prestižna robna kuća

U poznatoj robnoj kući održano je prvo vjenčanje, no iza romantične kulise krije se priča o domišljatom preživljavanju krize

19.09.2021 u 17:02

Bionic
Reading

Kada su Carlene Noel i Danny Sains izmijenili bračne zavjete, nisu samo spojili dvije obitelji u jednu, već i obilježili neobično proširenje ponude poznate britanske robne kuće. Naime ovaj par se vjenčao na četvrtom katu veličanstvene robne kuće Selfridges u londonskom Oxford Streetu. Međutim održavanje vjenčanja u luksuznoj robnoj kući puno je više od puke nove usluge, to je vrlo domišljat način borbe protiv krize uzrokovane pandemijom

Organizirana iza dječjeg odjela, u nekadašnjem salonu u kojem su međunarodni kupci mogli tražiti povrat poreza na svoju kupnju, intimna ceremonija održana je pod osvijetljenim lukom u novouređenom prostoru za vjenčanja u sklopu robne kuće, a bila je to ujedno prva upotreba Selfridgesove vjenčane dozvole, odobrene ranije ove godine. 'Ovo je puno bolje nego imati veliko vjenčanje. Vrlo je jedinstveno i nitko prije nas to još nije učinio. Volimo biti prvi i raditi nešto drugačije', rekla je za New York Times mladenka Carlene Noel.

Selfridges je ekskluzivna robna kuća, poznata po tome što u svojoj monumentalnoj zgradi u središtu Londona vrlo rado prihvaća i organizira 'maloprodajno kazalište' te događaje koji nude različita iskustva i doživljaje kupcima – poput treninga SoulCycle, virtualnog igrališta, sve do kina. Robnu kuću otvorio je 1909. godine Harry Gordon Selfridge, američki doseljenik koji je bio pionir u korištenju umjetničkih izložbi, restorana u sklopu trgovina i minigolfa na krovu zgrade za privlačenje većeg broja kupaca.

Međutim ovi potezi također predstavljaju pokušaj izbjegavanja sudbine kakvu su doživjeli drugi dugogodišnji trgovci, oni koji nisu uspjeli preživjeti porast internetske kupovine i zatvorene fizičke trgovine u vrijeme pandemije. Svega nekoliko blokova dalje, iza manjih prekrivenih izloga, nalazi se nekadašnja glavna trgovina Debenhamsa, trgovačkog lanca osnovanog u 18. stoljeću, a koji je ove godine doživio poslovni krah.

Proširenje ponude na održavanje vjenčanja u sklopu prodajnog prostora uvedeno je nakon što je Engleska u proljeće izašla iz lockdowna, a Selfridges je pokušavao utvrditi prioritetne potrebe svojih klijenata. 'U tom trenutku vjenčanja su bila glavna tema', rekla je Rebecca Warburton, organizatorica događanja i kreatorica korisničkog iskustva. No to ni ne čudi ako se u obzir uzme podatak da je više od 250.000 vjenčanja 2020. bilo odgođeno zbog pandemije, a tim odgođenim vjenčanjima treba pridodati novozaručene parove – dobivena brojka doista je impresivna. Osim toga, svim tim parovima očajnički je bio potreban prostor u kojem će održati vjenčanje.

  • +6
Vjenčanje u Selfridgesu Izvor: Profimedia / Autor: David Parry / PA Images / Profimedia

Zašto im ne bismo ponudili prostor, upitali su se u Selfridgesu. Naime ova robna kuća već ima manikirke, frizere, šminkere, brijače, stiliste, odjeću za iznajmljivanje i kupnju, nakit, restorane i barove – sve na jednom mjestu. Sada su te usluge objedinili u vjenčane pakete u sklopu kojih parovi mogu pozvati 20 uzvanika. Početna cijena paketa je 2250 funti (nešto malo manje od 20 tisuća kuna), zatim se cijena povećava prema individualnim željama i potrebama svakog para.

Uz ponudu novih usluga i smanjenje broja fizičkih trgovina za pola, druga najveća robna kuća u Ujedinjenom Kraljevstvu pokušava se oduprijeti i suprotstaviti nemilosrdnom zatvaranju svojih prostora uslijed vrtoglavog porasta internetske trgovine. Naime u Velikoj Britaniji u posljednjih godinu i pol internetska trgovina sve više utječe na opstanak fizičkih trgovina pa je tako zatvoreno više od 15 tisuća onih koje su bile dio velikih trgovačkih lanaca. Uz to, internetska prodaja sada čini oko četvrtine ukupne maloprodaje, u odnosu na otprilike petinu prije pandemije.

No Selfridges nije jedini primjer trgovca koji poduzima pomalo neobične korake za privlačenje kupaca. Njujorška robna kuća Saks Fifth Avenue prenamjenjuje dijelove svojih trgovina u prostore za suradnju s WeWorkom. John Lewis, britanski lanac robnih kuća, planira izgraditi 10 tisuća kuća za iznajmljivanje, uglavnom na svom postojećem posjedu. A slavni Harrods otvorio je svoje prve trgovine izvan Londona, i to dva beauty centra.

Prema riječima Lucie Green, bivše direktorice za inovacije u marketinškoj agenciji J. Walter Thompson, Selfridges godinama proširuje dio svojih ponuda. Tako se već dulje vrijeme vrlo aktivno koriste neočekivane ili kreativne aktivnosti i suradnje te različiti kulturni programi ne samo za privlačenje kupaca u trgovinu, već i za potpuno razumijevanje kulturnih i potrošačkih trendova.

Selfridgesu trenutno u prilog ide i to što, uz glavnu trgovinu u Londonu, posjeduje još svega tri trgovine u Birminghamu i Manchesteru, što omogućuje znatno više kreativnosti. Među najnovijim primjerima svakako su trgovina u Oxford Streetu s prostorom posvećenim rabljenim predmetima te druga trgovina koja nudi iznajmljivanje odjeće, a obje aktivnosti odlično su uklopljene u imidž tvrtke jer ističu njezinu posvećenost održivosti.

'Razlozi koji nas navode na kupovinu značajno su se promijenili, a dodatne usluge i iskustvo igraju popriličnu ulogu u tome', kaže Green. Ipak, pandemija i druge promjene koje su zahvatile industriju uzele su danak – u srpnju 2020. godine ova privatna tvrtka otpustila je 450 zaposlenika, oko 14 posto svoje radne snage. Od smrti Galena Westona, kanadskog milijardera koji je 2003. godine kupio Selfridges, ovaj trgovački lanac navodno je stavljen na prodaju s cijenom od četiri milijarde funti.

Drastično smanjenje prodaje Selfridges je doživio i zbog smanjenja međunarodnog turizma. Naime čak 40 posto kupaca u robnoj kući Selfridges činili su međunarodni posjetitelji. No iako je posljednjih 18 mjeseci bilo poprilično izazovno razdoblje za trgovce, prema izvješću Bain & Companyja, očekuje se da će se tržište luksuza oporaviti do kraja 2022. ili početkom 2023. godine.