interpretaciji Gilberta&Georgea rezultirao slojevitim i nabijenim monumentalnim slikama u kojima se miješaju prikazi samih umjetnika, u raznim pozama, od plesa do kreveljenja, te ulični znakovi i nacionalni simboli. Iako obilato koristi britanski nacionalni imaginarij, od same zastave do medalja, uličnih natpisa i grafita, ciklus pretendira na univerzalni doseg. U tipičnoj G&G gesti, ciklus propitkuje osobno, emocionalno i pojedinačno u odnosu na društvenu i javnu sferu kroz silovitu i zasićenu slikovnost, izbjegavajući pritom često docirajući ton angažirane umjetnosti.

U katalogu izložbe kritičar Michael Bracewell predstavlja radove iz ciklusa 'Jack Freak Pictures' kao 'epske i napadne, sumračne, kričave, jezovite, manične i drske' te kao 'vizualno najžešće i filozofski najprodornije' unutar njihovog opusa.

U situaciji u kojoj bi se zagrebački Muzej suvremene umjetnosti tek trebao artikulirati kao nacionalni i regionalni predvodnik suvremene umjetničke scene, moguće je raspravljati o izostanku nekih sjajnih radova iz prošlosti Gilberta&Georgea, no već je i ciklus 'Jack Freak Pictures', organiziran u koordinaciji s British Councilom, dobar iskorak u tom smjeru.