SVE TANJE I MANJE

Što nam to poručuju ženske gaćice?

30.03.2014 u 12:46

Bionic
Reading

Od utegnutih korzeta do haltera i gaćica Intimissimi zbog kojih morate temeljito depilirati intimne dijelove, žensko je donje rublje prošlo i dokazalo mnoge društvene mijene i postalo globalna industrija vrijedna 30 milijardi dolara, tim više što ga i vrhunska dizajnerska imena sve češće koriste kao gornje modne detalje. Nekada je bijeli donji veš bio statusni i erotski simbol pripadnica građanske klase (nešto kao današnja intimna moda Victoria's Secret), a sada je namijenjen bakicama i usidjelicama

U svojoj kolekciji za proljeće/ljeto Miuccia Prada je na haljine i duge kaputiće poput oklopa našila grudnjake, a topići od brokata su stilizirano 19-stoljetno donje rublje. Ispod prozirnog kardigana njujorškog dizajnera Michaela Korsa, čije luksuzne haljine nosi i Michelle Obama, treperi grudnjak u nježnoj boji neba. Prema Gucciju, ovoga proljeća nosi grudnjak od nježnoga šifona ispod prozirne haljine od istoga materijala. I Burberry kombinira nježnoplave gaćice visokog struka s prozirnom čipkastom haljinom, dok bi neki novi modeli Dolce &Gabbane mogli podsjetiti na reviju donjeg rublja Victoria's Secret.

Donje rublje u prvom planu

Svako malo neka se glumica ili pjevačica pojavi na crvenom tepihu u kreaciji ispod koje se vidi posteljina, žene već neko vrijeme nose majice široka izreza, da bi u prvom planu pokazivale naramenice grudnjaka, a ispod hlača niskoga struka izviruju na bokovima trakice tangi, sugerirajući da je intimno rublje manje od najmanjeg smokvina lista.

Donje rublje ušlo je na velika vrata kao vidljivi statusni simbol visoke mode, ne skriveni, nego javni adut prvih dizajnerskih imena. Ono što Victoria's Secret u minimalističkom izdanju nudi kao senzualnu tajnu za samo nečije oči, sada više nije tajno oružje, nego je namijenjeno svačijem pogledu na kakvom luksuznom prijemu ili na ulici u jeftinijem izdanju.

U današnjoj modi ono ispod sada je iznad. U čemu je kvaka? Valjda je seks najbolji prodajni argument, iako će mudrijaši reći da je riječ o novom koraku u definitivnoj 'demokratizaciji' mode u kojemu svaka dama ima pravo na svojih erotskih pet minuta. Neki će možda ustvrditi da je riječ o duhovitom relativiziranju ženskog odijevanja, o gaženju pravila, gdje sve može ići i biti postavljeno naglavce. Da je riječ o vremenu u kojemu internet i društvene mreže intimno pretvaraju u javno, pa nije čudo što se to prenijelo u modu i na žensko tijelo.

Davna su vremena kada je Jean Paul Gaultier osamdesetih skandalizirao svijet navukavši grešnoj djevici Madonni korzet s halterima i košaricama u obliku ljevka za pretakanje vina.

Danas to više ne bi bio skandal, jer je erotizirano sve što se moglo erotizirati, dokazujući rascijepljeni svijet u kojemu žene osvajaju društvene, političke i poslovne pozicije, ali im se istodobno sugerira da budu putujuće reklame za svoj seksepil, ne bi li se pokazale i dokazale. Doduše, nakon djece cvijeća, žene su sedamdesetih odbacile grudnjak u naletima emancipiranja i bijega od malograđanskog ideala žene kao kućanice, majke i ljubavnice u istom paketu, a i danas se ukrajinska feministička grupa Femen golim grudima bori za prava žena.

Od utegnutih korzeta do haltera i gaćica Intimissimi, zbog kojih morate temeljito depilirati intimne dijelove (vrište na plakatima zagrebačkih tramvajskih stanica), žensko je donje rublje prošlo i dokazalo mnoge društvene mijene. I pretvorilo se u industriju vrijednu 30 milijardi dolara, tim više što se donje rublje sve češće koristi kao gornje.

Začetke današnjih gaćica, ili ono što je ostalo od njih, poznajemo tek od početka prošloga stoljeća. Do tada su se nosile manje ili više široke i dugačke vrste 'nanogica', s prorezima u sredini zbog ventilacije, a bilo je to jedino rješenje u vrijeme krinolina i glomaznih podsuknji s podupiračima od žica poput ptičjih kaveza, zbog čega je teško zamisliti odlazak neke Scarlett O'Harre u prostoriju 'za pudranje nosa'. Gumbići su došli tek sredinom 19. stoljeća, s malo manje naslaga podsuknji, kojima su vlasnice mogle osigurati malo više intimnosti intimnih dijelova tijela. Jednostavnije i praktičnije verzije stigle su tek tijekom Prvog svjetskog rata, a tek je 1935. američki katalog Sears Roebuck reklamirao 'briefs' (kratke gaćice) za svakodnevnu uporabu.

A u doba procvata građanskog društva, bijelo donje rublje postalo je statusni simbol, jer se moglo prati, i to često, a žena koja je imala para za fini, tanki i skupi pamuk, sapun i sredstva za pranje, ta je pripadala dobro potkoženom svijetu. Točnije, bila je erotski upakirana imovina imućnijeg tajkunčića. Onako uređena i nakićena izvana, a ispod u pripijenom i još k tome opranom rublju, predstavljala je njegov statusni simbol kojim je on, muž, dokazivao društvu koliko je uspio, pri čemu se donje rublje čuvalo isključivo za njega. Danas nije teško zaključiti da grudnjakom prikopčanim na kaput, a ne ispod kaputa modne kuće Prada, žena s muškarcem vodi sasvim drukčiji dijalog.

Nekadašnji statusni i erotski simbol, današnje čisto bijelo rublje prometnulo se u nešto namijenjeno bakicama, konzervativkama i usidjelicama. Sjetite se samo kako je u 'Dnevniku Bridget Jones' Hugh Grant reagirao na XXL gaće do struka glavne junakinje. Steznici, halteri, termo-gaće s produženim nogavicama i kombinezoni nestali su iz ormara, iako haltere i čarape – nekadašnje simbole holivudskog glamura, oživljene u TV-seriji 'Mad Men' - neka Katy Perry, Rihanna ili Dita Von Teese svako malo izvuče kao erotski argument. Praktični bijeli pamuk zamijenili su najlon, likra, poliester, saten, svila, čipka, bešavni grudnjaci se kroje laserski.

No industrija donjeg rublja ne spava mirno, jer je u razvijenim zemljama populacija sve starija, a nju zanima dosadni bijeli pamuk koji se pere na jedinici u perilici rublja. Tako se glavno tržište luksuznog seksi rublja prebacuje u zemlje novoga bogatstva poput Rusije ili Kine, s mlađim naraštajem željnim zapadnog glamura.

Mogućnosti su tako još uvijek neograničene, a dimenzije sve tanje i manje. Glamuroznije i skuplje, a sve zato da ih što prije svučete.