Tko nas to i kako vidi kao loše momke? Srbi i Albanci možda jesu dežurni holivudski negativci (onda kada Arapi i Sjevernokorejci nisu pogodni za priču), ali katkad i građani hrvatske nacionalnosti posluže za uloge filmskih negativaca, čudaka, ubojica i ljudoždera
Kažu da nema loše reklame, iako je ego teško ukrotiti.
Tako je, primjerice, nakon prvog izlaska vijesti o filmu 'Vertige', koji je hrvatske 'brđane' predstavio kao ljudoždere gladne turističkog čobanca, jedan dio Hrvatske (uglavnom onaj filmski) slavio to što se naša zemlja konačno našla na radaru filmskih priča, nepovezanih s ratom, Titom, Tuđmanom i Srbima.
Naravno da smo je mogli snimiti i sami – te 2009., kada su mikro kinematografije bile na vrhuncu, a globalni revival žanrovskog filma garantirao profit, Hrvatska je krenula nekim posve drugim filmskim smjerom pa je tako Risnjak zamijenjen Alpama, a umjesto hrvatske (ko)produkcije, 'Vertige' je odrađen s francuskom lovom, a Zagreb postao tek postaja na čijem se željezničkom kolodvoru prodaje kvalitetna marihuana.
I taj nas je val uspio uspješno zaobići, što nije čudno ako znamo da je u isto vrijeme bilo i dovoljno onih kojima je nacionalni ego zbog 'Vertigea' nabubrio od bijesa – kako li se samo tamo neki Francuzi usuđuju koristiti svetog hrvatskog seljaka za portretiranje tipičnih motiva zla skrivenog u srcu izolirane gorštačke provincije?
Što i nije tako čudna populistička reakcija. OK, hrvatsko nacionalno biće posebno je osjetljivo zbog kombinacije prirodne frustracije, bliske povijesti i kompleksa niskih brojeva (od BDP-a preko populacije do kvadratne metraže), ali kao da su američke 'seljačine' iz močvarnih i poljoprivrednih pojaseva SAD-a bile oduševljene kada se žanr 'hiksploatacije' pokazao jednim od najpopularnijih i najdugovječnijih žanrova unutar modela filmske eksploatacije. Tzv. redneci, oznojeni radni narod američkog juga, od 'Deliverance' pa naovamo dežurni je negativac, krvožedni silovatelj i psihopat koji je dugogodišnjom praksom incesta modificirao svoju genetiku u mutantoidnom pravcu.
Hrvat iz planinskog pojasa Gorskog kotara, makar i kao polumitsko biće gladno ljudetine pripremljene na hipsterski način, logična je europrogresija cijele stvari.
Na kraju krajeva, štafetu glavnih negativaca po političkoj, ne nužno civilizacijskoj i kulturnoj liniji, dobro su vrijeme držali Srbi, koji su je preuzeli od Rusa pa nosili sve dok Arapi nisu došli u novi fokus transformirajući se od Rambovih saveznika u demone s TNT-om u gaćama. Od 'Lovine' i 'Iza neprijateljskih linija' do 'Mirotvorca' i 'Plaćenika', 'go to' negativac nosi srpsku zastavu. Osim radikalnog islama, albanska i meksička mafija čine im ozbiljnu konkurenciju, ali sve je to manje-više rezultat širokog kišobrana banalne holivudske politike.
Hrvati bi tek ponekad, kao u filmu 'Snajper', bili usputni negativci na istim ratno-političkim osnovama, no to ne znači da smo zaboravljeni u 'kreativnijim' pristupima skiciranju tipičnog filmskog negativca. Turistička premisa 'Vertigea' klasična je da klasičnija ne može biti, no za potrebe jednog drugog klasika horora, nije čak trebalo izmišljati i prelaziti u karikaturu.
'Wolf Creek', hororac iz 2005. koji je ove godine dobio svoj nastavak, priča je o seriji ubojstava u australskoj divljini, čija su meta bili mladi, a kiler - Hrvat. 'The Backpacker Murders' termin je kojim su mediji tijekom devedesetih popratili nestanak sedmero osoba u dobi od 19 do 22 godine. Njihovi su leševi pronađeni u šumi Belango, a petero su – baš kao i u ozloglašenom 'Vertige' – bili turisti, tri njemačka i dva britanska.
Ubrzo je uhvaćen Ivan Milat, ne pretjerano ugledni član imigrantske zajednice, koji je zbog klanja i dekapitiranja osuđen na sedam doživotnih kazni, plus 18 godina bez mogućnosti pomilovanja. Njegov rođak Matthew Milat odlučio je 2012. odati počast Ivanu ubojstvom 17-godišnjaka sjekirom na istoj lokaciji u Belangu, a koje je usto snimio na mobitel. Trenutačno služi kaznu od 43 godine i čeka svoj film.
Niskobudžetni žanrovski film očito jako voli hrvatske motive pa tako (ponovo australski) triler 'Crawl', koji je 2011. režirao Paul China kao svoj prvijenac, klasičnu priču o unajmljenom plaćenom ubojici u prašnjavom američkom gradiću obogaćuje naglašeno nacionalnom premisom – unajmljeni ubojica, kako jasno stoji u prvoj rečenici svakog sinopsisa filma, jest 'tajanstveni Hrvat'. Glumi ga George Shevtsov, s kaubojskim šeširom.