O tome što je autizam, na koji način prepoznati simptome te koji su najčešći izazovi s kojima se primjerice nose adolescenti kojima je on dijagnosticiran, konkretne je odgovore dala dr. med. Antonia Vuk, spec. psihijatrije iz Klinike za psihijatriju Sveti Ivan
Mnogi stručnjaci već dugo upozoravaju na to da svijest i znanje o autizmu još uvijek nisu dovoljno razvijeni.
Osnovna obilježja autizma su teškoće u socijalnoj interakciji te verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji, neuobičajeno ponašanje, ograničeni interesi i aktivnosti te različite motoričke smetnje i stereotipije, a što ga uzrokuje, još uvijek nije potpuno jasno.
Autizam nije bolest i ne liječi se. On je neurorazvojno stanje koje utječe na način na koji osoba stupa u odnose s drugima, komunicira, uči, misli i ponaša se. Osobe ne dobivaju autizam, one se rađaju s mozgom koji je svojom strukturom i funkcioniranjem različit te na drugačiji način percipiraju i obrađuju podražaje iz okoline, a to utječe na njihov cjelokupan razvoj.
Poremećaji iz spektra autizma nisu dakle bolest, već razvojni poremećaj, stanje koje traje cijeli život. Radi se o širokom spektru poremećaja te je svaka dijagnoza drugačija i svaka osoba u spektru ima različite simptome i potrebe. Upravo zato se koristi riječ spektar jer taj 'kišobran' obuhvaća i Aspergerov sindrom, Rettov sindrom, DDS - dječji dezintegrativni sindrom ili Hellerov sindrom te neodređeni pervazivni razvojni poremećaj.
Prema podacima iz Registra osoba s invaliditetom HZJZ-a u Republici Hrvatskoj iz 2024. godine, u našoj zemlji evidentirano je 6125 osoba s poremećajem iz spektra autizma, a 1384 ih živi u Gradu Zagrebu. Plava boja simbolizira poremećaje iz tog područja, a još jedan od simbola čine dijelovi puzzlea.
Kako se prema odluci UN-a Svjetski dan svjesnosti o autizmu obilježava početkom travnja svake godine te je cijeli taj mjesec u nekim zemljama posvećen podizanju svjesnosti o poremećajima iz autističnog spektra, bio je to više nego dobar povod za razgovor s psihijatricom Antonijom Vuk iz Klinike za psihijatriju Sveti Ivan.
Što su glavni simptomi autizma i događa li se često da nisu prepoznati na vrijeme?
Autizam se klasificira kao neurorazvojni poremećaj, no u suvremenom razumijevanju govori se i o neurorazvojnoj raznolikosti koja odražava drugačiji način funkcioniranja mozga. Zbog toga umjesto 'simptoma' govorimo o karakteristikama. Osobe s autizmom imaju specifičan način razmišljanja, zaključivanja, komunikacije i procesuiranja emocija. Često im je izazovno razumjeti neverbalne signale i mogu na različite načine osjećati druge ljude i odnose te različito izražavati privrženost. Zbog svega navedenog teže se prilagođavaju društvenim očekivanjima. Ponavljajuća ponašanja te senzorna preosjetljivost ili neosjetljivost također su česte karakteristike. Neki znakovi autizma vidljivi su već u ranom djetinjstvu. No kod osoba s razvijenijim intelektualnim i verbalnim sposobnostima dijagnoza može kasniti. To je posebno često kod djevojčica i žena jer lakše maskiraju svoje specifičnosti socijalnom prilagodbom.
Kako se provodi procjena za autizam i koliko dugo obično traje proces dijagnostike?
Dijagnostički pristup različit je s obzirom na dob osobe za koju sumnjamo da je 'u spektru', no uvijek uključuje kompleksnu kliničku procjenu - kod odraslih osoba važan je intervju s detaljnim osvrtom na rani razvoj i djetinjstvo, uz promatranje ponašanja i standardizirane upitnike, primjerice ADOS protokol. Idealan oblik dijagnosticiranja bila bi multidisciplinarna obrada (primjerice psiholog, psihijatar, edukativni rehabilitator). Duljina dijagnostičkog procesa, nakon što se postavi sumnja, najviše ovisi o dostupnosti stručnjaka dijagnostičara.
