U travnju u zagrebačka kina stiže posljednji film Krste Papića, 'Cvjetni trg', o kojemu smo razgovarali s glavnim glumcem Draženom Kühnom
Film 'Cvjetni trg' inspiriran je tragičnim ubojstvom slučajnog prolaznika Zorana Dominija 1999. godine na naslovnom trgu u centru Zagreba. Dražen Kühn u filmu glumi protagonista Filipa Kapeca koji preko noći iz uloge lutkara postaje lutka i marioneta u rukama moćnika. S poznatim hrvatskim kazališnim, filmskim i televizijskim glumcem, kojeg još uvijek možemo gledati u Brešanovom hit filmu 'Svećenikova djeca', dotakli smo se velikog Krste Papića, filmskog i onog stvarnog kriminala te još koječega.
'Cvjetni trg', posljednji film Krste Papića, svoju će zagrebačku premijeru imati 9. travnja. Veliki redatelj nas je, nažalost, u međuvremenu napustio. Što i koliko je na setu unosio sebe u svoj posljednji film?
S obzirom da je ovo treći film koji sam radio s gospodinom Papićem, mogu reći da je uvijek bio na najvišem profesionalnom nivou; maksimalno pripremljen, posvećen poslu, uvijek spreman pomoći, dati pravu uputu i savjet, dakako i poslušati. Generacijska razlika od više od trideset godina nije nam bila nikakva prepreka. Žao mi je što ga više nema.
Inicijalna ideja filma 'Cvjetni trg' ubojstvo je slučajnog prolaznika Zorana Dominija na Cvjetnom trgu (o tom slučaju Papić je uz puno muke snimio i dokumentarni film). Koliko su taj i slučajevi nalik njemu prisutni u ovom filmu?
Zapravo, film se oslanja na taj tragični događaj koji je po mom mišljenju inspiracija za cijeli scenarij.
Vi u filmu glumite Filipa Kapeca, glumca u lutkarskom kazalištu koji postaje žrtva snažnijih i moćnijih. Kako ste se osjećali u toj Kapecovoj nemoći?
Kapec se nađe u nezavidnoj situaciji; zna da mu je način djelovanja bitno ograničen i nesiguran te ipak iznalazi rješenje – dakle nije potpuno nemoćan, iako je sve što čini vrlo riskantno.
Bez obzira na konačno rješenje, Filip iz pozicije lutkara postaje lutka u rukama moćnijih (poigramo li se prezimenom – Kapec postaje kepec). Koliko je zastrašujući taj osjećaj da više niste vladar vlastitih životnih konaca, da se raspada sve što ste stvarali, a vi tu ne možete ništa?
Kapec čini sve da vrati život u normalu i zaštiti obitelj, no nema vremena. Svjestan je težine situacije, ali ne očajava i nije izgubljen. Uz velike probleme, na kraju ipak uspijeva.
Koliko je manipuliranje ljudima i masama, nalik ovom filmskom, prisutno u našem stvarnom svijetu? Konkretno, osjećate li vi to na vlastitoj koži?
To je prisutno svugdje i u svako vrijeme. Nažalost, nekima je manipuliranje drugim ljudima posao – za to su i plaćeni. Mislim, dakako, na političare. A čujte, manipuliraju svima nama, dakle i mnome; putem medija – najviše, ali i preko svih mogućih programa (ekonomskih, kulturnih, sportskih…), na sve vidljive i prikrivene načine.
Film nas uvodi u svijet kriminala, duboko umreženog u sve strukture, no običnom čovjeku vidljivog tek kad se dogodi slučaj poput ubojstva Zorana Dominija. Kao čovjek s iskustvom fiktivne žrtve, što mislite - je li bolje živjeti žmireći na te događaje ili izaći na ulicu i izreći svoj stav?
Kako se postaviti, kako se suprotstaviti ili boriti, to se razlikuje od slučaja do slučaja. U nekim situacijama bolje je dignuti galamu i boriti se i emocijama i strašću, a druge pak situacije zahtijevaju sabran, miran, često dugoročan i mukotrpan pristup – prilagođen ostvarenju cilja.
Može li 'mali čovjek' išta promijeniti ili je njegova uloga isključivo uloga žrtve?
Kada, uz dosta žrtve, 'mali čovjek' shvati da mnogo 'malih ljudi' više nisu mali, shvatit će da može i mijenjati i promijeniti puno toga.
Vratimo se samom filmu. 'Cvjetni trg' dolazi u kina u trenutku male renesanse hrvatskog filma (čiji vrhunac predstavlja film 'Svećenikova djeca' u kojemu ste vi jedan od glumačkih nositelja). Mislite li da će teška, ali (kod nas nažalost uvijek) aktualna tema privući gledatelje ili im je dosta muke u stvarnom životu?
Siguran sam da će 'Cvjetni trg' imati svoju publiku. Oni koji pogledaju film te njihov broj reći će nam što misle i kako se nose s temama koje zadiru u stvarni život. Ne zaboravimo da je situacija u zemlji (blago rečeno) poprilično ozbiljna.
Mogu li u takvoj ozbiljnoj situaciji filmovi poput 'Cvjetnog trga' napraviti pomake u glavama ljudi?
Sasvim sam siguran da ovakvi filmovi mogu doprinijeti na ovaj ili onaj način da se sagleda gdje to mi i kako živimo. Gledajući u kontekstu onoga što se u međuvremenu dogodilo (film smo snimili u svibnju 2011), možemo se svi skupa upitati: pa dokle, ljudi, dokle…?