MOĆ DETALJA

Važno je ono što nosimo: Koju poruku odašiljemo odabirom boja i nakita?

18.02.2022 u 16:18

Bionic
Reading

Mnoge su studije otkrile povezanost između onoga što nosimo i našeg raspoloženja, potvrđujući da način na koji se odijevamo može podići samopouzdanje, pa čak i potaknuti nas da se opustimo

Naš imidž, odnosno odjeća, frizura, make up, ali i modni detalji poput nakita, način su na koji komuniciramo s okolinom te odašilju određenu poruku o nama.

Možda niste nikad razmišljali o tome da određeni nakit može utjecati na naše raspoloženje, odražavati naš identitet i osnažiti nas svaki dan. Dakle one predivne naušnice koje smo dobili kad smo maturirali, neobičan prsten kupljen na proputovanju po Aziji ili ogrlica koju smo naslijedili od drage bake - to su predmeti koji kriju svoju priču i samim time imaju veliku emocionalnu vrijednost.

Upravo je to predmet izučavanja modne psihologije koja primjenjuje psihološke teorije i principe na modnu industriju.

Kako kaže Shakaila Forbes-Bell, osnivačica platforme Fashion is Psychology, posljednjih pet godina specijalizirala se za modnu psihologiju, pomažući tako mnogim klijentima, ali i tvrtkama.

U NEW YORKU

Modna kuća Carolina Herrera razigranom kolekcijom koja pršti bojama slavi ženstvenost

Pogledaj galeriju

'Modna psihologija također nam pruža uvid u to kako nas naše kupnje oblikuju i omogućuje nam da se krećemo kroz različite elemente našeg identiteta', ističe.

Bez obzira radi li se o odjeći, modnim dodacima, cipelama ili nakitu, premisa ostaje ista - studije su otkrile spregu između onoga što nosimo i našeg raspoloženja, potvrđujući da način na koji se odijevamo može podići naše raspoloženje, samopouzdanje, pa čak i potaknuti nas da se opustimo.

'Način odijevanja doista može utjecati na to kako se osjećamo. Proces odijevanja sam po sebi može biti ugodan i stvarati osjećaj užitka, što u psihologiji možemo opisati kao hedonizam. Ono što odlučimo odjenuti može nam pomoći da se osjećamo manje ili više pripremljeni za dan, više ili manje samopouzdani i, u nekim situacijama, kao što su pokazala istraživanja, više ili manje kompetentni', slaže se i dr. Dion Terrelonge, psihologinja koja se bavi istraživanjem modne psihologije.

Boja je, naprimjer, moćan alat. 'Svi imamo osobne asocijacije na boje koje nas podsjećaju na određeno vrijeme, mjesto ili osobu; a kada nosimo te boje, utjelovljujemo te osjećaje koje povezujemo s njima. Osim toga, različite kulture različito doživljavaju boje. Npr. u mnogim zapadnim kulturama crvena je povezana s romantikom, a studije su pokazale da nošenje crvene može povećati stupanj privlačnosti', rekla je Carolyn Mair, profesorica na London Collegeu of Fashion, autorica knjige 'The Psychology of Fashion' i savjetnica H&M-a za područje bihevioralne psihologije.

Objasnila je i da je crvena boja najviše proučavana u kontekstu psihologije jer reagiramo na njezinu valnu duljinu u biološkom smislu, što bi moglo objasniti privlačnost grimizno obojenih dragulja poput rubina, granata i turmalina.

Još jedno neobično svojstvo nakita je tzv. efekt svrake - nošenjem blistavih dragulja možemo poboljšati našu vizualnu privlačnost. 'Studije su pokazale da ljudi više vole predmete koji su prikazani na sjajnoj površini od onih na mat površini. Neki evolucijski psiholozi vjeruju da naša sklonost sjajnim predmetima proizlazi iz urođene potrebe da tražimo vodu kao vrijedan resurs. Povijesno gledano, nakit su najčešće nosili plemići i ostali uglednici; oni koji su izazivali pozornost ili su nastojali skrenuti pozornost na svoj status i bogatstvo', kaže Forbes-Bell.

Kada je u pitanju nakit, neke od ovih značajki još su više naglašene.

'Baš kao i odjeća, ono što nakit čini moćnim značenje je koje ima. Mislim da nakit može imati još više značenja jer je obično dugotrajniji', mišljenja je C. Mair.

Ističe i da nakit, za razliku od odjeće, koja se uglavnom s vremenom raspadne - osim ako se njome ne rukuje iznimno pažljivo ili ako se ne drži u muzeju - ima dug vijek trajanja.

Kako onda iskoristiti psihološku moć nakita? 'Nakit koji nosimo može biti snažan označitelj mnogih stvari izvan našeg ukusa. Može govoriti o bogatstvu pojedinca, društvenom statusu, kulturi i još mnogo toga o identitetu - stoga bi ljudi svakako trebali razmotriti značenje svog izbora nakita jer je to još jedan način da prigrle svoje najautentičnije ja', kaže Forbes-Bell.

Ljudi vole nakit jer osim estetske ima i zabavnu funkciju.

'Nakit nas i privlači zato što nema posebnu funkciju. Nije utilitaran i rijetko je potreban poput odjeće, a na taj način je poseban - zabavan je i prvenstveno estetski. Povezuje se s još jednom dobrobiti, a to je faktor dobrog osjećaja. Nakit pruža mali čin pobune ili bijega od praktičnosti svakodnevnog života i pruža ljepotu radi ljepote, nešto na što ljudi dobro reagiraju', rekla je dr. Terrelonge.

Međutim možda najsnažniji utjecaj na našu psihu ima simbolična vrijednost nakita. 'Što sam više u svojem istraživanju postajala svjesna moćne simbolike nakita, to je veza s mojom kolekcijom bila dublja', rekla je Forbes-Bell. Par zlatnih naušnica izrađenih u Trinidadu, naslijeđenih od njezine majke, pomaže podsjetiti je na njezinu kulturu i snažne obiteljske veze.

S time se slaže i Terrelonge. 'Nakit, u smislu zadržavanja i pokretanja emocionalnih sjećanja, može biti vrlo moćan. Može nas podsjetiti tko smo, pomoći nam da se osjećamo povezanima, voljenima i dijelom nečega većeg od nas samih', zaključila je.