Produkcija filmske industrije toliko se u novije vrijeme ubrzala da ponekad ne možemo ni fizički ni psihički pratiti koliko novih filmskih naslova izlazi sa svih krajeva svijeta. Prije nego što dožive premijeru na velikim platnima, prethode im traileri, foršpani ili u nas poznatiji kao filmske najave
Iako se na prvi pogled čini da je riječ o proizvodu koji nastaje u kratkom vremenskom roku i nije od velike važnosti, iza njega stoji cijeli tim ljudi koji nastoji napraviti malo remek-djelo u nadi da će nas privući u kino dvorane. Ali nerijetko se dogodi da nam u najavi ispričaju cijeli film ili ako je riječ o komedijama pokažu sve dobre fore. Pravi umjetnici trailera uspijevaju izvući oni intrigantnu crtu koja nas vabi u kino, bez da nam otkriju bitnosti radnje. Prisjetimo se nekih filmskih najava koje su u tome uspjele.
Građanin Kane
Jedan od najpoznatijih filmova svih vremena, Građanin Kane, kojeg, dapače, mnogi kritičari smatraju i najboljim filmom svih vremena, isto tako ima i jednu od najpoznatijih najava iza koje stoji ideja samoga Orsona Wellesa. Davnih četrdesetih godina slavni glumac pojavljuje se u najavi kao naratora koji simpatično predstavlja svoje glumce. Kad kaže kako bi najava trebala biti atraktivna, prikaže skupinu atraktivnih plesačica i pjevačica izrugujući se uobičajenim trailerima tog doba. O filmu zapravo ništa nije rečeno, ali je najava poslužila kao kritika tadašnje filmske industrije i politike oglašavanja. Sve u svemu recept je uspio, a Welles je zasigurno postavio temelje jednom sasvim drukčijem viđenju filmskih najava.
Psiho
Alfred Hitchcock bio je jedan od rijetkih filmskih majstora koji su mogli kod gledatelja stvoriti toliku količinu napetosti i neizvjesnosti iz filma u film. Najavama za svoje filmove posvećivao je isto toliko pažnje. Iako je izbor bio težak, za ovaj popis izabrali smo trailer za Psiho u kojem nam poput nekog turističkog vodiča predstavlja lokalitete filma.
U najavi od šest minuta poznati redatelj vrlo šaljivo opisuje ubojstva i baca pošalice na račun Batesovih, sve do famozne scene u kupaoni. Pogledajte Alfredovo remek-djelo:
Dr. Strangelove ili: Kako sam naučio ne brinuti i zavolio bombu
Stanley Kubrick toliko je obožavao rad mladog umjetnika Pabla Ferra, da je morao imati njegovu animaciju kao trailer za poznati film. Vizionar Kubrick i ovoga puta nije pogriješio jer je najava pokupila nekolicinu nagrada, a daljnja Ferrova djela utjecala su na razvoj televizijske i filmske industrije.
Radi se o djelu koje itekako najavljuje suludost samog filma. Brzi kadrovi se ritmično izmjenjuju s duhovitim tekstualnim porukama, a i sam Kubrik prikazan je u mladom izdanju na fotografijama u prvih nekoliko sekundi najave. Sve u svemu pravo artističko djelo, a ako ga dosad niste pogledali, sad je pravi čas!
Teksaški masakr motornom pilom
Iz današnje perspektive u kojoj smo navikli gledati svakojake ljudske odurnosti na filmu, možda se foršpan za ovaj film ne čini toliko strašnim. Ali vjerujete, tadašnjoj publici nije bilo svejedno.
Većina trailera za horor filmove u svom trajanju od nekoliko minuta ne pokazuje gledatelju previše detalja. Strah i adrenalinsko lupanje srca potiče se u samo par kadrova koji nagovještavaju kakvo će se zlo dogoditi.
Redatelj 'Teksaškog masakra motornom pilom' Tobe Hooper prikazao je sve eksplicitno u sto sekundi filmske najave. Teror provincijalog manijaka očit je u kratkim kadrovima koji prikazuju kuke za meso, čekić, kosti, leševe i naravno motornu pilu. Što reći nego horor film može početi.
Alien
Kada je Ridley Scott snimio prvi nastavak legendarne sage 'Alien', vjerojatno nije bio svjestan činjenice da će na njemu izgraditi veliko redateljsko ime, a da će sam film dobiti još nekolicinu kultnih nastavaka.
Filmska najava po mnogim kritičarima je jedna od najboljih u povijesti filmske industrije. Kratko umjetničko djelo u samo dvije minute uspjelo je dočarati klaustrofobiju i strah od nepoznatog u svakom gledatelju. Putovanje u prostranstava dubokog svemira prikazano je eksperimentalnim kadrovima koji nose simboliku filma, poput početne scene jajeta ili neobjašnjivo hodanje Sigourney Weaver po hodnicima skučenog i mračnog svemirskog broda. Zanimljivo je da kroz cijelu najavu nema ni jednog dijaloga, već se čuju samo krikovi. A zadnja i jedina rečenica: 'U svemiru, nitko ne može čuti vaš krik', ulazi u povijest kao jedan od najpoznatijih filmskih citata svih vremena.
