Mnogi požele živjeti kao u bajci, a upravo to - da postanete glavni junak bajke - ispunjava Tvornica snova radeći personalizirane knjige koje osnažuju djecu i povezuju obitelj. Goran Galetić i Andrijana Majstorović započeli su ovu zanimljivu priču 2011. godine, kada se na tržištu regije, ali i šire, nitko nije bavio personaliziranim dječjim izdavaštvom. Danas su vodeći izdavači personaliziranih knjiga
Kada su Andrijana Majstorović i Goran Galetić došli na ideju da se bave produkcijom i prodajom personaliziranih knjiga za djecu i osmislili Tvornicu snova, bili su entuzijastični zbog same ideje te nisu previše razmišljali o velikim planovima i brojkama.
'Kako su godine odmicale, skupljali smo sve više znanja i iskustva, stvarali smo polako sve veću bazu kupaca i upravo ta baza kupaca bila je presudna za ovo gdje smo danas. Naime prve tri knjige koje smo producirali nastale su na osnovi našeg osjećaja za ono što bi se korisnicima moglo sviđati. U tom periodu očito smo imali dosta sreće jer su reakcije na kupljene knjige bile odlične i prodaja je konstantno rasla. Međutim ključno je bilo to što smo krenuli anketirati kupce i u komunikaciji s njima definirali smo strategiju za razvoj budućih personaliziranih knjiga. Već naša četvrta knjiga koju smo objavili, 'Kako sam došao na svijet?', a koja je nastala na osnovi povratnih reakcija i želja naših kupaca, pokazala se kao pravi hit. I dandanas je najprodavanija, ne samo u Hrvatskoj, već i na ostalim tržištima na kojima poslujemo', kaže nam Goran.
Priznaje da su vjerovali kako su na tragu nečeg što bi moglo postati veliko, ali nisu očekivali da će imati ovo što danas imaju: izgrađen ekosustav partnera i djelatnika, brend koji se bavi razvojem najnovijih tehnoloških rješenja, na tisuće lojalnih kupaca i već godinama najprodavanije knjige za djecu u Hrvatskoj. Pitamo ga zašto su izabrali baš to da budu pioniri personaliziranih knjiga za djecu.
'Ideja je došla sasvim slučajno i spontano u jednom razgovoru koji smo vodili Andrijana i ja. Odmah smo shvatili da je to nešto čime bismo se voljeli baviti. Naime Andrijana je u tom periodu taman završila fakultet i bila je u bezuspješnoj potrazi za poslom. Kako se oduvijek bavila pisanjem, htjela je svoju karijeru graditi u tom smjeru. Jedan dan došla je do mene s idejom da piše personalizirane posvete, s obzirom na to da su je godinama svi iz okoline 'žicali' da im napiše lijepu poruku ili posvetu kada bi darivali nešto dragoj osobi. Analizom tog prijedloga, došli smo do zaključka da je personalizacija nešto što će sve više biti zastupljeno i traženo u budućnosti, osobito razvojem novih tehnologija. Tada je rođena ideja o produkciji i prodaji personaliziranih knjiga za djecu. Deset godina kasnije - vidite gdje smo', ponosan je naš sugovornik.
Ispričao nam je s kakvim su se izazovima suočavali na tom putu i koliko mu je pomoglo to što je prethodno tri godine radio u Mozaik knjizi. 'Kada bih krenuo nabrajati sve izazove s kojima smo se susretali u ovih 10 godina, mislim da bi nam trebalo 50-ak kartica teksta. (smijeh) Ono što je možda zanimljivo izdvojiti dvije su stvari. Naime tada, 2011./2012., digitalni tisak još nije bio toliko razvijen. Tehnologija Print On Demand, koju danas koristimo, nije postojala u tom obliku, tako da je najveći izazov bio kako otisnuti personaliziranu knjigu u full coloru', objašnjava.
Njegovo iskustvo rada u izdavaštvu najviše mu je, kaže, pomoglo jer je poznavao dosta osoba iz tiskarske branše. Upravo preko tih poznanstava, nakon 14 mjeseci rada na tome kako otisnuti personaliziranu knjigu u boji došli su do hibridnog modela koji su koristili prvih godina.
