U sportskom svijetu čest je slučaj da najbolji treneri nisu nužno bili i najbolji igrači. Slično vrijedi i za igrače u filmskom svijetu. Za brojne glumce se pitamo kako su uopće postali slavni, no ugodno nas iznenade te se počnu snalaziti u filmskom svijetu tek kad stanu iza kamere. Prisjetimo se nekolicine primjera
Bez nepotrebne filozofije, Ben Affleck je Ben Affleck. Kad glumi, glumi samog sebe. Često mu ni to baš ne ide, a u rijetkim situacijama može zahvaliti Fortuni ako se baš taj nepromjenjivi lik uklapa u priču filma u kojem se zatekao.
U starim početničkim komedijama Kevina Smitha taj naturščik element drži vodu, ali pohoditeljima kino-dvorana ubrzo je postalo jasno da je viđeno Affleckov glumački doseg.
Već u mladim danima karijere mu je trebalo postati jasno gdje mu je mjesto. Bolje se snalazi iza kamere, što potvrđuje i Oscar osvojen za najbolji scenarij davne 1998. godina za 'Dobrog Willa Huntinga', film kojim je sa svojim prijateljem Mattom Damonon privukao poglede javnosti na svoj perspektivni potencijal.
Njegov redateljski prvijenac također je ugodno iznenadio gledatelje i kritičare. 'Nestala bez traga' pokazao se kao napet i pametno smišljen triler, zahvaljujući uvelike kvalitetnom scenariju, za koji je ponovo bio zaslužan sam Affleck, ali i kvalitetnim radom iza kamere.
Dodatno je potvrdio svoj redateljski talent u najnovijem 'Gradu lopova' koji trenutno žari i pali našim kinima.
Mnogi domaći gledatelji su ga zapazili u ultra popularnoj seriji 'Prijatelj', nakon čega se pojavljivao i nestajao u masi sporednih i nezamjetnih uloga. Ne može se reći da je loš u tome što radi ispred kamere, ali poput Afflecka, igra uvijek na istu kartu. U njegovom slučaju, lik kojeg glumi uglavnoj je glasni i nepristojni grubijan kojeg nije previše briga što će okolina reći na njegove eskapade.
Kad je stao iza kamere, mnogi su pomislili da će reprizirati svoju glumačku karijeru nudeći kratkotrajnu zabavu koju će ubrzo preplaviti jednoličnost.
Tako se barem činilo nakon njegovih prvijenaca – 'Vilenjaka' u kojem Will Ferrell ne shvaća kako je davno odrastao i nije dio družine vilenjaka pomagaća Djeda Božičnjaka, te 'Zathure', svemirske avanture koja je unatoč maštovitosti ostala ponešto nedorečena.
No tada se očito spotaknuo na sretnu zvijezdu, doživio sretan spoj s materijalom Iron Mana i stvorio jednu od najboljih filmskih prerada stripa u dosadašnjoj filmskoj povijesti. Izvrsna glumačka ekipa mu je u tom uspjehu svakako pomogla, ali za uspjeh filma najzaslužnija je njegova redateljska umješnost kojom je za razliku od mnogih drugih filmaša vješto prenio duh stripa na platno, zadržavajući dobru mjeru ukusa te balans između akcije i humora.
Tarantino voli istaknuti kako mu je Hitchcock jedan od najdražih redatelja. Obzirom da je zaštitni znak starog Hitchcocka bilo pojavljivanje u kratkom kadru u svakom od njegovih filmova, Tarantino je vjerojatno poželio poslužiti se istim trikom.
No uzevši u obzir njegovu energičnu i brbljavu narav, lako je pretpostaviti da se ta ideja otela kontroli, te se pretvorila u kratke, često iritantne scene koje pokušavaju biti duhovite.
S druge strane, one iza kamere, Tarantino je osvojio Hollywood na prepad. Svojim prvijencem 'Reservoir Dogs' unio je neočekivanu svježinu u moderne tekovine holivudske tvornice snova, a ostatkom opusa pokazao je da ipak nije čudo od jednog hita, nego da je njegov uvrnuti i hiperaktivni um prepun ideja ukusno isprepletenih s posvetama brojnih pojava iz povijesti filma, a jasno je da se najčešće voli pozabaviti posvetama eksploatacijskom filmu.
