Često ćemo radije pristati na nešto što nam šteti nego odbiti prijedlog koji nam se ne sviđa. Da smo znali kako odbiti, uštedjeli bismo si puno štete – no kako izgovoriti riječ 'ne'
To su samo dva slova koja mnogi preko nas ne mogu prevaliti preko usana. Bilo da je pred nama pretpostavljena osoba, dijete ili prijatelj, često pristajemo raditi stvari koje ne želimo samo da bismo izbjegli riječ 'ne'.
'Odmalena nas uče kako da prihvaćamo, kako da budemo pristojni i pokorni', komentira psihologinja Jane McCartney. 'Ali moramo biti svjesni da neće propasti svijet ako ponekad kažemo 'ne' – ta je riječ samo informacija, ništa više.'
No kako to izvesti? Evo praktičnih savjeta koje donosi Daily Mail
Kupite vrijeme
Kako bismo izbjegli nelagodu, mnogi od nas automatski će odgovoriti potvrdno. Zato je dobro uvijek imati na umu ovakav izlaz: 'Mogu li još malo razmisliti o tome?'
To bi, zapravo, trebao biti vaš prvi odgovor. Nemojte se osjećati obaveznim da brzate s odgovorom. Ako sugovornik inzistira ili ako nije zadovoljan, to je njegov/njezin problem. Vi imate pravo na vrijeme koje vam je potrebno da razmislite.
Razmotrite
Ako netko od vas traži uslugu, promislite imate li za to vremena. Tu valja odvagnuti: jesu li vam važnije vaše osobne potrebe ili da učinite drugu osobu zadovoljnom ili sretnom. Ponekad su bitniji drugi, svijet bi bio grozno mjesto kada nitko nikome ne bi pomagao. No jednako tako moramo voditi brigu o svojim interesima.
Budite uljudni
Sve je pitanje načina: ako svoje odbijanje izrazite na pristojan način, uz smiješak i jasno objašnjenje, vaš negativni odgovor nikoga neće uvrijediti. 'Oprosti, ali ovoga puta doista ne mogu pomoći' ili: 'Oprosti, ali doista nemam vremena' trebali bi biti odgovori koje svatko mora razumjeti. Ne morate se opravdavati. Što više objašnjavate i ispričavate se, dajete više prostora sugovorniku/ici da pokuša promijeniti vaše mišljenje.
Vježbajte
Ako vam je ipak teško izgovoriti ta dva mrska slova, vježbajte ih izgovarati u situacijama koje nisu bolne. Vježbajte kako biti pristojan, ali jasan i odlučan prema neznancima koji vas sa svojim potrebama presreću na ulici ili zvone na vaša vrata.
'Ne' iskorištavanju
Jeste li primijetili da su ljudi koji traže usluge često među onima koji će ih sami zadnji učiniti? Takvim ljudima ništa ne dugujete.
Stvarni prijatelji neće vas iskorištavati i zvat će vas samo u stvarnoj nuždi. Ako uočite da netko uzima više nego što daje, stavite ga na led. Jednostavno nemojte biti toliko dostupni. Vjerojatno ćete primijetiti da se vaš 'parazit' ubrzo prebacio na drugu osobu.
'Ne' pretpostavljenom
Odbiti agresivnu pretpostavljenu osobu nije lako: mnogi od nas zato rade prekovremeno ili rade za dvoje. Ali ako vas kolega neprekidno traži da uskočite dok jedva stižete obaviti vlastiti posao, tada je trenutak za pristojno, ali odlučno 'ne'. Ako osjećate potrebu za objašnjenjem, budite kratki i jasni, bez suvišnih isprika. Ako to od vas traži pretpostavljeni, uvijek ponudite alternativno rješenje, ali jasno dajte na znanje gdje su vaše granice.
Budite iskreni
Izgovoriti 'ne' osobi s kojom se viđate može biti među najtežim zadacima. Ponekad produžujemo vezu do koje nam nije stalo samo zato da bismo odložili mogućnost da povrijedimo nečije osjećaje. Tada nerijetko upadamo u muljanja i laži, nemamo vremena, jako smo zauzeti…
Iskrenost je tu najbolji odabir. Svatko od nas pada u napast da si olakša nelagodu nekom neistinom, ali uvijek je najbolje presjeći situaciju i suočiti se s istinom, bez davanja lažnih nada.