Kako razlikovati simptome autizma od simptoma mentalnih zdravstvenih problema?
Iz pozicije psihijatra koji radi s osobama s mentalnim poteškoćama, kao veći izazov pokazalo mi se kako prepoznati autizam iza svih tih tegoba, simptoma i poremećaja, a koji se javljaju uslijed kontinuiranih pokušaja adaptacije okolini, nego kako neku tegobu razlikovati kao specifičnost u okviru autizma od simptoma nekog poremećaja (primjerice razlikovati drugačije procesuiranje emocija od apatije/depresije). U tom procesu diferencijalne dijagnostike važna je i dob razvoja simptoma – autizam je neurorazvojno stanje i njegove značajke prisutne su od rođenja, samo je pitanje jesu li bile prepoznate ili ne. Psihičke teškoće javljaju se kasnije, u različitim razdobljima života, a ponekad su i dobno specifične.
Autizam i mentalno zdravlje
Zašto su osobe s autizmom sklonije razvoju problema s mentalnim zdravljem?
Autistične osobe često se suočavaju s izazovima u prilagodbi društvu koje je oblikovano prema neurotipičnim normama (određeni način razmišljanja, komunikacije i socijalizacije). Poteškoće u socijalnim interakcijama, senzorna preosjetljivost i problemi sa samoregulacijom donose kontinuiran stres jer ponovljeni neuspjesi u prilagodbi mogu dovesti do osjećaja neadekvatnosti i odbacivanja. S druge strane, uspješna prilagodba pomoću 'maskiranja' također može biti iscrpljujuća. Osobe s autizmom tada troše mnogo energije na prepoznavanje neverbalne komunikacije, održavanje socijalnih pravila i suzbijanje svojih potreba. Dugoročno, to može uzrokovati anksioznost, depresiju i druge psihičke poteškoće.
Kako se anksiozni poremećaji i depresija manifestiraju kod autističnih osoba?
Svaka osoba je priča za sebe, pa tako i osoba s autizmom, ovisno o načinu razmišljanja i procesuiranja emocija. Kod neuroatipičnosti treba uzeti u obzir to da se ne možemo uvijek osloniti na standardne dijagnostičke protokole koji se ravnaju prema obrascu pojave simptoma, a on je uobičajeno prepoznat u nekom društvu. Primjerice, umjesto intenzivnije zabrinutosti, anksioznost može izgledati kao veća rigidnost, opsesivniji interesi ili senzorička preopterećenost, a depresija se može pokazivati kao gubitak interesa za specifične interese i iritabilnost, umjesto bezrazložne tuge.
S kojim se izazovima susreću oni koji imaju autističnog člana obitelji?
U radu s osobama kojima je autizam dijagnosticiran u djetinjstvu i čije su obitelji navikle živjeti s njihovim specifičnostima susrećem se s roditeljima koji i dalje nemaju osnovne informacije o tome što je to, što se sa 'simptomatikom' može, a što ne, gdje naći podršku, u kojem smjeru podržati tu osobu prilikom školovanja ili zaposlenja. U razgovoru s osobama koje su dobile tu dijagnozu u odrasloj dobi često pak doznajem o otporu roditelja prema njoj - slovi im kao 'dječja dijagnoza', a oni je do sada nisu prepoznali - o nepovjerenju u stručnjake i o nerazumijevanju autističnog člana obitelji, uz nepriznavanje njegove različitosti. Iz te pozicije nužno ih je educirati, informirati, senzibilizirati, osposobiti ih za podršku. U oba slučaja nužno je pružiti podršku obiteljima, na to često zaboravljamo.
Kako društvo može općenito pomoći osobama s autizmom da bi se lakše integrirale u društvo? Mijenja li se nešto i kod nas po tom pitanju?
Osvještavanje i senzibilizacija. Ključno je povećati svijest o autizmu, razumijevanje, prilagoditi obrazovni sustav i radna mjesta te osigurati dostupnost sustavne podrške, primjerice omogućiti asistente te senzorno prilagođene prostore. U nekim sredinama vide se pomaci zbog inkluzivnih politika, ali još uvijek postoje mnoge prepreke.
