circle to search

Jezična baština Hrvatske na dohvat ruke na pametnim telefonima

15.11.2024 u 15:05

Bionic
Reading

Hrvatska jezična raznolikost pravo je kulturno bogatstvo. Iako je Hrvatska mala zemlja, svako narječje – štokavsko, čakavsko i kajkavsko, skriva posebne riječi i izraze koji u sebi nose povijest, običaje i način života lokalnog stanovništva. Ova dijalektalna šarolikost omogućuje nam da, čak i kroz jedan običan razgovor, otkrijemo pripadnost, vrijednosti i osobnost različitih krajeva.

Tehnologija danas igra ključnu ulogu u očuvanju i istraživanju tih jedinstvenih dijalekata. Značajke poput Circle to Search with Google omogućuju korisnicima da jednostavno zaokruže nepoznatu riječ na zaslonu i otkriju njezino značenje. Time se omogućuje prijenos znanja o riječima i izrazima između različitih dijelova Hrvatske, što ne samo da olakšava komunikaciju već i jača osjećaj pripadnosti. Uz ovakvu tehnologiju, lokalni izrazi postaju dostupni svima, a jezične barijere postaju povod za istraživanje, smijeh i povezivanje.

Istražite dijalekte kroz gradsku šetnju

U samom srcu Zagreba osvanuli su intrigantni plakati kampanje, pozivajući prolaznike na jedinstveno jezično putovanje kroz bogatstvo hrvatskih dijalekata. Svaki plakat donosi sa sobom posebne, autentične izraze iz raznih krajeva – poput međimurskog „svora“ ili istarskih „budonti“ potičući prolaznike da se zapitaju što te riječi znače i otkriju koliko naš jezik može biti raznolik. Za sve ljubitelje jezika i kulturnih detalja, značajka Circle to Search im omogućuje da samo jednim kružnim pokretom na zaslonu odmah saznaju značenje svakog izraza. Kroz ovu kampanju, Zagreb postaje mjesto susreta inovacije i tradicije, gdje svaki prolaznik ima priliku bolje upoznati ljepotu i šarenilo hrvatskog jezika.

Purgeri i Dalmatinci

Svaki dijalekt i svaka riječ u sebi nose ritam, ton i boje lokalne kulture. Kada osoba iz Zagreba prvi put čuje riječ „bavulin“ ili „sumpreš“, ili Dalmatinac otkrije značenje riječi „ajzliban“, oni ne otkrivaju samo značenje riječi, već i priču koju ona nosi. Tehnologija nas podsjeća da svaka riječ ima svoje mjesto i smisao, kao mozaik koji čini cijelu Hrvatsku jedinstvenom. U zabavnom izazovu pridružuju im se i poznati DJ Petar Radojčić (Bizzo) te organizator festivala Graffiti na Gradele, Marko Boko. Marko, koji u Bolu organizira festivale za mlade ljubitelje street art kulture, odlučuje testirati Bizzu, prijatelja i dalmatinskog zeta, koliko dobro poznaje lokalne dalmatinske izraze. Uz pomoć Circle to Search značajke na Samsung pametnim telefonima*, zabava postaje još zanimljivija, dok se natječu tko će pogoditi više riječi poput „sumpreš“, „cvajer“ i „dekrl“.

Marko postavi Bizzu pitanje: „Bizzo, znaš li što znači 'šufit'? Imaš li ti „šufit“?“ Nakon pogrešnog nagađanja, koristeći Circle to Search, Bizzo otkriva značenje pojma te se smiju vlastitim nesporazumima. Upravo ovakva tehnologija tvrtki Samsung omogućuje da kroz kampanju približi ljepotu dijalekata, čineći ih razumljivijima svima.

Muralisti i jezične razlike

Kampanja tvrtke Samsung postaje pravi most između jezika i tehnologije, pomažući korisnicima da razumiju i slave bogatstvo hrvatskih dijalekata. Kroz tri glavna narječja – štokavsko, kajkavsko i čakavsko, kriju se brojni dijalekti i izrazi, specifični za svaki kraj. Upravo je ova raznolikost inspirirala muraliste Teu Jurišić i Vladimira Tomića Moska, da kroz zabavan razgovor koristeći Circle to Search značajku pokušaju otkriti koliko zaista razumiju lokalne izraze iz različitih dijelova Hrvatske.

Tea i Vlado, umjetnici čiji radovi u boji krase ulice hrvatskih gradova. Tea, poznata po svojim muralima u Makarskoj, Zadru ali i diljem svijeta, odrasta uz dalmatinski žargon i izraze poput „bičve“ i „ćakula“. S druge strane, Vlado iz Rijeke, u svom pjevnom riječkom govoru koristi izraze poput „kablić“ i „hiža“, koji su nerazumljivi Tei. Uz Samsung Galaxy pametni telefon i značajku Circle to Search with Google, dvojac uspijeva brzo premostiti jezične prepreke. Na primjer, kada Vlado upita Teu zna li što je „žmul“, ona jednostavno zaokruži riječ na zaslonu svog uređaja i otkriva da je to „čaša“. Zahvaljujući ovoj značajki, nepoznate riječi više nisu prepreka nego povod za smijeh i dodatno istraživanje dijalekata.

Moderni alat za očuvanje kulturne baštine

Iza svega stoji želja tvrtke Samsung da promovira razumijevanje i očuvanje lokalnih izraza i dijalekata. Značajka Circle to Search with Google, dostupna na Galaxy S seriji, Galaxy Z seriji i određenim Galaxy A uređajima, omogućava korisnicima jednostavnu pretragu nepoznatih riječi pomoću zaokruživanja pojma na zaslonu pametnog telefona.

*Značajka Circle to Search with Google dostupna je na Galaxy S seriji, Galaxy Z seriji, kao i odabranim uređajima iz Galaxy A serije.