'Taj je model podrazumijevao organizaciju vlastite male proizvodnje u sklopu koje smo tada imali najprimitivniji oblik personalizacije, a to je dotisak teksta na već otisnute ilustracije u boji. Sami smo uvezivali knjige i predavali ih dostavnoj službi. Moram priznati da je to bilo vrlo zahtjevno, oduzimalo je puno vremena i resursa i udaljavalo nas je zapravo od onoga na što smo se htjeli fokusirati, a to je prodaja te produkcija novih naslova', rekao nam je Goran.
'Ono na što nismo računali, a što smo dobili u tom periodu, znanje je o procesu izrade knjige te obrade i pakiranja paketa za predaju dostavnoj službi. Upravo to znanje koje smo stekli bilo je ključno 2014. godine, kada smo s Kristijanom Vrbanićem, tada studentom elektrotehnike, a danas jednim od glavnih stupova Tvornice snova, krenuli u osmišljavanje izrade digitalne web platforme koju danas posjedujemo, a omogućuje nam potpunu automatizaciju poslovanja i proizvodnje, od same narudžbe knjige do isporuke i integriranog loyalty programa za kupce. Upravo ta web platforma, uz ljude i proizvode, glavna je okosnica našeg poslovanja i preduvjet za skalabilnost, odnosno globalno širenje', kazao je.
Druga stvar koju je izdvojio je web prodaja, odnosno ecommerce. Tvornica snova je od prvog dana isključivo ecommerce projekt i njihove knjige se, zbog personalizacije, ne mogu naručiti nigdje drugdje nego preko njihove web stranice. 'Moram priznati da je i danas ecommerce najveći izazov, što, vjerujem, prepoznaje svatko tko se bavi B2C web poslovanjem. Konkurencija web shopova svih branši svakim je danom sve veća, društvene mreže konstantno smanjuju organski doseg i povećavaju cijene, a e-mail baze polako gube na značenju, tako da je vrlo izazovno i zanimljivo kreirati kampanje u digitalnom okruženju. Puno je metrika i podataka koje je potrebno pratiti, ali ipak, ključno je znati interpretirati te metrike na pravi način. U današnjem digitalnom okruženju može se zaraditi u kratkom periodu, ali još lakše izgubiti', pojasnio je.
Zato ga, iskren je, izuzetno veseli to što se zadnjih godinu dana njihov tim širi upravo na polju digitalnog marketinga. 'Naravno, izazov je naći osobe s iskustvom jer danas vrlo malo brendova u Hrvatskoj prodaje svoje proizvode na internetu u druge zemlje putem takozvane prodaje na daljinu. Upravo u ovom dijelu vidim najviše prostora za rast i razvoj, posebno na tržištima poput Poljske, Njemačke i SAD-a', smatra Goran. Budući je njihov projekt zapravo obiteljski, zanimalo nas je koliko je to olakotna okolnost za poslovanje.
'Iako smo Andrijana i ja šogori (ja sam dakle oženio njezinu sestru), moram reći da smo prije svega najbolji prijatelji, a onda i poslovni partneri. Iako različito razmišljamo, jako se dobro slažemo i, što je najvažnije, poštujemo. Sve strateške odluke donosimo zajednički i uvijek uspijevamo doći do najbolje odluke, kojom smo oboje zadovoljni. Ova obiteljska nota zapravo je vrlo malo zastupljena, posebno uzimajući u obzir to da smo početkom ove godine zatvorili drugu rundu investicija, tako da je cijeli projekt postao puno šira priča od obiteljske. Naravno, cijeli ekosustav koji smo okupili podrazumijeva 25 do 30 osoba uključenih u projekt, što direktno, što indirektno, tako da je cijela organizacija poslovanja postavljena u tom smjeru', ističe.
Dodaje da je projekt odavno prerastao samo njih dvoje. Najzaslužniji za današnju, ali i buduću poziciju Tvornice snova, osim naravno zaposlenika, partneri su koji ih prate i podržavaju sve ove godine te investitori koji su prepoznali njihovu strast i viziju pa su odlučili priključiti im se i podržati ih. 'Iskreno, mislim da najbolje stvari tek dolaze u narednim godinama. Već krajem ove godine realizirat ćemo veliki projekt, jedinstven ne samo u Hrvatskoj, već i globalno', najavljuje.
Specifičnost njihovih knjiga unikatnost je svakog primjerka. Otkrio nam je koja je od njih najtraženija, najomiljenija kupcima. 'Vjerujemo da danas Tvornica snova ostvaruje svrhu svoga poslovanja: svojim pričama osnažujemo djecu i povezujemo obitelj. Nema šanse da uz našu knjigu nećete satima sjediti s djetetom u krilu, povezani i zadubljeni u avanture koje su se dogodile u priči. A zagrljaji iz priče prirodno podupiru zagrljaje u stvarnosti. Da ne govorim o tome da zahvaljujući tehnologiji personalizacije, uz valjanu kreativnost, populariziramo knjigu. Velik broj ljudi upravo knjigu odabire kao kul, moderan, a opet tako romantičan i staromodan poklon', napominje.
Svrha njihovih knjiga, govori nam, oplemeniti je, zabaviti i proširiti vidike. Personalizacija je tu dodatak – beskrajno zabavan i inteligentan trik koji navodi odrasle da za originalan poklon odaberu upravo knjigu. Ima personalizacija i plemenitu funkciju – ona prirodno navodi roditelje da provode vrijeme s djecom u krilu i čitaju im.
'Jer tko bi mogao odoljeti i ne pročitati knjigu na čijim je koricama ispisano njegovo ime i nacrtan njegov lik? Personalizirane knjige su super jer im ljudi rado daju priliku. Na nama koji ih osmišljavamo onda je da iskoristimo tu priliku i opravdamo povjerenje. A to se radi isključivo razvijanjem napredne tehnologije, vrhunskim storytellingom koji implementira personalizaciju na inteligentan način, ilustracijama i dizajnom te angažmanom autora, urednika, prevoditelja i lektora, među kojima vlada sinergija i koji su svi odreda maksimalno posvećeni projektu. Jer trebate biti stvarno posvećeni, predani i puni strasti da biste godinu dana aktivno radili na slikovnici', rekao je i dodao da su najtraženiji oni primjerci u koje je uključena cijela obitelj.
Trenutno rade na produkciji osam novih naslova, tako da se, pojasnio nam je, njihova popularnost mijenja ovisno o novim izdanjima. Dotakli smo se i najmlađih kritičara. 'Reakcije klinaca, ali i njihovih roditelja, nešto su najvrjednije što dobivamo. Lijepo je čuti da dijete traži da mu se čita upravo naša knjiga ili da mu je ona najdraža. Često je bilo reakcija poput: 'Mama, pa otkud ja u toj priči?', a koje znaju biti vrlo simpatične. Osobito nas vesele povratne reakcije na knjigu 'Kako ću spasiti abecedu?' te nam se javilo zaista jako puno roditelja koji su nam svjedočili da je njihovo dijete uz ovu knjigu i našu besplatnu mobilnu aplikaciju Slovarica naučilo čitati i zavoljelo slova. Takvi trenuci najviše vesele jer onda znamo da ispunjavamo svrhu našeg poslovanja', naglašava Goran.
On kao mali nije baš bio neki ljubitelj knjige zbog disleksije. Tek uz ovaj posao i kćer Petru, koja ima osam godina, zavolio je slikovnice. Danas u njezinoj sobi imaju pravu malu biblioteku dječjih knjiga. Ipak, izdvojio je 'Priče iz davnine' Ivane Brlić Mažuranić, kojih se rado sjeća iz djetinjstva te ih danas rado čita sa svojom mezimicom. Dotakli smo se i pandemije i lockdowna želeći doznati jesu li imali negativnih utjecaja na njihovo poslovanje.