Izazovno razdoblje
Koji su to najčešći izazovi s kojima se suočavaju primjerice adolescenti s autizmom?
Adolescencija je izazovno razdoblje za svakoga, no za mlade s autizmom može biti posebno stresno. Tu se provlače pitanja propitkivanja identiteta, separacije i individuacije, proučavanja međuljudskih interakcija, pitanja samoregulacije i jačanja kapaciteta za stres. Mlade osobe s autizmom često se suočavaju s nesigurnošću u vršnjačkim odnosima, nerazumijevanjem neverbalne komunikacije i teškoćama u prepoznavanju društvenih pravila. To može dovesti do osjećaja usamljenosti i niskog samopouzdanja. Dodatno, adolescencija je vrijeme u kojem se propituje identitet, što može biti posebno složeno za neuroatipične osobe. Novija istraživanja govore o povećanoj povezanosti autizma s raznolikosti rodnog identiteta, što može dovesti do dvostruke stigmatizacije i dodatnih izazova.
Kakve strategije mogu pomoći u održavanju dobre obiteljske dinamike i odnosa?
Komunikacija, strukturiranje rutine, davanje prostora za senzornu regulaciju te educiranje svih članova obitelji o autizmu pomažu u smanjenju konflikata i poboljšanju odnosa.
Koji su znakovi da je osobi s autizmom potrebna hitna psihijatrijska pomoć?
Kao i kod svake druge osobe, bilo koja nagla promjena u ponašanju trebala bi nam usmjeriti pozornost jer može ukazivati na potencijalne psihičke teškoće. To može biti u rasponu od gubitka interesa za uobičajene svakodnevne aktivnosti i pojačane iritabilnosti/rigidnosti do otvorenog izražavanja suicidalnih promišljanja i/ili agresije prema sebi i drugima. U razgovoru s kolegama koji rade s djecom doznajem da su u toj dobi česti razlozi za traženje pomoći autoagresivno ponašanje, poteškoće spavanja i izrazita anksioznost koja kompromitira svakodnevno funkcioniranje.
Kakve se terapije preporučuju za osobe s autizmom koje imaju probleme s mentalnim zdravljem?
Većina osoba imala bi korist od potporne psihoterapije, a dubina prorade u terapiji ovisi o kapacitetu za introspekciju. Primjeri ciljanih postupaka prilagođenih autističnim osobama su kognitivno-bihevioralna terapija i one usmjerene na senzornu integraciju, a u nekim slučajevima uključujemo i simptomatsku farmakoterapiju.
Uloga roditelja i zajednice
Osobe s poremećajem iz spektra autizma imaju niz poteškoća u svakodnevnom životu. Primjereni edukacijski pristupi koji se pružaju tijekom cijelog života, podrška obiteljima i stručnjacima koji su uključeni u tretman te pružanje odgovarajućih usluga i pomoći u okviru zajednice, uz poticanje pozitivnog stava u društvu, mogu poboljšati kvalitetu i dostojanstveniji život osoba s poremećajem iz autističnog spektra.
Velik je problem, osim otežanog i pravovremenog dijagnosticiranja odstupanja od urednog razvoja, nedostatak dovoljnog broja ranih interventnih programa, čijom primjenom bi se ublažila klinička slika te pomoglo u poticanju razvoja djeteta. Ipak, uz stručnjake koji se bave ranim komunikacijskim razvojem i poremećajima iz autističnog spektra, roditelji imaju najvažniju ulogu jer najbolje poznaju svoje dijete te mogu izraziti sumnju, navodi Nastavni zavod za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar.
Rani znaci na koje treba obratiti pažnju primjećuju se u kontaktu s djetetom:
- ne uzvraća pogled u oči ili je pogled tek letimičan
- ne uzvraća osmijeh
- izostaju ekspresije lica
- ne odaziva se na svoje ime
- ne uočava se gesta pokazivanja
- vokalizacija može izostati, kao i gugutanje slogova
- kasnije se govor ne razvija pravilno.
Svako se dijete razvija svojim ritmom te postoje individualne razlike među djecom, stoga treba biti oprezan prilikom dijagnosticiranja.