Ženama je najprivlačnija literatura za mlade, a odbijaju ih romani o muškarcima u krizi
Teorija da žene čitaju isključivo 'žensku' književnost počiva na predrasudama, jer pripadnice ljepšeg spola gotovo manijakalno konzumiraju sve žanrove, a u rijetkim trenucima kad im knjige ili e-čitač nisu u blizini, tješe se uputama na tamponima ili zubnoj pasti.
Do tog polušaljivog zaključka moglo se doći na živahnoj književnoj tribini pod nazivom 'Što žene čitaju' koja je održana u četvrtak, 26. veljače u knjižari Arkadija u organizaciji Lumen izdavaštva. O čitateljskim i uredničkim iskustvima, književnim ukusima i novim trendovima u izdavačkoj industriji govorile su gošće na dobro posjećenoj tribini: Maša Grdešić, Aleksandra Orlić, Mihaela-Marija Perković i Milena Benini.
Većina sugovornica bila je složna u mišljenju da u književnosti treba uživati u bogatstvu žanrova, jednako kao što se u slastičarnici uživa u obilju okusa. Otkrile su da istim žarom čitaju moderne mainstream romane, eksperimentalnu književnost, chick lit, krimiće, spekulativnu fikciju i književnost za mlade.
I dok ih snažno privlači literatura young adult koju zdušno preporučuju mladim majkama i ženama s puno obaveza, sve manje strpljenja pronalaze za romane o muškarcima koji proživljavaju neki oblik krize.
Da su muškarci u kriznom stanju masovna pojava u recentnoj književnosti, potvrdila je i Lumenova urednica, spisateljica i prevoditeljica Milena Benini koja od inozemnih agenata dobiva dva, tri rukopisa dnevno na tu temu.
Čitateljsku pozornost koju je nekad dobivao chick lit, danas dobiva drugi podžanr, chick noir, u kojem žene često ubijaju svoje muževe, napuštaju ih ili čak pojedu. Primjeri su takvih knjiga 'Nestala' Gillian Flynn i 'Ljubav i hipnoza' i 'Suprugova tajna' Liane Moriarty. Teoretičarka književnosti Maša Grdešić tumači pojavu chick noira kao odraz ekonomskih problema i krize braka kao institucije, a spisateljica Aleksandra Orlić vidi novi podžanr kao moguću evoluciju chick lita. Možda chick noir pokazuje što se događa kad Bridget Jones ili Šopingholičarka ostanu trudne, a Carrie iz 'Seksa i grada' vjenča s Facom i spozna da frajeri o kojima sanjamo nisu tako sjajni kao što je obećavala Jane Austin.
Složne tonove tribine uzburkao je posljednji dio razgovora u kojemu je bilo riječi o erotskom štivu i knjizi 'Pedeset nijansi sive'. Aleksandra Orlić branila je djelo kao benignu zabavnu fantaziju u kojoj muškarac-papučar na sve moguće načine ugađa današnjoj prezaposlenoj ženi, a Maša Grdešić to interpretira kao pokušaj muške dominacije nad ženskim spolom.
S takvim čitanjem složila se i Mihaela-Marija Perković upozoravajući da se u nekim trenucima u knjizi zamagljuju granice između seksa i nasilja što može pogubno utjecati na mlađe čitateljstvo. 'Kada žena kaže 'ne', muškarac mora odustati', upozorila je novinarka i PR stručnjakinja zaljubljena u znanstvenu fantastiku, koja u budućnosti želi čitati o 'trudnicama koje upravljaju svemirskim brodovima'.
Književnom tribinom u Arkadiji završio je Mjesec Bridget Jones, u kojemu je u organizaciji Lumen izdavaštva proslavljen rođendan Helen Fielding i održan nagradni natječaj na temu 'Tvoj Bridget trenutak'. Glavna nagrada, večera za dvoje u restoranu Vinodol, uručena je na tribini dobitnici Lani Ribarić Rogić.