'Budući da smo pioniri web prodaje, moram priznati da smo imali dosta pozitivnih efekata i u lockdownu. Naime mnogi trgovci tek su tada počeli prebacivati fokus na web poslovanje, a nama je to oduvijek jedini kanal koji imamo. Organizacija cijelog poslovanja već je bila 'u oblaku' i već smo imali praksu i iskustvo rada od kuće. Kada je počeo lockdown, svi su krenuli smanjivati budžete za oglašavanje, posebno na digitalnim kanalima, što je izazvalo pad cijena zakupa oglasnog prostora. Tu nam se otvorio velik prostor, reagirali smo značajnim povećanjem budžeta i počeli ulagati u digitalne kanale više nego prije. Rezultat toga bilo je povećanje prodaje, tako da smo rasli u odnosu na godinu prije za preko 35 posto, a bili smo uvjereni da nam je upravo prijašnja godina bila vrhunac prodaje na hrvatskom tržištu', pohvalio se.
Zarađeni novac odmah su krenuli ulagati u širenje poslovanja na nova tržišta i razvoj novih proizvoda. Također, u jeku pandemije, tri dana nakon potresa u Zagrebu, proveli su akciju u sklopu koje su se odrekli 100 posto profita od prodaje u korist Petrove bolnice, stradale tom prilikom. Izuzetno ih veseli to što se jako velik broj njihovih kupaca odazvao toj akciji te su tim putem imali priliku donirati robu u maloprodajnoj vrijednosti preko 50.000 kuna. 'Kao zaključak, možemo reći da smo tijekom cijele pandemije držali fokus na onom što najbolje znamo raditi, što se na kraju pokazalo kao najbolja opcija, kako za nas, tako i za naše kupce', tvrdi Goran.
Ima i savjet za one koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla. 'Kad odlučite biti poduzetnik u Hrvatskoj, tanka je granica između hrabrosti i ludosti. Nakon 10 godina napornog rada, vrlo često i po 15 sati dnevno, puno prolivenih suza i još više briga, moram priznati da sada, kada vidim što smo sve stvorili, ljude koji rade na projektu, ideje i viziju koje imamo za narednih 10 godina, osjećam da se isplatila svaka ta minuta. Nije lako stvoriti nešto od nule, iz garaže, s vrlo malo novca. Ali iz našeg primjera vidljivo je da to nije ni nemoguće. Kao savjet svima koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla rekao bih da ideja, ma koliko originalna bila, vrijedi nekih jedan posto. Onih preostalih 99 posto naporan je rad na njezinoj realizaciji', poručio je i nastavio:
'Ako je čovjek spreman na to, onda je najvažnija stvar jednostavno - početi, napraviti prvi korak, a nakon toga stvari se krenu razvijati planiranim ili nekim drugim tokom. Važno je imati jasnu viziju, ali i biti fleksibilan. Treba razgovarati sa što više ljudi iz branše u kojoj razvijate projekt jer nama su danas glavni strateški partneri upravo ljudi i firme s kojima smo se upoznali na samim počecima, prije 10 godina. Uvijek prvo tražite pomoć, savjete i novac od sebi bliskih osoba, onih koji vas znaju i koji vam vjeruju (roditelji, rodbina, prijatelji, 3 F – friends, family and fools. (smijeh) I, ono najvažnije, budite sigurni da se ništa neće dogoditi preko noći. Sreća prati hrabre, a sreću treba isprovocirati', opisao je slikovito.
Na kraju nam je rekao kakvi su im planovi, snovi, želje za budućnost. 'Kratkoročni planovi su nam izgraditi poziciju lidera na novim tržištima na kojima poslujemo, kakvu sad imamo u Hrvatskoj. Dugoročni planovi su globalno širiti tehnologiju koju smo razvili i know-how koji smo stekli. Naša vizija je da će u narednih 10 godina Tvornica snova, odnosno naša firma Pluma studios, postati globalni lider u prodaji i produkciji personaliziranih knjiga za djecu s namjerom da dugo zadrži taj status', iskren je. Uz knjige, trenutno mu je najdraža aktivnost druženje s obitelji, a najviše s dvomjesečnim sinom Jakovom.
Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima, u suradnji s Tvornicom snova.