Godina 2015. bila je vrlo zanimljiva godina za televizijske serije. I posljednji od serijskih 'mastodonata' koji su godinama dominirali ekranima - 'Momci s Madisona' - došao je svojem kraju, zasad se još ne nazire nasljednike iste veličine i kulturnog učinka, ali se zato pojavilo mnoštvo serija koje na nov, drugačiji način, mijenjaju lice televizijske produkcije
Serija je toliko da regularni fanatici kao što sam ja više ne stižu pratiti ni sve što bi ih zanimalo, a kamoli sve što bi moglo biti 'objektivno' relevantno, a posebice se nagomilalo novih i dobrih 'žanrovskih' serija, pri čemu je hit du jour snimanje serija po pustolovinama stripovskih superjunaka. Dok su takve serije donedavno bile gurane u stranu kao poludebilana za djecu i tinejdžere, novije doba, 'Daredevil' (kojeg nikako ne smijemo pobrkati s istoimenim i užasnim filmom) i 'Jessica Jones' natjerali su i one koji su dosad s visine frktali na stripovske serije da im ipak poklone koji sat zaslužene pozornosti.
Jake su i serije, labavo rečeno, kriminalističke tematike, iako pritom ne mislim na i dalje megapopularne CSI-jeve, NCIS-ove i slične forenzikalije, nego na one serije koje kriminal gledaju iznutra, poput 'Farga', spin-offa legendarnog 'Breaking Bada' - 'Nazovi Saula', a i 'Pravom detektivu', čija je ovogodišnja, druga sezona, doduše, potvrdila sve sumnje u manjkavosti autorskog koncepta - valja dati barem utješnu nagradu za trud.
Posebna su niša povijesno-ratničke serije poput 'Vikinga' i 'The Last Kingdom', koje su svoje poklonike pronašle među onima koji su uživali u djelima kao što je svojedobno bio 'Spartak', ali s nešto manje trasha, a u kutcima dosta slabe gledanosti, no velikog kritičkog odobravanja bujale su i 'male' serije koje nalikuju nezavisnim filmovima, kao što su 'Zajedništvo', 'Idemo dalje' i 'Djevojke' - sve tri dostupne i na domaćim ispostavama HBO-a, koji se očito, uz megaprojekte kao što je 'Igra prijestolja', specijalizirao za te male dragulje.
2015. definitivno je bila i godina procvata serija snimljenih za streaming servise kao što su Netflix i Amazon Prime, na kojima su se, osim domaćoj publici dobro poznate 'Kuće karata' u svojoj trećesezonskoj inkarnaciji i Amazonove uzdanice o transrodnom pater/mater familiasu'Transparent' pojavili i aduti kao što je animirana dramedija 'BoJack Horseman' s gomilom fenomenalnih glumaca u glasovnim ulogama (Will Arnett, Aaron Paul, Alison Brie, Lisa Kudrow), trilersko-obiteljska drama 'Bloodline', 30-rockovska urnebesna komedija 'Unbreakable Kimmy Schmidt' i pomalo razočaravajuća, ali bez sumnje relevantna distopija 'Čovjek u visokom dvorcu', serija snimljena po romanu Philipa K. Dicka za Amazon.
Nove su sezone ove godine imale i serije 'Louie', komičarska fantazija sada već legendarnog Louisa CK-ja, koji je u petoj sezoni svojeg remek-djela otišao u lynchovski svijet bizarnosti, vrlo je upečatljivu, čak DEVETNAESTU sezonu imao 'South Park', koji je čitavu sezonu posvetio kritici američke političke korektnosti i pogubnom utjecaju oglašivačke industrije na društvo (usput još malo više otkrivajući pomalo reakcionarne nazore svojeg autorskog dvojca), domaći gledatelji mogli su na HBO-u, kao i svi ostali diljem svijeta, pratiti IZVRSNU drugu sezonu humoristične serije 'Silicijska dolina', koja je u svojem nastavku dokazala da prva sezona nije bila slučajnost, a domaća nas je javna televizija počastila i jednom od najboljih danskih serija koje nisu kriminalistički noir - 'bergmanovskom sapunicom'
'Nasljednici'.
Visokokvalitetan televizijski igrani program nije više, dakle, samo novodobna senzacija, otkriće, revolucija niti išta slično - on je, pokazalo se to i 2015. godine, sada već činjenica. Pretpostavke o migraciji nekih od najjačih autorskih imena suvremenog Hollywooda s filma na televiziju više nisu pretpostavke - svoje serije sada imaju i Stephen Soderbergh i braća Duplass i mnogi drugi, a ugovor za snimanje serije za Amazon potpisao je čak i Woody Allen. Televizijske serije više nisu samo alternativa mainstream Hollywoodu, nego sve češće postaju i sredstvo izražavanja za indie autore, a u takvoj situaciji, kada se od igranog televizijskog programa sada već pod normalno očekuje kvaliteta oskarovskih filmova i kada sve više serija uspijeva i dostići tu kvalitetu, normalno je da dolazi do velike fragmentacije po žanrovima, kabelskim kanalima, streaming servisima. Doba u kojima su velike američke televizijske mreže imale dva-tri godišnja serijska hita s gledanošću koja se brojala u dvadesetkama ili tridesetkama milijuna - odavno je za nama. Gledanost je - iako uvijek važna - postala kategorija koja se mjeri drugačije, doživljava drugačije i gotovo uvijek kombinira s pop-kulturnim odjekom serije, i to je, barem zasad, jako dobro.
