S novim umjetničkim ravnateljem Svjetskog festivala animiranog filma razgovarali smo o novim idejama i njegovim preporukama iz bogatog programa
Animafest posvećeno je dugometražnim filmovima, a održat će se od 31. svibnja do 5. lipnja u zagrebačkim kinima Europa i Tuškanac.
21. izdanje Svjetskog festivala animiranog filmaVelika novost ovogodišnjeg festivala je novi umjetnički ravnatelj, Daniel Šuljić, domaći autor koji je na tom mjestu naslijedio animatora, strip-crtača i ilustratora Krešimira Zimonića. S mladim animatorom i glazbenikom popričali smo o tremi nakon nasljeđivanja festivalske legende te o novitetima u konceptu s obzirom na prethodna izdanja Animafesta.
'Zimonić je radio dobar posao, i njegovi prethodnici su radili dobre poslove, tako da imate pravo kada konstatirate da je mjesto umjetničkog direktora svjetskog festivala animiranog filma u Zagrebu vrlo odgovorno. Ali ne, ne bojim se, kao autor čiji su filmovi bili na mnogobrojnim svjetskim festivalima, upoznao sam scenu, stekao mnoge prijatelje i mislim da će sve biti ok. Preveliki noviteti u konceptu nisu potrebni, ali da, trebamo svi skupa pratiti razvoj scene i predstavljati relevantne autore i strujanja kako našoj publici tako i gostima iz svijeta', kaže Šuljić, koji uz brojne angažmane, poput sviranja u bendovima Stampedo i Welcomming committee in flames, radi kao savjetnik za animirani film u HAVC-u. Može li nakon toga mirno sjesti s prijateljima i kolegama, bez osjećaja da ih u nečemu zakida ili neopravdano privilegira?
'Da, naravno, jer sam odlučio, a i dalje će tako biti, po najčišćoj savjesti. Da će uvijek biti nezadovoljnih, to mi je i unaprijed bilo jasno, da će neki nezadovoljni svašta spekulirati i izmišljati, i to je jasno. Uglavnom, neopravdano privilegirao nisam nikoga, a da li sam nekoga zakinuo, neopravdano, mislim da nisam, sredstva su tolika kolika jesu i ograničavala su mi mogućnosti', objašnjava novi umjetnički direktor Animafesta. Napominje da cijeni prilično različite pristupe animaciji, od jakih priča, preko apsurdnog humora do apstraktne vizualne poezije.
'Što se tiče novih trendova kod suvremenih animatora, primjećujem da raste broj dugometražnih filmova, a pojeftinjenje produkcijske tehnike i tehnologije omogućava sve većem broju autora upuštanje u avanturu dugometražnog filma. I kratki film se produžuje – to je neki put super, a neki put nešto manje super.'
Ove godine publika festivala, između ostalog, ima priliku pogledati najnoviji film zagrebačkog miljenika - kontroverznog, nekorektnog i uvijek zabavnog Phila Mulloya - 'Doviđenja, gospodine Christie', prvi srpski dugometražni animirani film, nagrađivani 'Technotise: Edit i ja'Alekse Gajića, najnoviju uspješnicu studija Folimage - napeti triler 'Život jednog mačka', zatim 'Chico i Rita' - strastvenu ljubavnu priču koju su u ritmu latinoameričkih balada, bolera i rumbe ispričali oskarovac Fernando Trueba i najpoznatiji španjolski dizajner Javier Mariscal, prvi kineski nezavisni animirani film 'Piercing I' redatelja Liu Jiana i najskuplji švedski animirani film svih vremena, 'Metropia' Tarika Saleha
Daniel Šuljić kao preporuku posebno je izdvojio jedan od programa:
'Ne želim izdvajati pojedine filmove, mislim da je fer da svaki ima jednaku šansu za interes publike. Dobro, nisu svi filmovi za svaku publiku, neki su više za mlađu publiku, neki vrlo eksperimentalni, ali neka se ljudi malo informiraju pa neka pronađu što ih zanima. Jednu preporuku ipak želim dati, a to je retrospektiva člana žirija, Nizozemca Paula Driessena. On je jedan od onih koji su svojim jakim autorskim pečatom trajno obilježili umjetnost animacije.'