Najlon je nedvojbeno jedan od najzanimljivijih materijala u povijesti mode, toliko da je uspio postati i jednim od najpopularnijih u svijetu modnih dodataka
Najlon zasigurno obuhvaća želju za neobičnim - gotovo apokaliptičnim; čvrst je, vodootporan i prikladan za izradu mnoštva odjevnih predmeta, od haljina pa do torbi za svakodnevno nošenje.
Dame s kraljevskog dvora, poput Kate Middleton, danas nose sportske najlonske torbe, kao što je trendovska Le Pliage brenda Longchamp.
Najlonska torba japanskog high street brenda Uniqlo postala je viralnim hitom, a Pradine torbe od najlona ponovno uživaju pet minuta slave zahvaljujući liniji Re-Edition tog brenda, ali i sveopćem interesu ljubitelja mode za vintage modelima dizajnerskih torbi.
Iako je službeno izumljen 1938. godine, pojavu najlona moglo bi se povezati s Drugim svjetskim ratom i potrebom za korištenjem jeftinijih, ali izdržljivih materijala u neizvjesnim vremenima.
Trenutačni preporod najlona može se pripisati istim razlozima - pristupačan je te pruža jednostavnost korištenja i održavanja. Ima smisla to što nastavlja odjekivati na modnoj sceni gotovo stoljeće nakon što je procvao.
Najlon je funkcionalan i izdržljiv, idealan spoj praktičnosti i minimalizma, a njegova svestranost samo pridonosi privlačnosti koju ima. Dizajneri poput čuvene Coco Chanel, Nine Ricci i Christiana Diora dali su zeleno svjetlo sintetičkim vlaknima, pa je od 50-ih godina postao sveprisutna pojava na modnoj sceni.
Torbice od najlona, međutim, relativno su moderan dodatak u svijetu mode. Prije nego što je najlon za izradu svojih torbi upotrijebila Miuccia Prada, gotovo se nikad nije koristio za stvaranje modnih dodataka.
Kada je 1984. na modnoj sceni predstavila najlonski ruksak Velo, Miuccia Prada postavila je temelje svojoj liniji dodataka od najlona. Ovaj materijal nije se slagao ni s jednom od vrijednosti koje je u to vrijeme predstavljao luksuz, što ga je činilo privlačnijim.
Godine 2019. Prada je predstavila liniju Re-Nylon, alternativu svojim najlonskim komadima iz prošlosti, u kojoj je svaki predmet izrađen od econyla - održive pređe izrađene od recikliranog otpada.
Naravno, nemoguće je zanemariti učinak koji je ponovno oživljavanje stila Y2K imalo na modu i, kao rezultat toga, na najlon. Uz sve više dizajnera u usponu i etabliranih brendova, od Sunneija do Michaela Korsa, koji eksperimentiraju njime, nije ni čudo da generaciju Z i milenijalce privlači sve što je najlonsko.
Nikada lakši dolazak do it torbe
Titula it torbe obično je rezervirana za skupocjene modele torbi poput Hèrmesove birkinice, Chanelovih torbi Flap ili Fendijeve Baguette, za kakvom žude brojne ljubiteljice mode, no pristupačne su (ili čak dostupne) relativno malom broju njih.
Torbice od najlona sve su to promijenile. Izrađene od čvrste umjetne tkanine i dizajnirane za svakodnevno nošenje, u mnogim su aspektima antibirkinice, što vrijedi i za njihovu cijenu.
Prošivena torbica od najlona s potpisom high street brenda COS stigla je do trećeg mjesta najtraženijih modnih artikala prema Lystu, a japanski Uniqlo ponekad uz drugu kupnju poklanja model Round Mini Shoulder - torbu 2023. godine prema Lystu.
Eksplozivna popularnost jeftinih utilitarnih torbi dolazi u trenutku u kojem su it modeli na drugom kraju spektra postali puno nedostižniji većini kupaca. Chanel je više nego udvostručio cijene pojedinih artikala od 2019., prema portalu za torbe Purse Blog, dok je Louis Vuitton povećao cijene nekih torbi za 40 posto.
'Kupci shvaćaju da ne morate potrošiti hrpu novca da biste dobili nešto što funkcionira, a još uvijek izgleda prilično cool i odgovara brojnim životnim situacijama', riječi su Kendall Becker, modne direktorice u tvrtki za predviđanje trendova Trendalytics.
Privlačnost torbi od najlona, složit će se brojni, leži u njihovoj jednostavnosti, a pritom su dovoljno jeftine da se od njih može stvoriti kolekcija.
Cosova prošivena torba donosi jedinstven dizajn. Uniqlo prodaje svoju crossbody torbicu u devet boja, kao i limitirane verzije, uključujući onu od umjetne kože koju je dizajnirala Clare Waight Keller.
Lululemonova torba Belt od najlona dolazi u deset boja, uključujući žarku ružičastu i žutu, dok je brend Baggu surađivao s njujorškom dizajnericom Sandy Liang u kreiranju posebne verzije svoje hit torbe Crescent.
'Zavodimo vas cool vibrom, ali na kraju dana, to je stvarno dobra torba koja olakšava svakodnevicu', izjavila je osnivačica brenda Baggu, Emily Sugihara, čija je torba Crescent itekako profitirala od trendovskog statusa najlona.
Iako većina ovih torbi ima jednostavan dizajn, obično su ipak dovoljno prepoznatljive da ih se odmah identificira s njihovim proizvođačem. Uniqlo redovito poklanja svoju torbu za nošenje preko ramena jer njezina marketinška moć jednako je važna kao i prodaja koju sami artikli ostvaruju, uvjeren je Nicolas Cessot iz Uniqloa.
'Ljudi prepoznaju naš brend kroz ovu torbu. Možemo ga koristiti za stjecanje novih kupaca i poticanje daljnje prodaje, kao i nastavak rasta Uniqloa na tržištu kao što je američko', zaključuje.