FILM DALEKOG ISTOKA

Azijska invazija nastavlja se i u 2013.

08.01.2013 u 07:30

Bionic
Reading

Ali i zapadnjačka invazija na Aziju – dok azijski arthouse redatelji pripremaju blockbustere, Keanu Reeves snima čak dva velika filma na Dalekom istoku. U međuvremenu, korejski redatelji stižu s novim valom uradaka na engleskom

Pesimisti bi to mogli protumačiti kao konačnu kapitulaciju – posljednjih desetak godina azijska je filmska radionica iskočila kao savršena alternativa komercijalnim holivudskim mediokritetima i ustajalosti stare i umorne Europe, upravo zato što je autorski pečat savršeno spajala sa zabavom, donoseći koktel proizvoda, visoke umjetnosti, egzotike i inovacije u jednoj čaši s visokom nogom. Upravo je azijski arthouse, ali i 'artouse komercijala' razvaljivala festivale, hrabro se boreći za sveto ime autorstva čak i unutar zakona žanra.

Optimisti bi, s druge strane, mogli reći kako je riječ o logičnom procesu – autori su 'odrasli', davno odradili gradnju sljedbeništva u nišama izvan multipleksa, a sada je vrijeme da konačno naplate vrijeme provedeno skupljanjem nagrada i kritičarskih hvala, umjesto poštene plaće koja bi im, jednom kada postanu i tržišni giganti, mogla omogućiti dodatan prostor slobode.

Koju god poziciju zauzeli, ostaje činjenica da će u 2013. mnogi heroji autorskog, arthouse, indie i festivalskog filma poći za zovom novca, pa će tako čak i jedan Hsou Hsiao-hsien, kralj tajvanskog novog vala proslavljen po minimalističkim dramama, na velika platna sa svojim prvim kung fu spektaklom namijenjenim kineskim i zapadnjačkim multipleksima. 'The Assassin' je pripremao godinama, a snimanje je konačno započeo u listopadu 2012. Priča je to o ženi (Shu Qi) koja postaje plaćeni ubojica, a onda dobije zadatak ubiti vlastitog ljubavnika.

Veliki zaokret doživjet će i Soi Cheang, hongkonški redatelj proslavljen po mračnim, nihilističkim trilerima ('Dog Bite Dog'), koji također priprema svoj 'prvi ikad' – 'The Monkey King' u kina stiže na ljeto, a riječ je o IMAX 3D adaptaciji kineskog fantasy klasika 'Putovanje na Zapad', s velikim zvijezdama kao što su Donnie Yen Chow Yun-fat. Japanski redatelj Sion Sono, poznat po uznemirujućim i krvavim dekonstrukcijama društvenih anomalija ('Suicide Club', 'Cold Fish'), sada snima TV seriju, adaptaciju mange 'All Esper Dayo!', priču o tinejdžeru koji čita misli, kao i akcijsku komediju 'Why Don't You Play In Hell'.

Do kraja 2013. konačno bi se u kina trebao vratiti i Wong Kar Wai, no ovog puta s možda najkomercijalnijim filmom svoje karijere. Nakon što je 2007. posrnuo s američkim izletom 'My Blueberry Nights', posljednjih šest godina radi na 'The Grandmaster', još jednom filmu o učitelju Brucea Leeja. Baš kao i spomenuti tajvanski kolega, Kar Wai snima kung fu spektakl, koji bi (ako je suditi po foršpanu) trebao spajati estetiku 'Matrixa' s tradicijom.

Ako mislite da je nekoliko 'Ip Man' filmova snimljenih u posljednjih godinu do dvije bilo dovoljno, varate se – ova opsesija kineskog filmskog nacionalizma nastavlja se i u 2013, a opet ih najavljuju čak tri: osim 'The Grandmaster', dolazi i 'Ip Man 3D', veliko finale trilogije s Donnie Yenom kao Ip Manom, kao i 'Ip Man, The Final Fight', u kojem naslovnu ulogu ima jednako proslavljeni Anthony Wong (riječ je o drugom dijelu 'The Legend Is Born', filma o majstoru wing chuna koji je 2010. režirao legendarni Herman Yau).

U 2013. ćemo svjedočiti i nastavku zapadnjačkog ulaza u svijet azijske kinematografije – Keanu Reeves u Japanu završava samurajsku epiku '47 Ronin', novu verziju tradicionalne osvetničke sage u kojoj će se, pored Hiroyukija Sanade i Tadanobu Asana, smiješiti i njegovo američko lice. Tu je i 'Man Of Tai Chi', redateljski prvijenac Keanua Reevesa koji najavljuje veliku inovaciju u tehničkom aspektu snimanja borilačkih scena bez CGI-ja. Reeves film u cijelosti snima u Kini.


Refn i Ryan Gosling nastavljaju uspješnu suradnju iz 'Vožnje', ovog puta odlazeći u Bangkok, gdje upravo finaliziraju rad na osvetničkom trileru 'Only God Forgives', a dok 20th Century Fox ulaže u južnokorejski triler 'Running Man' (dvije godine nakon što je uspješno testirao investiciju s 'The Yellow Sea'), Warner Japan radi na japanskom remakeu Eastwoodovog klasika 'Unforgiven'. S 'Enter The Master', Donnie Yen donosi kung fu fajting u Ameriku (osim što režira akcijske scene, glumi bivšeg stručnjaka za borilačke vještine koji spašava mladog imigranta u SAD-u), a japanski redatelj Kazuaki Kiriya stvara svoj prvi uradak na engleskom – 'The Last Knights' spaja Clivea Owena i Morgana Freemana u priči o ratnicima i, da, osveti.

Novi val azijskih redatelja koji snimaju prvijence na engleskom jeziku ipak je najviše rezerviran za Korejce – trojac najvećih ove će se godine redom okušati s djelima namijenjenima primarno našem dijelu planeta, pa tako Kim Jee-woon ('Vidio sam vraga') već 18. siječnja stiže s 'The Last Stand', akcićem koji vraća Arnolda Schwarzeneggera na veliko platno u velikom stilu; Park Chan-wook ('Oldboy') 1. ožujka predstavit će 'Stoker', koktel horora, psihološkog trilera i obiteljske drame s Nicole Kidman u glavnoj ulozi, a Bong Joon-ho ('Domaćin') završava 'Snowpiercer', postapokaliptični distopijski triler i adaptaciju francuskog stripa 'Transperceneige' s Chrisom Evansom i Tildom Swinton

Ryu Seung-wan snima u Europi, s više od 40 posto dijaloga na engleskom – novi uradak autora 'Crying Fist' i 'The Unjust' zove se 'The Berlin File', a riječ je o špijunskom trileru čija se radnja vrti oko sjevernokorejske ambasade u Njemačkoj.

Cijeđenje nostalgije nastavit će se i 2013, a nakon što se vraćanje 'Božjem oklopu' ('Chinese Zodiac', 2012) pokazalo dovoljno uspješnim, Jackie Chan sada će oživjeti i konačno zaključiti drugu najveću franšizu svoje filmske karijere, serijal 'Policijska priča'. 'Police Story 2013' iz Hong Konga seli u Peking, a Ding Sheng potpisuje režiju ove sage o pljačkašima koji taocima ucjenjuju policiju. Ne znamo hoće li novi nastavak sadržavati kolosalnu destrukciju okoliša, ali i Chanovog sada već ostarjelog tijela, viđenu u prethodnim nastavcima i klasicima HK filma osamdesetih.