Kada je u pitanju preživljavanje blagdanskog razdoblja, svakako bi se valjalo držati dva pravila: nikada ne pijte na prazan želudac i nikada ne kupujte bez razmišljanja. Naime sniženje u pola cijene ne mora nužno značiti 50 posto nižu cijenu. A kada se radi o šopingu za Božić, nitko nam ne zna tako isprazniti novčanik kao supermarketi
Ove godine police supermarketa su pretrpane božićnim ponudama koje uključuju i do 50 posto niže cijene. Iako takve ponude na prvi pogled izgledaju fantastično, kupci koji traže način na koji što manje potrošiti za Božić možda bi ipak trebali pričekati prije nego što napune kolica do vrha.
Dakle što točno znači 'u pola cijene' i kako kupci mogu izbjeći to da budu nasamareni?
Lažne ponude supermarketa trebale su biti zabranjene još prošle godine, kada su potpisane dobrovoljne smjernice Ureda za poštenu trgovinu. Pravila kažu da se cijenama ne bi smjelo 'umjetno manipulirati' u cilju da budući popusti budu privlačniji.
o znači da trgovine u teoriji ne bi smjele pretjerano napuhati cijene samo da bi nekoliko tjedana kasnije stavile taj isti proizvod na sniženje, tvrdeći da je sada u pola cijene. Osim toga, trgovine ne bi smjele prodavati proizvode po sniženoj cijeni dulje nego po punoj cijeni, a supermarketi ne bi smjeli prodavati nešto po većoj cijeni kada nije u sezoni samo da bi mu smanjili cijenu u sezoni. I dok supermarketi tvrde da se pridržavaju tih pravila, čini se da su neki vrlo blizu granice.
Već odavno je sumnjivo to da se čokolade i igračke za Božić počinju pojavljivati u supermarketima već u rujnu, no za to postoji jako dobar razlog. Produljenje božićne sezone sve do kraja ljeta omogućuje trgovcima da provedu neke vrlo lukave, no savršeno zakonite popuste u studenom, kada nas počinje hvatati šoping groznica.
Moglo bi se reći da je cilj prodaje božićnih čokolada i keksa u kolovozu po punoj cijeni samo to da bi ih se moglo prepoloviti u studenom, a to nije u skladu s potpisanim pravilima. Ali činjenica je da su smjernice za ono što se smatra da je 'u sezoni' i 'izvan sezone' poprilično nejasne. Supermarketi tvrde da je kraj kolovoza početak božićnog razdoblja u trgovinama te da ne krše nijedno pravilo. Teško je dokazati da supermarketi napuhuju cijene izvan sezone prije nego što ih snize da bi poboljšali prodaju uoči Božića te tvrde da su njihove cijene poštene i transparentne.
Međutim pogled na cijene vina i žestokih pića lako otkriva taj takozvani jo-jo efekt cijena. Kako piše Daily Mail, šest od deset boca vina u supermarketima je na posebnoj ponudi te je gotovo nemoguće ući u neki od supermarketa i ne uočiti 'fantastične' ponude. No ne radi se o jeftinoj ponudi, već jako dobrom marketinškom triku