Erotski kapital koji je ključan za uspjeh na bilo kojem životnom području sastoji se od nekoliko važnih elemenata, a svaki od njih za tportal.hr 'dešifriraju' stručnjaci Krešimir Macan, Tatjana Gjurković i Tanja Jurin
Ako žena želi uspjeti u ovom suvremenom svijetu, mora posjedovati ljepotu, seksualnu privlačnost, socijalne vještine, seksualne kompetencije te vještine samoprezentacije. Takvu formulu uspjeha osmislila je poznata sociologinja Catherine Hakim koja
nabrojane elemente jednostavno naziva 'erotski kapital'. Termin je prvi puta spomenula u svojoj knjizi 'Honey Money: The Power of Erotik Capital', a odmah nakon objave o njemu su se raspisali svi svjetski mediji. Unatoč tomu, još je vrlo nejasno što je točno erotski kapital. Kako bismo dokraja razjasnili taj sveti gral uspjeha, jer razumijevanje je i u ovomu slučaju temelj za konkretno djelovanje, potražili smo pomoć poznatih domaćih stručnjaka.
Ljepota
Prvi element koji čini erotski kapital je ljepota. Istina je da je ljepota u očima promatrača, ali neovisno o tomu, žena mora učiniti sve kako bi izgledala najbolje što može. To se ponajprije odnosi na lijepu i njegovanu kosu i kožu, poman izbor odjeće i obuće te vještine šminkanja. Dakle, napominje Hakim, ako žena želi uspjeti, mora pronaći vremena i novca za vlastito uljepšavanje. No, ljepota je samo jedan element erotskog kapitala i, prema mišljenju mnogih, najmanje bitan.
Seksualna privlačnost
Puno je, primjerice, važnija seksualna privlačnost koja je također sastavni dio erotskog kapitala. No, što je točno seksualna privlačnost? Tanja Jurin, psihologinja i seksualna terapeutkinja kaže da je to privlačnost koja je zasnovana na seksualnoj želji: 'Riječ je o sposobnosti osobe da privuče seksualnu ili erotsku pažnju druge osobe. Privlačnost može biti u fizičkom izgledu, načinu na koji se osoba kreće, načinu na koji govori (boja glasa), mirisu tijela, ali i u načinu odijevanja, frizuri koju nosi ili mirisu koji stavlja na sebe. Važno je znati da će neke karakteristike biti izraženija i prisutnije kada je osoba u društvu druge osobe koju smatra privlačnim, pa će i njezina seksualna privlačnost dolaziti do izražaja više nego kada je u interakciji s nekim tko je seksualno ne privlači. Iako je postojalo težnji da se odrede točni kriteriji seksualne privlačnosti, čini se da je riječ o vrlo širokoj subjektivnoj kategoriji koja ovisi o individualnim interesima, preferencijama, percepciji i seksualnoj orijentaciji.'
Iako je seksualna privlačnost u određenoj mjeri urođena, dobra je vijest da se donekle ipak može i naučiti. 'Postoje osobe koje su zbog svoje fizičke ljepote ili nekih drugih osobina seksualno privlačne. Vjerujem kako tu važnu ulogu ima okolina koja reagira na pozitivan način te time potkrepljuje osobu čime ona dodatno naglašava upravo one aspekte seksualne privlačnosti koji joj priskrbljuju ono što joj treba. Takvo učenje zasigurno nije namjerno, već se odvija pod utjecajem iskustva. No, u današnje vrijeme nude se neke aktivniji načini učenja ili poticanja senzualnosti koja posljedično može dovesti do veće seksualne privlačnosti (ples oko šipke i slično). Ipak ne treba zaboraviti kako je seksualna privlačnost nešto vrlo subjektivno i samim time ne možemo znati što je to što treba naučiti kako bismo seksualno privukli drugu osobu jer ne možemo sa sigurnošću znati što tu osobu privlači', pojašnjava Tanja Jurin.
Seksualne kompetencije
Uz seksualnu privlačnost, važan element erotskog kapitala su i seksualne kompetencije. Tanja Jurin oslanja se na definiciju Catherine Hakim i pojašnjava kako su to zapravo znanja i vještine koje osobu čine dobrim seksualnim partnerom: 'Izražen libido sam za sebe ne garantira seksualno vještu osobu, no ljudi koji imaju izražen libido češće se upuštaju u seksualne aktivnosti te stoga stječu više iskustva. To ih u konačnici može učiniti kompetentnijima.' Budući da su seksualne kompetencije zapravo znanja i vještine moguće ih je naučiti, a tu odlučujuću ulogu igra motivacija osobe, odnosno njezina želja za učenjem takvih stvari.
Socijalne vještine
Važan element erotskog kapitala su i socijalne vještine. Poznata hrvatska psihologinja Tatjana Gjurković njih definira kao vještine komuniciranja i interakcije s drugim ljudima uz određena društvena pravila: 'Uključuju način slušanja druge osobe, kako nas drugi ljudi čuju i vide, pokazivanje iskrene zainteresiranosti za drugu osobu, neverbalna komunikacija (osmijeh, klimanje glavom, otvoren stav prema drugoj osobi, dodir, kontakt očima, lagana nagnutost prema naprijed). Ako uđemo u konflikt s drugom osobom, naše socijalne vještine pomoći će nam da taj konflikt riješimo na najbolji mogući način za obje strane.'
Kao i bilo koje druge vještine, i socijalne vještine mogu se naučiti, i to putem edukacije ili psihoterapije. 'Ako koristimo neke vještine i potrebno nam je njihovo uvježbavanje, tada su edukativne radionice dovoljne. No, ako nam jako manjkaju te vještine, psihoterapija nam može pomoći da pronađemo način kako ih koristiti. Vrlo često razlozi zašto ne koristimo socijalne vještine potječu još iz ranog djetinjstva. Nismo ih imali prilike tada naučiti. Naši roditelji i okolina ih nisu koristili te smo imali model da se jedino putem svađe problemi rješavaju. Taj model nam postane nesvjestan i automatski i prije nego što se okrenemo, ponovno se posvađamo. Da bi ste prekinuli taj obrazac, potrebno je potražiti savjetodavnu pomoć', naglasila je Tatjana Gjurković iz Centra Proventus.
Samoprezentacija
Uz sve navedeno, erotski kapital čine još i vještine samoprezentacije. Ako malo bolje pogledate svijet oko sebe, primijetit ćete da je danas sve u načinu na koji se određena osoba prezentira. Dakle, riječ je o vrlo važnoj vještini koja, kako pojašnjava PR stručnjak Krešimir Macan, nije uopće jednostavna: 'Ako je samoprezentacija stvaranje željene slike o sebi, tada razlikujemo više tehnika samoprezentacije - upravljanje podacima koje drugi od nas dobivaju, promišljeno i prikladno oblikovanje poruka, ostvarivanje dojma o kredibilitetu i povjerenju, izražajnost, neposrednost, interes za druge te samoopis i samopraćenje osobnog ponašanja. To je vjerojatno važno svakome od nas pojedinačno, no samoprezentacija naročito dolazi do izražaja kod političara. Njima je dojam koji ostavljaju na druge vrlo važan. S druge strane imamo sjajne znanstvenike, genijalce koji tome uopće ne pridaju pažnje jer uživaju u onome što rade i često uopće ne znamo kakve su oni osobe. Negdje u sredinu stavio bih wannabe poduzetnike koji su izvrsni u vlastitoj samopromociji koja je obrnuto prooporcionalna sredstvima kojima upravljaju - što ih manje imaju, bolja je samopromocija. Primjerice, mnogo ljudi voze sjajne automobile koji su većini nas nedostupni i pitate se kako je to moguće. A tada naučite da ih se može uzeti na leasing i na par mjeseci, koliko je potrebno da nekoga impresionirate.'
Kao i svaka vještina komuniciranja, i samoprezentacija se može naučiti. No, presudan je talent. 'Ako imate tu žicu bit ćete šarmantni i nedostižni, imat ćete ono u čemu vas nitko ne može nadmašiti. Postoje brojne agencija i škole javnog nastupa i prezentacije koje vam u tome mogu pomoći i svakome tko se bavi javnim poslom i javnim nastupom preporučujem da prođe bar kroz osnovne tečajeve kako bi došao do spoznaja što mu najviše treba od tih vještina. Odnosno, mora osvijestiti tu stranu svojeg nastupa prema drugima i po potrebi je usavršavati. Imate ljudi koji su prirodni komunikatori poput Dalmatinaca, ali se i taj prirodni talent može izbrusiti', pojasnio je Krešimir Macan.
Iz svega navedenog vidljivo je da erotski kapital i nije baš jednostavna formula za uspjeh kao što su je neki posljednjih mjeseci prikazivali. No, ako je uspjeh jedino čemu stremite, zavrnite rukave i bacite se na posao jer, kako su istaknuli naši stručnjaci, za učenje i usavršavanje vještina potrebno je puno vremena, truda i volje.