Iako je revolucija Air Max počela 1987. modelom Air Max 1, to nije i sam početak priče o slavnim tenisicama. Graeme McMilian, direktor dizajna obuće u Nikeu, pronašao je početak priče, odnosno nacrte za prvi model tenisice Air Max slavnog dizajnera Thinkera Hatfielda. Nacrti su davne 1987. bili toliko revolucionarni da zamisao nije bila realizirana - sve do sada. Nakon 28 godina izvučene su Hatfieldove prve skice i po njima su izrađene tenisice Air Max Zero – nulte prije prvih!
Kako je nastao Air Max Zero?
U 2014., Nike je proslavio rođendan obitelji Air Max prvim danom Air Maxa. Za 2015. željeli smo učiniti nešto posebno. Započeli smo svoju ideju pretragom arhive gdje smo ponovno pregledali sve što smo ranije učinili vezano uz Air Max. Htjeli smo pronaći nešto što govori o važnosti Air Maxa u odnosu na suvremenu kulturu i inovacije. To nas je dovelo do skice onoga što je Air Max Zero postao.
Kako ste pronašli skicu u arhivi?
Nekoliko mjeseci prije nego što je ovaj projekt osvanuo na radaru, bio sam u arhivi jer su mi trebali dokumenti za različite sastanke. Imali smo retrospektivan prikaz Air Maxa, s ranijim prototipovima i prvim krugom uzoraka različitih modela. Tu se nalazilo cijelo jedno bogatstvo arhivskih komada i prototipova za iskopati. Bilo je to poput arheoloških iskapanja u smislu stvari koje inače ne vidimo ako ne radimo ondje.
Zapravo sam skicu vidio i prije posjeta arhivi, no nisam tada doživljavao njezinu važnost. Jedan od članova našega tima otkrio je da je to zapravo bila ranija ideja za Air Max 1 i tada mi je sinula ideja koju sam iznio pred dizajnerskim timom. Skica je bila nešto što se nikada nije u potpunosti realiziralo. Mislili smo da bi bilo sjajno kada bismo to podijelili sa svijetom i tako skrenuli pozornost i na to kako je ta priča nastala.
Jeste li bili svjesni modela Air Max koji je prethodio modelu Air Max 1 i prije nego što ste krenuli s novim projektom?
Nisam bio svjestan što se uistinu dogodilo, ali znao sam da postoje ranije skice i koncepti za Air Max 1. No tek nakon što smo dublje krenuli kopati i dobili neka saznanja i informacije konkretno o ovoj skici, otkrili smo priču koja se krije u pozadini.
Što ste pomislili kada ste prvi put vidjeli skicu i čuli priču koja je prati?
Moja je prva misao bila da na jedan određeni način izgleda kao suvremenija verzija Air Max 1. Malo je jednostavnije kada je riječ o dizajnu. Vidio sam i znakove koji su, po meni, bili povezani s drugim tenisicama, bilo da je to unutrašnji jastučić u tenisici Air Huarache ili gornji dio tenisice Sock Racer. Bilo je toliko mnogo detalja koji su naknadno pronađeni u tenisicama koje su uslijedile. Nakon razgovora s Tinkerom Hatfieldom, shvatili smo da su svi detalji jedne tenisice zapravo ondje kako bi ostvarili ideju pristajanja i udobnosti.
Kako ste se osjećali znajući da je vaša odgovornost to što ste uzeli nešto nacrtano prije više od 30 godina i pretvorili crtež u stvaran proizvod?
Malo je obeshrabrujuće uzeti skicu jednog od vaših dizajnerskih junaka poput Tinkera Hatfielda i nekoga tko je tako važan u kulturi dizajniranja tenisica. Postoji odgovornost da ispunite dizajnerske prijedloge, i ostanete vjerni dizajnerovoj izvornoj namjeri. S druge strane imamo priliku napraviti verziju obogaćenu novim inovativnim elementima realizirajući tako ideju koju 1987. nismo mogli. Primjerice, tehnologija Nike Flyknit tada nije postojala. Sada smo imali paletu novih alata i inovativnih ideja koje smo mogli primijeniti na ovaj koncept. Za mene je to nužno bilo vraćanje na prvotnu ideju kako bismo napravili nešto dovoljno udobno za cijeli dan.
Možete li se sjetiti nečega konkretnog što je Tinker spomenuo, a što vam je bila misao vodilja ili jednostavno ideja kako uopće započeti?
Tinker je spomenuo da je njegova originalna namjera vezana uz dizajn bila postići vrhunsku udobnost koristeći različite materijale i konstrukcijske metode. Uzeli smo te ideje i provukli ih kroz filter novih inovacija koje su onda bile nedostupne. Također, Tinker je istaknuo i to da nije mogao pronaći materijale kako bi dosegao pristajanje tenisice uz nogu kakvo je želio. Konkretnije, nije bio u mogućnosti pronaći materijal koji je imao dovoljan postotak rastezanja i strukturu koja bi odgovarala tenisici kakvu je zamislio.
Kako izgleda dizajnerski proces modela Air Max Zero od početka do kraja?
Dakle, započeli smo skicom starom skoro 30 godina. Sve što smo trebali učiniti jest oživjeti je. Bilo je nekoliko razmatranja od samog početka, od kojih je jedan - kako napraviti tenisice na način koji podržava dizajnerove zamisli. Morali smo odlučiti i što ćemo upotrijebiti za sredinu i dio oko pete tenisice. O tome smo razgovarali u trenutku kada smo završili s dizajniranjem Air Max 1 Ultra Moire, koji je bio najlakši model tenisice Air Max 1 do tada. Ono što ju je činilo tako laganom i drugačijom od originala je to što smo olakšali materijal na prednjoj strani tenisice, pa je sada od pjene Phylon. Jednom kad smo to riješili, bilo je samo pitanje otkrivanja različitih materijala i konstrukcijskih metoda za gornji dio tenisice. Nismo željeli konvencionalan pristup već smo, umjesto toga, koristili konstrukciju koja nam je omogućila izgradnju i oslonac gdje je bilo potrebno. Koristili smo i mrežasti materijal izrađen od vlakana, što nije bilo dostupno davne 1987. To nam je omogućilo da se postigne odgovarajući gornji dio cipele bez žrtvovanja prozračnosti. Usto, dvobojna kombinacija daje tenisici dodatnu dimenziju.
Što je Tinker mislio o izradi tenisice koristeći suvremene inovacije?
Tinker je iznimno podržavao ovaj koncept te je bio sretan što su korištene suvremene inovacije koje su omogućile realizaciju tenisice.
Opišite jednom riječju Air Max Zero i njegovu ideologiju.
Revolucionarno!