Sigurno vam je poznat onaj osjećaj kada shvatite da traperice ili haljina koja vam tako savršeno stoje imaju cijenu koja iznosi pravo malo bogatstvo, a da ne spominjemo onaj šok kada bacite pogled na cijenu kožne torbe. No zašto određeni odjevni predmeti i modni dodaci tako puno koštaju?
U nastojanju da razjasne što se krije iz ludo visokih cijena određenih predmeta i modnih dodataka, racked.com potražio je objašnjenje stručnjaka koji su razjasnili cjenovne strategije trgovaca diljem svijeta. Modni stručnjaci objašnjavaju da na cijenu odjeće u određenoj mjeri utječu faktori kao što je cijena rada, troškovi transporta, pa čak i kretanje cijena na tržištu nekretnina. Naime, trgovci su odgovorni za podizanje profitne marže modnih predmeta i do oko 250 posto, a trgovci si na taj način osiguravaju zaradu čak i u trenutku kada se modni predmeti stave na rasprodaju.
'Ono što trgovci uzimaju u obzir prilikom određivanja cijene jest visina troška koja je potrebna da nabave robu od proizvođača i dostave je na prodajno mjesto ili do krajnjeg kupca, ako se radi o na primjer, internetskoj prodaji. Cijenu također određuje i trošak potrebnog prostora te trošak vremena potrebnog za pripremu robe za prodaju. Svi ti elementi tvore jednadžbu koja u konačnici kreira krajnju cijenu koju na kraju plaća kupac', kaže Dan Butler, potpredsjednik National Retail Federationa.
'Trgovci dobro znaju koju količinu će prodati po punoj cijeni te koliko će prodati u prvom valu sniženja, zatim u drugom te u trećem valu', tumači Dan Butler te dodaje kako se i cijena transporta, i ona od proizvođača do prodavača, i od prodavača do kupca, također obračunava po 250 posto višoj cijeni.
Na cijenu onih skupih traperica koje već dulje vrijeme gledate u izlogu također utječu i plaće zaposlenika u dućanu, zatim cijena najamnine prodajnog prostora, no troškovi koji se odnose na prodajno mjesto samo su završna faza u kreiranju prodajne cijene. Proces određivanja cijene zapravo započinje onoga trenutka kada dizajner u ruke uzme crtaći blok. Naime, dizajner mora uravnotežiti kreativne i poslovne ciljeve procesom odabira tkanine, detalja i proizvodnih procesa koji će mu ostaviti dovoljno veliku količinu profita te kupcu pružiti isplativ odjevni komad.
Odjevni predmeti se nakon toga prodaju trgovcima po veleprodajnoj cijeni, trošku koji dućani plaćaju pojedinom brendu za svaki odjevni predmet. Prodavači obično kupuju dizajnerske odjevne predmete šest mjeseci prije nego što se nađu na policama dućana, s time da imaju dogovor o cijeni i prije nego što se odjeća proizvede.
Specifične strategije određivanja cijene obično se smatraju poslovnom tajnom, no jedna je kompanija otkrila svoje poslovanje, od početka do samoga kraja poslovnog procesa. Američki brend Everlane odjeću prodaje isključivo krajnjem kupcu te na taj način zaobilazi dodatne posrednike, a samim time i dodatne marže. Michael Preysman, osnivač Everlane-a objašnjava: 'Uzmimo na primjer našu običnu žensku majicu na V-izrez – 3,84 dolara odlazi na materijal, 3,30 dolara za rad te 0,11 dolara za prijevoz što pak zbrojeno čini ukupan trošak od sedam dolara. Everlane tu majicu prodaje za 15 dolara (povećanje profitne marže za 200 posto), a svaki drugi tradicionalni trgovac prodavao bi je prosječno za 45 dolara.
Kako navodi Preysman, većina tradicionalnih trgovaca prodaje robu trgovinama na veliko, a zatim trgovine primjenjuju svoju maržu na postojeću cijenu. 'Stoga imate scenarij da je dizajner potrošio pet dolara na proizvodnju nekog odjevnog predmeta, zatim ga prodao po veleprodajnoj cijeni od 12,50 dolara, a krajnjim potrošačima taj je isti predmet ponuđen za 31,50 dolara (pod pretpostavkom da svi trgovci koriste standardu maržu od 2,5). Tako je na izvornu cijenu dodano 26,25 dolara, jer kupac kupuje preko posrednika.'
S obzirom na velik proces dodavanja marži zajedno s činjenicom da trgovci imaju već unaprijed određene snižene cijene, postavlja se pitanje isplati li se uopće čekati na sniženja? Ne nužno, piše racked.com.
I dok određeni brendovi tako često imaju popuste i sniženja pa se čini kao da sniženje nikada ne prestaje, većina trgovaca takvom brzinom rotira odjeću u trgovini da postoje male šanse da će se predmet koji vi želite naći na polici sa sniženjima. Za kraj, Preysman savjetuje: 'Vrlo često kaže se da kad vam se nešto doista sviđa, trebali biste to kupiti jer ne postoji nikakvo jamstvo da će taj odjevni predmet i nakon šest mjeseci ili godinu dana još uvijek biti u dućanu.'