Plastične vrećice kao modni detalj? Novinari Voguea primijetili su neobičan modni trend za kojim luduju u istočnoj Europi, osobito u Ukrajini
Šarene plastične vrećice svih boja i dezena, neki bi rekli i poprilično kičastog dizajna, s nazivima poznatih modnih kuća (nerijetko i krivo napisanih, kao npr. Moshcino), često se mogu vidjeti na ulicama ukrajinskih gradova u kojima uživaju kultni status.
Zapadnjaci se ne mogu načuditi ovom fenomenu koji će iduće godine postati i temom izložbe fotografija nizozemskog fotografa.
'Paketi', kako ove vrećice zovu u Ukrajini, dolaze u svim oblicima i veličinama pa možete birati između raskošno ukrašene vrećice s logom BMW-a ili Hugo Bossa, prepoznatljivih Burberryjevih kvadrata ili se pak odlučiti za fancy varijantu plastične vrećice s čvrstim ručkama. Ove su vrećice toliko popularne da postoje specijalizirani štandovi na kojima se prodaju samo ovakvi proizvodi.
Kako piše Vogue, popularnost ovih vrećica upitne modne vrijednosti (neki bi rekli i vrlo neukusnih) datira još iz doba SSSR-a, davnih 70-ih i 80-ih, kad su tzv. paketi, odnosno plastične vrećice bili ukrašeni motivima ruskih brendova poput auta Lada ili portreta celebova.
Ove glamurozne torbe smatrale su se poželjnim modnim detaljem i koristile su se gotovo za sve, pa su u jednom trenutku zamijenile ručne torbice, a za vrijeme praznika koristile su se i za zamatanje poklona.
U 90-ima, nakon pada SSSR-a, njihova je popularnost porasla zbog oskudice kvalitetne odjeće i modnih detalja. Modna urednica Tanja Solovej iz Kijeva prisjetila se svoje omiljene vrećice, paketa, koja je došla iz Poljske.
'Moj 'paket' je bio moja prva glamurozna torba koju sam nosila dok sam išla u školu. Bila je to plastična vrećica koja je na neki način predstavljala raskoš života u inozemstvu. Donosila je dašak glamura i mode jer je bila ukrašena motivom ruža za usne. Bila sam tako ponosna što sam je imala. Ta plastična vrećica je bila najšarenija stvar koju sam imala u usporedbi s ružnom školskom uniformom u smeđoj boji', prisjetila se Tanja.
Urednica Olaa Zhizhko otkrila je kako su neki svoju omiljenu plastičnu vrećicu prali i u veš mašini kad bi se zaprljala!
Priča o plastičnim vrećicama koje, sudeći po svemu, još uvijek oduševljavaju istok Europe dojmila je nizozemskog umjetnika Jana Dirka van der Burga, koji je na putu od Harkova do Lavova fotografirao prolaznike s omiljenim šarenim vrećicama. Slike su vrlo neobične: starija žena u polju, dok se brine za svoju kravu, ne odvaja se od vrećice Hugo Boss (s pogrešno napisanim nazivom) ili muškarac koji pije kavu s omiljenim modnim dodatkom na trgu Majdan tijekom revolucije 2014. godine.
'Mnogi Ukrajinci misle kako je Hugo Boss zapravo proizvođač vrećica, a ne poznata modna kuća', objašnjava Van der Burg.
Van der Burg je dosad skupio čak 70 različitih plastičnih vrećica s natpisom Hugo Boss te planira napraviti izložbu i objaviti knjigu, a dokumentarac o tom fenomenu postavit će na internet.
Ipak, premda su ove vrećice i dalje veliki hit, modno osviješteni Ukrajinci ne gledaju blagonaklono na taj trend jer ih podsjeća na nekadašnje siromaštvo u socijalizmu te savjetuju da ih se ne nosi.
Zanimljivo je da je kontroverzne vrećice u sofisticiranoj verziji u svoju modnu kolekciju za iduću godinu uvrstila i kuća Vetements, iza koje stoji kreativac Demna Gvasalia, koji je odrastao u Gruziji, u kojoj je početkom 90-ih, ni ne sumnjamo, vidio puno živopisnih 'paketa'.