Naše domaće televizije još nisu popratile taj trend, najviše zbog toga što postoje u zemlji u kojoj je gledanje televizije i dalje u modusu koji nekih desetak godina kaska za svijetom. Streaming i on demand servisi - iako postoje (Pickbox i HBO On Demand, odnedavna i poseban internetski servis HRT-a) - zasad su još teška egzotika, u velikim dijelovima zemlje televizija se i dalje više konzumira komunalno negoli individualno, pa se i gledanost mjeri na taj način, posljedično rezultirajući u udovoljavanju statistički prosječnom ukusu, što u praksi znači sapunice ili priprosti hibrid sapunica i humorističnih serija. Ipak, određeni je pomak - više minorni trzaj - u pravome smjeru primjetan, zbog čega smo ove godine u domaćoj produkciji vidjeli i neke 'svjetske' momente, kao što su serije 'Počivali u miru', 'Crno-bijeli svijet' i 'Nemoj nikome reći'.
No vratimo se stranoj produkciji. U nastavku slijedi popis od 10 najboljih stranih serija (uglavnom američkih) po izboru autorice ovoga članka. Popis je možda više nego ikada subjektivan jer u doba dostupnosti ovolikog broja različitih serija svatko od nas neminovno bira one teme koje ga više zanimaju, a zanemaruje neke druge. Razvrstavanje u niše također je jedna od karakteristika svjetske igrane televizijske produkcije. Isto tako, neke su od serija koje slijede tijekom 2015. bile dostupne i domaćim gledateljima, a neke nisu. Ove potonje zato navodim kao preporuku i nadu da će ih netko od domaćih televizionara otkupiti i prestati samo razmišljati o 'najnižem prosjeku' i sirovoj gledanosti...
10. Ničiji gospodar (Master of None), 1. sezona
Autorsko djelo američkog komičara Aziza Ansarija pripada onom 'žanru' humoristične serije u kojem neki komičar fikcionalizira sam sebe i svoj život pa kroz svoje svakodnevne dogodovštine obrađuje teme i probleme kojima bi se inače bavio u comedy clubu za mikrofonom. Ovo je ujedno i jedina takva serija na ovom popisu, iako su i Louis CK i Marc Maron ove godine imali kvalitetne sezone svojih serija. Aziz Ansari oduševio je publiku i kritičare svježijim pristupom takvoj vrsti serije - za razliku od preostale dvojice, pozitivan je, optimističan, konstruktivan i mentalno stabilan. Tko bi rekao da i takvi komičari mogu biti smiješni?!
9. Momci s Madisona (Mad Men), drugi dio 7. sezone
Jedno od najvećih televizijskih remek-djela ove je godine došlo do finala i završilo je sjajno, zadovoljavajuće, s predivnom i smislenom završnicom za glavnoga junaka, Dona Drapera, a vrhuncu je pridonijelo i to što je Jon Hamm NAPOKON za svoju ulogu dobio i već dugo zasluženog Emmyja. Seriju ne postavljam više na popis zato što je završna sezona imala brojnih mana - najviše onu u kojoj je glavni lik većinu zadnjih epizoda proveo u leru, čekajući big bang koji mu je u finalu namijenio autor Matthew Weiner, ali ipak je riječ o velikoj, velikoj seriji i važnom, važnom finalu, pa na ovom popisu ipak mora biti.
8. Luda bivša djevojka (Crazy Ex-Girlfriend), 1. sezona
Sasvim nova serija američke komičarke Rachel Bloom na prvi je pogled sve ono čega se novodobni cool TV gledatelj grozi. Govori o djevojci koja svoju opsesiju bivšim dečkom iz tinejdžerskih dana pretvara u životni izbor, a još je k tome i - MJUZIKL! No ne dajte se zavarati predrasudama. 'Luda bivša djevojka' jednostavno je SJAJNA serija s gomilom pomaknutih likova, žena u naslovnoj ulozi nije baš klasična luđakinja iz 'Kobne privlačnosti' nego smiješna i nesigurna mlada žena koja pokušava odbaciti nemilosrdan život u korporativnom svijetu New Yorka te se vratiti onome što je čini sretnom, a glazbeni brojevi zapravo su komičarske točke. Pogledajte, nećete zažaliti. Jamčim.
7. Silicijska dolina (Silicon Valley), 2. sezona
Kada sam gledala prvu epizodu ove serije, dosta sam o njoj razgovarala sa sestrom, koja živi u samom srcu Silicijske doline i ona me uvjeravala da situacije prikazane u njoj nisu uopće toliko karikirane kao što ostatak svijeta misli. Ako je tome tako - a ne znam zašto bi mi sestra lagala - situacije opisane u drugoj sezoni, tijekom koje naši glavni junaci pokušavaju upogoniti tvrtku nakon smrti glavnoga financijera, još su smješnije. Bogate budale i bogati genijalci sudaraju se na svakom koraku, potpuno bizaran svijet korporacijske visoke tehnologije ukazuje nam se u svom svojem nevjerojatnom sjaju, a nevjerojatni obrati na tapeti su gotovo u svakoj epizodi. Mnogočemu se u sljedećoj godini radujem, a nova sezona 'Silicijske doline' definitivno je među tim veselim stvarima.
6. Mr. Robot, 1. sezona
Jedno od najvećih iznenađenja godine i jedan od najuzbudljivijh televizijskih trilera 2015. godine ova je hakersko-occupy Wall Street drama o mladome kompjuterašu Elliottu i tajanstvenom 'gospodinu Robotu' koji ga pokušava uvući u digitalnu diverzantsku akciju blokiranja ključnih točaka korporacijsko-kapitalističkog sustava. Psihološki iznimno zanimljiva, povremeno i uznemirujuća, ova je serija prije svega ideološki zanimljiva, ali će vas držati na rubu stolca od prve do zadnje epizode, s možebitno izgriženim noktima.
5. BoJack Horseman, 2. sezona
Netflixov animirani i antropomorfizirani konj odjurio je pobjedničku trku i u drugoj sezoni ove humorističke serije s brojnim momentima drame i melodrame, kroz nevjerojatno smiješnu plejadu ljudskih i životinjsko-ljudskih likova prikazujući život bivše zvijezde sitcoma tijekom pokušaja oživljavanja karijere. BoJack je jedan od najzanimljivijih i najslojevitijih likova suvremene televizije, a epizoda u kojoj odlučuje neko vrijeme živjeti na brodu u dvorištu prijateljičine kuće u američkoj provinciji jedna je od najboljih epizoda ovogodišnje televizije.
4. Kirurg (The Knick), 2. sezona
Cinemaxova serija o američkim kirurzima s početka dvadesetog stoljeća već je i u prvoj sezoni bila izvanserijsko djelo neobičnog vizualnog stila i karakteristične atmosfere. Druga je sezona još više istakla ono po čemu se 'Kirurg' razlikuje od svih drugih serija na svijetu - autorski potpis Stephena Soderbergha, pravog filmskog, a sada i serijskog autora koji ovu sjajnu priču o problematičnom i ovisničkom liječniku vodi na sebi svojstven i prepoznatljiv način koji je nemoguće kopirati i imitirati.
3. Rick i Morty (Rick and Morty), 2. sezona
Druga sezona Adult Swimove genijalnosti o pustolovinama pijanog djeda-znanstvenika i tulavog, ali osjećajnog unuka te njihove blentave obitelji razmahala se još više od fantastične prve sezone, putujući kroz razne svemire, dimenzije i realnosti te ovaj put još više angažirajući ostale članove familije. 'Rick i Morty' su, osim toga, ove godine imali jedan od najstrašnijih cliffhangera na kraju sezone pa treću svi fanovi čekaju kao ozebli sunce...
2. Neslomljiva Kimmy Schmidt (Unbreakable Kimmy Schmidt), 1. sezona
Sjajna 30-rockovska komedija o Kimmy Schmidt, mladoj ženi koja je zadnje desetljeće života provela kao zatočenica ludog svećenika u podzemnom bunkeru, a sada se snalazi u novom životu u New Yorku jedna je od bez premca najsmješnijih serija 2015. godine. Osim sjajnih fora i veličanstvenih glavnih glumaca, valja napomenuti da je u ovoj seriji urnebesnu sporednu ulogu ostvario onaj isti Jon Hamm koji je 2015. zaključio finalom 'Momaka s Madisona'.
1. Preostali, 2. sezona
Jedina ovogodišnja serija s potencijalom za pretvaranje u 'mastodonta' kao to su bili 'Momci s Madisona' ili 'Breaking Bad' nastavak je sumorne HBO-ove drame o posljdicama neobjašnjivog nestanka 2% svjetskoga stanovništva. Ulazeći još dublje u te posljedice i ovaj put seleći u gradić u kojem, za razliku od onoga u prvoj sezoni, NITKO nije nestao tijekom katastrofalnog događaja, autori su u ovoj sezoni još dublje zarezali u rane svojih glavnih likova, još žešće prodrmali njihove tuge, strahove i čežnje, a usput su i od anđeoske ljepotice Liv Tyler učinili jednu od najstravičnijih zlikovki u povijesti televizije.