Kada se prisjetimo cijelog njegovog opusa, jasno je da ima neponovljiv talent u stvaranju filmova koji trenutačno postaju kultnima. Za razliku od persone ispred kamere, Tarantino je iza kamere cool, svjež i spreman na razbijanje filmskih tabua.
Odmah na početku moramo naglasiti kako nikako ne želimo implicirati da je Clint Eastwood loš glumac. Dapače, teško je ne voljeti njegov grubu pojavu i karizmu, a tokom karijere pokazao je svoju sposobnost prilagoditi se svakoj ulozi i svakom izazovu.
Ne treba posebno naglašavati kultni status koji je stekao još sedamdesetih u špageti vesternima, a glumačkoj kvaliteti u prilog idu i dvije nominacije za Oscara za najbolju glavnu ulogu.
No i za njega vrijedi premisa iz naslova. U redateljskoj karijeri tokom koje nas je počastio s čak 35 filmova, teško je pronaći slabu kariku, a brojna su i prava remek-djela. Bez obzira je li se sam prihvatio i glavnog glumačkog zadatka ili je tu ulogu prepustio drugome, neosporno je da je uvijek odan svom prepoznatljivom stilu.
Režija mu je suptilno otmjena, maštovita i praktički nepogriješiva. Na našu sreću, nakon više od pola stoljeća u filmskom biznisu, Eastwood ne pokazuje znakove umora, njegova redateljska tvornica i dalje proizvodi punom parom. Ovim tempom oduševljavat će nas svojim remek-djelima još godinama.
Neosporno je da je Mel Gibson već dugi niz godina na samom vrhu holivudskog Olimpa. Već nakon prve, i vrlo zamijećene, uloge pobješnjelog Maxa, Hollywood ga je odlučio uzeti pod svoje i širom mu otvoriti svoja vrata. 'Mad Max' trilogija, četiri komada 'Smrtonosnog oružja', 'Air America', 'Maverick', 'Hrabro srce', 'Patriot', 'Što žene vole', 'Bili smo vojnici', 'Znakovi'... Karijera mu je ispunjena samim hitovima, toliko da je među njima teško pronaći film koji nije bio uspješnica. Ali istini za volju, iako ga publika bezrezervno voli, čak i unatoč njegovim sve češćim ispadima, nitko mu nije nudio nikakve nagrade za glumačke izvedbe. Njegovo je režiranje, pak, sasvim druga priča.
Nakon početničkog zagrijavanja s toplim, ali nezamjetnim 'Čovjekom bez lica', Gibson udara u zlatnu žilu. Snima svoju prvu povijesno-akcijsku dramu kakve će obilježiti njegovu redateljsku karijeru. Naravno, radi se o 'Hrabrom srcu' koje je podjednako oduševilo publiku i kritičare, a Gibsonu priskrilo čak dva oscara, i to ona najcjenjenija – za najbolji film i za najbolju režiju.
Sklon brutalnom prikazivanju vlastite verzije istine, nastavlja redateljsku karijeru kontroverznom 'Pasijom', pogledom u unutarnji svijet Isusa kroz njegov posljednji dan života. Film je mnoge zgrozio, mnoge dirnuo, ali je ponovo postigao najviše ocjene kod kritičara, te čak tri nominacije za Oscara. Svoju spremnost na rizik s 'Pasijom' Gibson je pokazao ne samo kroz užasno nasilne scene, nego i time što je film snimljen s dijalozima na aramejskom, hebrejskom i latinskom, jezicima toga vremena.
Na istu kartu zaigrao je sljedećim i zasad posljednjim uratkom, 'Apocalyptom'. Unatoč nevjerojatnoj količini eksplicitnog nasilja i unatoč tome što je snimljen na jeziku Maja, kritičari ga ponovo hvale, te osvaja nove tri nominacije za Oscara. No, uzevši u obzir ružnu stranu osobnosti koja je zahvaljujući snimkama telefonskog razgovora iscurila u javnost, ostaje nam da vidimo je li nekoć širom otvorena vrata Hollywooda sam sebi zalupio u lice.
Zanimat će vas u MAXtv videoteci: