Reda mora biti, kaže stara narodna – no je li sustav u kojem filmove prvo gledamo u kinu, a zatim čekamo mjesecima da se pojave na drugim distribucijskim platformama, garancija opstanka ili recept za uništenje filmske industrije kakvu poznajemo?
Nekoć davno bilo je reda. Postojao je jasno definiran sustav za sve pa tako i za proizvodnju i distribuciju filmova. Znalo se točno kada će Amerikanci moći prvi pogledati svoj filmski proizvod, a kada ostatak svijeta. Baš kao što se znalo kada i koliko nešto treba vrtjeti po kinodvoranama, a kada je red da se taj naslov preseli na televiziju, kao jedinu audiovizualnu alternativu.
Bilo je to doba u odnosu na prošlost svakako ubrzane, ali u usporedbi s današnjicom itekako spore kulture u kojoj je uspješan film harao kinima tjednima, ako ne i mjesecima, a tek kada bi ga na velikom platnu vidio svatko tko si je mogao priuštiti novac i vrijeme, mogao bi biti prikazan na malim ekranima. Prema starom američkom zakonodavstvu, holivudski proizvodi mogli bi na televiziju tek nakon dugih pet godina hibernacije! Brzina opadanja 'buffera' proporcionalna je ubrzavanju kulture – brojka je brzo pala na tri godine, a odmah potom i na dvije.
A zatim se pojavio VHS.
Donoseći necenzurirani, brzi i neprekidni dotok novih sadržaja u prva kućna kina, VHS je, baš kao danas u svijetu torrenta, kasnih 70-ih i tijekom burnih 80-ih, usporedo sa službenim video verzijama kino-hitova razvijao tržište u dva pravca – jedan piratski, s naslovima koji bi dolazili na VHS puno prije legalnih, a drugi kao živopisnu scenu 'izravno na video' produkcije. Takav ekosustav dodatno je smanjio razmak od premijere do pojavljivanja na drugim distribucijskim platformama, na razdoblje od devet do 12 mjeseci, a u konačnici i samo šest mjeseci, što je, zahvaljujući popularnosti VHS-a, bio standard sve do kasnih devedesetih.
Kada je nova eksplozija DVD-a, punokrvnog nasljednika VHS-a, dodatno reducirala čekanje – jer digitalizacija ne čeka nikoga pa nije čudo da se broj mjeseci brže-bolje reducirao na četiri. No brzo nakon DVD-a stigao je i diviks, koji je pokazao da je i četiri mjeseca čitava vječnost.
Vremena su u 2014. prilično drugačija, ne samo od VHS-ere 1984., već i od popularizacije diviksa 2004. Ubojstvom Napstera nije se učinilo ništa, baš kao što inicijalna zarada s kinopremijere nije što je nekada bila. Ona je veća nego ikad za megasuperturboblockbustere, uvelike zbog porasta cijena ulaznica i trikova koji odlazak u kino pretvaraju u iskustvo koje graniči s lunaparkom virtualne stvarnosti.
Ma koliko Hollywood prigrlio i gurao nove tehnologije, toliko je i konzervativan kada se treba mijenjati prema (nametnutim) novim pravilima igre. Stoga nije nimalo čudno što ima dovoljno onih koji smatraju da promjenu treba zaustaviti – izbjeći, zaobići, utući... Što jest nemoguća misija na duge staze, ali dok jedni kontempliraju kamo i kako, stvaraju se nove generacije koje ne samo da se ne zamaraju pravom prvenstva velikog platna, već svoju zabavu žele odmah i sada, u džepu, na tabletu, TV-u, PC-u...
Što bi sve bilo divno i krasno kada bi svi bili spremni plaćali za digitalne sadržaje onoliko koliko spremno plaćaju za kino-iskustvo – ili za TV, kada ih na to prisili inkasator. Internet je u cijeloj priči, naravno, najveći prijatelj i neprijatelj, bog i batina, jin i jang u jednom paketu – on stvara rapidnu potrebu i nove horde nestrpljivih gutača sadržaja, kojoj su brzina i jednostavnost, kao i prilika za uštedom, početni punkt odnosa prema istom tom sadržaju.
Drugim riječima, gomile ljudi kojima se jednostavno ne da čekati na protokol skinut će film s neta i pogledati ga kada i kako žele, bez pretjerane potrebe za čekanjem da ga netko službeno podijeli na digitalnoj slavini. A brojke su za industrijske insajdere alarmantne, jer samo u Britaniji, primjerice, porast besplatnog (čitaj: ilegalnog) skidanja filmova s interneta iznosi 30 posto u posljednjih pet godina.
Filmska mašinerija, 13 godina nakon slavljeničkog smaknuća Napstera, paralizirana je poput jelena pred farovima radikalnih i brzih promjena, dok polarizacija tržišta na skupo i unosno kino te 'sve ostalo' savršeno ide na ruku vlasnicima kina. Koji su konačno dočekali povratak u doba njihovog diktata, kao skupina koja je unutar industrijskog lanca, barem kada govorimo o velikom američkom modelu filmskog biznisa, u prilično lošoj poziciji; desetljećima su rezervirali drugi tjedan prikazivanja za gubitak, ne bi li tek u četvrtom tjednu došli u plus, a generalnu zaradu ionako oduvijek mlate prodajom kokica i napitaka. 'Loss leader' termin je kojim se objašnjava kako je film zapravo čisti gubitak za većinu vlasnika multipleksa – film je u osnovi tek povod za privlačenje ljudi u ugostiteljski objekt koji zarađuje nizom drugih metoda i ponuda.
No poslovni model u kojem samo giganti koji kupe brzu i veliku lovu u 'lunapark kinima' mogu biti istinski profitabilni mogao bi dovesti do 'implozije', o kojoj su već govorili velikani poput Spielberga i Lucasa, a o kojoj se potiho priča i po velikim filmskim festivalima, čiji čisto poslovni segmenti, gotovo pa posve odijeljeni od crvenih tepiha, fanovskih redova na premijerama i tuluma s ruskim prostitutkama, sve glasnije izražavaju negodovanje stanjem i projekcijom budućnosti. Jer dok netko ne smisli nova, bolja pravila igre za eru jedinica i nula, svi ostali postoje samo da bi stvarali glavobolje producentima, investitorima i distributerima. A ako to nije recept za imploziju, ne znamo što jest.