Matrix
Kada je krajem devedesetih izašao film braće Wachowski o nevjerojatnim avanturama odabranog Nea, trenutačno revitalizirajući SF žanr, mnogi od nas su se pitali je li svijet i stvarnost uistinu ovakva kakvom se čini. Već u samom traileru djevojka odjevena u pripijeni lateks, koju ćemo kasnije upoznati kao Trinity, preskače udaljenost između dva nebodera i ulazi u povijest.
Za vrijeme Super Bowla 1999. godine prikazana je najava za film u trajanju od 30 sekundi koja završava legendarnom scenom izbjegavanja metka u slow motionu, a za kraj ozbiljan glas Lawrencea Fishburnea govori: 'Nažalost, nitko ne zna što je Matrica, moraš je doživjet svojim očima.' Uspjeh filma je bio zagarantiran, a foršpan za prvi nastavak danas broji preko dva milijuna gledanja na YouTubeu.
Projekt Vještica iz Blaira
Krajem devedesetih godina, ovaj rad uzdrmao je filmski svijet i ušao instantno u povijest, a činjenica je da redateljima, Danielu Myricku i Eduardu Sanchezu te ostatku ekipe koji stoje iza ovog djela, prepletom sudbine i kreativnosti upravo nedostatak financija omogućio planetarnu slavu. Silom prilika redatelji su se morali odreći skupih specijalnih efekata i eksplicitnog prikazivanja užasa te su se umjesto toga, poput horor-majstora iz klasičnog razdoblja, posvetili isključivo stvaranju jezovite atmosfere. U tome su itekako uspjeli stvorivši jedinstvenu atmosferu koju su mnogi kasnije bezuspješno pokušali prekopirati.
Najava za ovaj film vjerojatno je najjednostavnija najava u povijesti. Sedamdeset i pet posto je samo prikaz crnog ekrana koji prati glas isprepadane djevojke. Za uspjeh filma bitna je bila prezentacija i promocija kojom su ga autori predstavljali kao realni događaj. A trailer nas je zasigurno uvjerio u to.
Oči širom zatvorene
Na ovom popisu našao se i zadnji film legendarnog Stanleyja Kubricka. Publika i kritika željno su očekivali njegov uradak koji je izašao nakon dvanaest godina pauze. Protagonisti radnje su Tom Cruise i Nicole Kidman, najpoznatiji tadašnji holivudski par, a priča se vrti oko njihovog odnosa. S obzirom na Kubrikovu reputaciju u filmskom svijetu i popularnost zlatnog para, trailer je mogao biti i ništa više od crnog ekrana, a da ne utječe na uspjeh filma.
No, Stanley se i zadnji put potrudio od obične filmske najave napraviti umjetničko djelo. S pjesmom Chrisa Isaaka 'Baby Did A Bad Bad Thing' u pozadini se izmjenjuju kratki kadrovi vođenja ljubavi, mrtvačnice, opskurne zabave, nepoznate prostitutke koji nas polako uvode u mračnu priču ne tako tipičnog bračnog para s Manhattana.
Cloverfield
Možemo tvrditi da uspjeh ovog filma leži uvelike u njegovoj najavi. Priča počinje prikazom tipičnog fakultetskog tuluma u središtu New Yorka snimanog tehnikom dokumentarnog filma. U nekoliko sekundi dobiva se dojam da je riječ o ležernoj mladenačkoj priči koja ima sav potencijal završiti pojavom serijskog ubojice.
No kao što većina već zna, radi se o nečemu sasvim drukčijem. Sam film prošao je osrednje kod kritike, no publika ga je dobro prihvatila za što je vjerojatno zaslužan trailer, na čijem kraju nam još uvijek nije jasno, što se zapravo dogodilo. Zanimljiva je činjenica da je najava puštena u distribuciju, a naslov filma još nije bio smišljen. Idealna promocija za ovakvu vrstu mokumentarnog foršpana.
Distrikt 9
Tko bi ikada rekao da će film s tematikom vanzemaljaca ikada osvojiti nagradu u Cannesu. No, to je pošlo za rukom južnoafričkom redatelju Neillu Blomkampu koji radnju filma smješta u suvremenu Južnu Afriku. Došljaci s onoga svijeta nisu zla bića koja tlače ljudsku rasu s naprednim tehnologijama, već su nesretne izbjeglice s vlastitog svijeta, zatvorene u izbjeglički kamp zvan Okrug 9.
Poput Cloverfielda, i Distrikt 9 je SF priča prezentirana u dokumentarističkom tonu, pa su se producenti odlučili da oponašaju Cloverfield i u viralnom marketingu koji više skriva nego otkriva, no otišli su i korak dalje. Naime, u jednoj od boljih gerilskih kampanja, gradom su osvanuli razni znakovi koji upućuju na segregaciju, primjerice, obilježavanje javnog WC-a znakom kojim se zabranjuje ulazak vanzemaljcima, ili pak natpis na gradskoj klupi koji ukazuje da je ista namijenjena isključivo ljudima. Vođeni takvom filozofijom, napravili su i fascinantan trailer:
Ovaj popis je skromni pokušaj skretanje pažnje na trailere koje vrijedi pogledati, a popis najboljih je gotovo nemoguće za složiti. Pozivamo vas da nam se pridružite u komentarima i kažete nam koje su vama filmske najave ostale u pamćenju.