U današnje vrijeme teško je pronaći nekoga tko na barem jednoj online stranici za kupovinu nema punu košaricu ne naručenih artikala. Te košarice često pregledavamo, dodajemo i brišemo, a veći dio nikada ne naručimo. Upravo je to postao vrlo čest i raširen obrazac, a stručnjaci sada tvrde da čak ima i višestruku korist
Nerijetko provodimo sate i sate u danu pretražujući aplikacije omiljenih brendova za modu, ljepotu ili uređenje doma u potrazi za trendovima i novitetima. A dodavanje u košaricu proizvoda koji nam zapnu za oko ne rezultiraju uvijek nužno i kupnjom. Sasvim suprotno, nakon što ih pomno pregledamo vrlo često u košarici i ostanu s ciljem, barem željom, da ih nabavimo u budućnosti. Ova praksa neprestano se ponavlja među ženama i muškarcima različite dobi i preferencija, a njezino značenje, kako ističu stručnjaci, nadilazi pogodnost naručivanja koje dolazi sa dostupnošću željenih predmeta na samo jedan klik.
Oslobađanje dopamina
'Traženje i uspoređivanje proizvoda koji nam se sviđaju i njihovo stavljanje u košaricu oslobađa puno dopamina ', objašnjava neuroznanstvenik Diego Redolar, profesor studija psihologije i obrazovnih znanosti na Otvorenom sveučilištu Katalonije (UOC) za španjolsko izdanje Harper's Bazaara. U toj aktivnosti, kako sam stručnjak ističe, u igri su zadovoljstvo i želja da se vidi kako bi se navedena radnja mogla izvesti, ali i sam racionalni smisao koji završava procjenom dobrih i loših strana kupnje kako bi se došlo do zaključak je li ta kupnja nužna ili se radi tek o prolaznom hiru.
Za razliku od označavanja favorita, dodavanje proizvoda u košaricu pruža veći osjećaj neposrednosti, što budi interes među korisnicima, kako ističe neuroznanstvenik UOC-a, u isto vrijeme dopuštajući nam da ponovno stvorimo simulaciju cijena.
'Potrošači dodaju proizvode koje žele u košaricu kako bi provjerili ukupan iznos koji bi morali platiti u slučaju kupnje', objašnjava Ana Jiménez-Zarco, profesorica ekonomije i poslovnih studija na UOC-u. A ta provjera cijena i svojevrsna vježba kupovine omoguće nam da oprezno procijenimo jesu li predmeti u košarici doista vrijedni plaćanja ili ne. 'Postoje korisnici koji to čine i kako bi usporedili cijene košarica iz različitih online trgovina,' dodaje stručnjakinja.
Trik koji koriste brojne tvrtke
A taj naširoko rasprostranjen obrazac brojne tvrtke uzimaju u obzir kako bi pridobile kupce ili izgradile lojalnost. 'Postoje online stranice tvrtki koja otkrivaju da korisnik uspoređuje cijene svojih artikala koje u tom slučaju poduzimaju akciju u vidu ponovnog prilagođavanja cijene kako bi uvjerili kupca da ostane i obavi kupnju na njihovoj stranici,' ističe Jiménez-Zarco, dodajući da mnogi brendovi u tom slučaju šalju e-mail korisniku, ako je registriran na web stranici ili u aplikaciji, s ciljem da ga uvjere u kupovinu, a ponekad i ponude popuste.
Zadovoljstvo iznad frustracije
Punjenje košarice nikada nije konačno gotova i to nam omogućuje da je mijenjamo iz dana u dan, a često se odlučimo dodati i proizvode za koje pouzdano znamo da ih nikada nećemo kupiti, bilo zbog previsoke cijene, bilo zbog neprikladne veličine. Međutim, to po pitanju zadovoljstva ima potpuno suprotan učinak. 'Zadovoljstvo traje dok su proizvodi u košarici, a i danima kasnije. Zapravo, kada završimo s kupnjom proizvoda, taj osjećaj užitka se smanjuje', kaže Redolar.