Zagrebački salon u svome 54. izdanju otvara se 26. ožujka u 19 sati u Domu hrvatskih likovnih umjetnika, gdje će se moći razgledati do 5. svibnja. Kustosi ove godine su Branka Benčić i Tevž Logar, a naziv izložbe je 'Bez anestezije', a polazi od toga da autor, rad, kustos, prostor, publika i institucije nisu apstraktni entiteti, već su određeni ideološkim, političkim, klasnim, seksualnim, jezičnim i drugim čimbenicima i njihovim kontradikcijama
Umjetnice i umjetnici koji se predstavljaju na 54. zagrebačkom salonu su Marija Ančić, Željka Blakšić AKA Gita Blak, Ben Cain, Jasmina Cibic, Nemanja Cvijanović, Karla Čurčinski, Matija Debeljuh, Igor Eškinja, Fokus Grupa, Martina Grlić, Igor Grubić, Tina Gverović, Siniša Ilić, Paulina Jazvić, Jelena Jureša, Petar Katavić, Kristina Marić, Ines Matijević, Damir Očko, Petra Orbanić, Jelena Petric, Renata Poljak, Viktor Popović, Jasenko Rasol, Lala Raščić, Davor Sanvincenti, Marko Tadić, Nora Turato i Katarina Zdjelar.
Naziv izložbe 'Bez anestezije' referenca je na istoimenu pjesmu slovenskog pjesnika, esejista, sveučilišnog profesora, prevoditelja, kritičara i sociologa kulture Aleša Debeljaka, koji je preminuo 2016., ali i na Zagrebački salon iz 1998., 'City scapes', kustosa Igora Zabela.
Ovogodišnji kustosi Branka Benčić i Tevž Logar objašnjavaju da na tragu razmišljanja Zabela o izložbi kao strategiji, globalnoj ideji i nizu pristupa koji osiguravaju da pravi gledatelj umjetnički rad vidi na pravi način, njihov izložbeni projekt 'Bez anestezije' nije usmjeren na opći problem izlaganja već na relacije koje se stvaraju između umjetničkog djela institucija i publike.
Branka Benčić je nezavisna je kustosica i povjesničarka umjetnosti, koja je bila kustosica hrvatskog paviljona na 57. Bijenalu u Veneciji (2017.) i su-kustosica na 16. Bijenalu arhitekture u Veneciji (2018.). Tevž Logar je slovenski kustos, nekadašnju umjetnički direktor galerije ŠKUC u Ljubljani (2009-2014), suradnik galerije Gregor Podnar (do 2016.), kustos slovenskog paviljona na 55. Bijenalu u Veneciji (2013.), te kustos Međunarodnog grafičkog bijenala u Ljubljani. Trenutno živi u Rijeci, a jedna od tamošnjih aktualnih izložbi mu je ona Gorana Trbuljaka u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti.
'Umjetnički rad već dugo nije više samo autonomni entitet koji se mora urediti u odgovarajućem okruženju, već se događa upravo u napetim i dinamičnim odnosima između objekata, slika, prostora, gledatelja, kustosa, institucionalnih okvira i publike', objašnjavaju kustosi dodajući da je njihova izložba izravna kritika ideje 'neutralnosti' i 'autonomije' umjetničke produkcije, kao i njezina konteksta.
'Autor, rad, kustos, prostor, publika i institucije nisu apstraktni entiteti, već su određeni ideološkim, političkim, klasnim, seksualnim, jezičnim i drugim čimbenicima i njihovim kontradikcijama. Umjetničko djelo uvijek je svojevrstan način upoznavanja života, našeg okruženja, reflektiranog kroz različite fenomene koji okružuju umjetnika. 'Bez anestezije' je zbog toga na neki način poziv društvenom angažmanu koji se treba usidriti u pitanja geo-politke, rodnog identiteta, integracije ekonomije i drugih društvenih struktura', objašnjavaju Benčić i Logar dodajući kako se izložba s jedne strane razvija i kao generacijski projekt.
'Okuplja radove mahom hrvatskih umjetnika koje pozicionira u dijalog s generacijski bliskim umjetnicima iz kulturnog prostora bivše SFRJ, te međunarodnog konteksta, pronalazeći, labave ili udaljene veze i odnose. Salon tako reflektira tradiciju Zagreba kao mjesta koje je od 60-ih godina bilo upisano u međunarodni kontekst, kao mjesto susreta umjetnika, kritičara, institucija. To je ideja koja je danas upisana u praksama kustosa. Izložba teži istražiti i okupiti umjetničke prakse koje su usmjerene na mogućnosti, prekide, transformacije, neuspjehe i nesigurnosti u relaciji sa suvremenim kulturnim praksama u društvenom i institucionalnom kontekstu', kažu Benčić i Logar.
U okviru 54. zagrebačkog salona u galeriji Proširenih medija (PM) bit će otvorena 'Izložba nagrađenih autora 51. zagrebačkog salona: Goran Škofić i Vlasta Žanić – S druge strane'. Prema odluci Odbora za dodjelu nagrade Goranu Škofiću, za rad 'Na plaži' i Vlasti Žanić, za rad 'Pravo glasa', dodijeljene su dvije jednakovrijedne Grand Prix nagrade 51. zagrebačkog salona.