DAJTE NAM DA ČUJEMO

Diskriminiraju li domaće televizije glazbenu umjetnost?

26.02.2012 u 07:53

Bionic
Reading

Ma kakva ACTA? Najveća pomoć glazbenicima bila je i bit će dostojno i razborito tretiranje glazbe kao umjetnosti od strane medija. Nažalost, domaće televizije glazbu tretiraju kao sadržaj za popunjavanje noćnih termina, a glazbenike kao figure za zabavu koje svojom pojavom na ekranu podižu rejting gledanosti. Pjevali nešto ili ne

Glazba na Hrvatskoj televiziji nije nikada bila tretirana s toliko omalovažavanja kao što se tretira danas. Tretman od strane Nove TV i RTL-a nije uopće vrijedan spomena (doduše, oni nemaju odgovornu ulogu javnog servisa kakvu ima HTV), no glazba, a pritom nije riječ samo o rock glazbi, nego i o drugim glazbenim žanrovima, uključujući i klasiku i jazz, nije zapravo bitno bolje prošla ni na HTV-u.

Nedavno je tako na HTV-u krenula emisija posvećena rock glazbi 'Ružiona'. Odlična emisija koja ima samo jednu manu  – emitira se iza ponoći. Štoviše, u utorak (zapravo već u srijedu) je emitirano treće izdanje emisije 'Ružiona' čija repriza je bila na programu u srijedu ujutro na drugom programu u 9.31 (prethodne dvije emisije svoju su reprizu imale istu noć kad su i prvi put prikazane, ali nekoliko sati kasnije, u 5.34 i 6.02!?). Možda zvuči nevjerojatno, ali je istina.

HTV je ponosan i na emisiju 'Rekonstrukcija' koja se također bavi popularnom kulturom odnosno popularnom glazbom i emitira se ponedjeljkom oko 22 sata te reprizira utorkom u 11 sati prijepodne. Taj termin je nešto primjereniji, no i dalje pomalo neobičan s obzirom da je autor 'Rekonstrukcije' proslavljeni Robert Knjaz, o čijem se velikom povratku na male ekrane i na HTV puno govorilo.

Nažalost, jednako je loša situacija s nekad izuzetno popularnom i gledanom emisijom 'Opera box' od koje je nekadašnji urednik i voditelj Dražen Siriščević stvorio jednu od najdražih glazbenih emisija nacionalne TV kuće i koju su s najvećim zadovoljstvom gledali svi zaljubljenici u operu, kao i oni koji će to tek postati. Danas se 'Opera box' emitira subotom u 7.40 ujutro i nema reprize. Posljednje izdanje emisije 'Vrijeme je za jazz' emitirano je u srijedu 45 minuta iza ponoći. Da apsurd bude veći, emitirana je snimka nastupa povodom obilježavanja 65 godina jazz orkestra HRT-a!

Institut hrvatske glazbe i HGU svojevremeno su pregovarali s čelnim ljudima HTV-a o povratku domaće glazbe na program. Iako su bili zadovoljni zbog svog uspjeha, rezultat tog dogovora je emisija koja se zove 'Glazba, glazba…' i ide pet dana u tjednu na drugom programu za vrijeme 'Dnevnika', od 19.48 do 20 sati. Dakle, svega 12 minuta (cca. tri spota) domaćeg popa, rocka, evergrina, klapa… i to u terminu udarne HTV-ove informativne emisije.  Rezultati gledanosti su, nema sumnje, poražavajući.

Dogovoren je i 'Noćni glazbeni program' u kojem bi se emitirali domaći glazbeni spotovi od oko tri do šest ujutro. Na istom je programu nedavno emitirana snimka povodom proslave 70 godina tamburaškog orkestra HRT-a. Termin emitiranja je 6.11 u petak ujutro. Ni klasika nema bolji tretman. Snimka vrhunskog koncerta Daniela Barenboima i Bečke filharmonije emitirana je u u subotu ujutro (u noći) u 1.20, da bi se reprizirala nekoliko sati kasnije, odnosno u nedjelju ujutro u 6.50.

Ukratko, čak i na jedinom nacionalnom TV programu koji emitira glazbu, i to u nekoliko različitih emisija, ona je ipak posve marginalizirana. Kao da netko planski ne želi da glazba dopre do stanovnika Hrvatske. Barem ne onih budnih.

Oni koji boluju od insomnije tako mogu uživati i u jednom vrhunskom dokumentarnom serijalu o povijesti bluesa 'The Blues' u produkciji Martina Scorsesea u kojem su svoj obol u redateljskom i autorskom smislu dali redatelji poput Wima Wendersa, Mikea Figgisa, Clinta Eastwooda, Marca Levina itd.

Izgleda da samo Miroslav Škoro, Branko Uvodić i zvijezde koje uče pjevati imaju povlašten tretman na nacionalnoj televiziji jer se emitiraju još za dnevnog svjetla ili barem u sumrak. Sve ostale glazbene emisije i filmovi, kao i snimke koncerata vjerojatno imaju izuzetno slabu gledanost jer je malo vjerojatno da noćni portiri uživaju u nastupu Bečke filharmonije ili pak u Wendersovom prepričavanju povijesti bluesa. Čini se da su na hrvatskim TV postajama gotovo svi zaboravili da je glazba umjetnost, a ne 'samo zabava' za mlade.