SNAĐITE SE U DŽUNGLI

Vodič kroz filmske podžanrove i mikrožanrove, 2. dio

07.01.2011 u 08:00

Bionic
Reading

Nastavljamo naš vodič kroz svijet globalne filmske produkcije, a drugi dio donosi sve od cyberpunka do ekoloških horora i Godzille

CHICK-FLICK
Filmovi za žene, najjednostavnije rečeno, a iako spolne, kao i žanrovske odrednice nikada nisu baš toliko strogo odijeljene, termin 'chick-flick' ipak jest orijentir koji će jasno pokazati razliku između muških i ženskih ukusa – poput, recimo, nedavne borbe na američkom box officeu, kada je akcijski spektakl 'The Expendables' pobijedio chick-flick 'Eat Pray Love', romantičnu komediju s Juliom Roberts. 'Seks i grad' najveći je primjer ove kategorije, a tu su i brojni drugi naslovi u kojima ne samo da su žene glavna ciljana skupina kada govorimo o publici, već su ujedno i glavne heroine u radnji ('Thelma And Louse' ili 'Bandidas', primjerice, kao ženske varijante buddy-buddy filma).

'Eurocrime!'

CYBERPUNK
Kada 'cyber' susreće 'punk', dobijemo Williama Gibsona i filmove snimljene po njegovim djelima ('Johnny Mnemonic'), ali i neke klasike kao što su 'Blade Runner' ili 'Matrix', uključujući i kultne anime (japanske animirane filmove), poput 'Ghost In The Shell' i 'Akira'. U Japanu, razvila se i posebna vrsta igranog cyberpunk filma, kao mješavina arthouse eksperimenata i kronenbergovskog body horora, na čelu s djelima Shinye Tsukamota ('Tetsuo'), ali i naslovima poput '964 Pinocchio', 'Rubber's Lover', 'Death Powder'...

DICK-FLICK

Suprotno od chick-flick, naravno. Filmovi koje muškarci najradije žele gledati sa svojim prijateljima, a ne djevojkama, ljubavnicama, zaručnicama i suprugama – visokooktanski udarnički akcijski klasici, od legendarnih naslova iz osamdesetih sa Stalloneom, Seagalom, Schwarzeneggerom, Norrisom i Van Dammeom do '300' i 'The Expendables'. Neki pod ovu etiketu trpaju i gay pornografiju.

ECO-HOROR
Često vrlo bliski s animal attack filmovima, ekološki horori priče su strašne, koliko i poučne, na temu: što se sve može dogoditi Homo sapiensu kada zbog svoje gluposti/pohlepe/zla naruši prirodnu ravnotežu i postane žrtva, umjesto agresor. U širem smislu, tu možemo ubrojiti sve od SF-a pedesetih, s divovskim mravima u 'Them!' ili kaiju eigu poput 'Gojire' (kao primjere kazni za atomska istraživanja) pa do 'Day Of The Animals', 'Moster Shark', 'Piranha', koji spajaju animal attack i eco-horor. Kako smo posljednjih nekoliko godina ponovno žrtve velike propagande o globalnom zagrijavanju i novoj prijetećoj apokalipsi, tako smo postali i žrtvama novog vala eco-horora, s naslovima kao što su 'Mulberry Street' (ljudi postali štakori), 'The Last Winter' (zemljin plin uzrokuje ludilo), 'The Happening' (Shyamalanova davež o prirodi koja tjera ljude na suicid) i nadolazeći 'The Bay' (pojava opake boleštine na američkoj obali).

EUROCRIME
Europski, uglavnom talijanski kriminalistički filmovi koji su vladali kinima tijekom sedamdesetih. Recept je uključivao hipermačizam, predoziranje nasiljem i 'spontanu' golotinju, a miks se godinama kasnije vratio u SAD utječući na jednog od najslavnijih i najvećih fanova eurocrimea dosad – Quentina Tarantina. Prave eurocrime ikone i danas ostaju imena kao što su Henry Silva, Sergio Martino, Fernando Di Leo, Maurizio Merli, Enzo G. Castellari... Potražite djela iz njihovih filmografija, kao što su 'Live Like A Cop, Die Like A Man', 'Rome Armed To The Teeth', 'Street Law', 'Almost Human'. Ove godine stiže i prvi dokumentarac o žanru, nazvan 'Eurocrime! The Italian Cop and Gangster Films that Ruled the 70's'.

'Lizard In A Woman's Skin'
GIALLO
Posebna vrsta talijanskog slashera koji su u osnovi kriminalistički trileri s elementima horora, ali i drame i seksploatacije, nazvani po talijanskoj riječi za 'žuto' ('giallo'), tj. boji korica pulp romana koji su još šezdesetih inspirirali redatelje. Giallo je danas jedan od najpoznatijih 'izuma' autohtone talijanske eksploatacijske ere, a osim što je izrodio megaautore kalibra Daria Argenta, Lucia Fulcija i Maria Bave, donio je i klasike kakvi su 'The Bird with the Crystal Plumage', 'Tenebre', 'Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key', 'Blood and Black Lace', 'Eyeball', 'Deep Red', 'Lizard In A Woman's Skin'...

GIRLS WITH GUNS
Cure s pištoljima, chick-flick za muškarce, u kojem su jednaku količinu nezaboravne kombinacije tučnjave, pucnjave i seksipila kroz desetljeća dostavljali s obje strane planeta – Azijati posebno u Hong Kongu, gdje su Michelle Yeoh, Zhang Ziyi i Cynthija Rothrock postale ikonama žanra; 'Nikita' je odradila svoje na području Europe, a pored komercijalnih američkih primjera, kakvi su 'Lara Croft' i 'Kill Bill', tu je i opus Andyja Sidarisa, svojevrsnog nastavljača tradicije Russa Meyera u svijetu eskapističke B-akcije, s naslovima kakvi su 'Fit To Kill', 'Savage Beach', 'Hard Ticket To Hawaii'...

HI-CONCEPT
Termin izvučen iz univerzuma postmoderne ironije, a označava filmove čiji je cijeli život i smisao postojanja sveden na jednu, jednostavnu premisu – poput, recimo, 'Snakes On A Plane', koji je napravio posao samo zbog ideje o zmijama u avionu.

HIGH FANTASY
Kad običan fantasy nije dovoljan, onda dobijemo visoku formu fantazije iliti mitopejska djela J.R.R. Tolkiena, prepuna vila, čarobnjaka, čudovišta, pričajućeg drveća i patuljaka s dlakavim stopalima. Čuli ste za Petera Jacksona

HIKSPLOATACIJA aka REDNEKSPLOATACIJA
Nakon uspjeha nezaboravnog Boormanovog 'Deliverancea' iz 1972, nije trebalo čekati dugo da svijet opsjedne formula koju je otac gore horora Herschell Gordon Lewis još 1964. godine patentirao s 'Two Thousand Maniacs' – filmovi čija je osnovna premisa da su ljudi s američkog sela psihopatski manijaci koji između lova na oposume, žvakanja duhana i seksa s rodbinom nemaju pametnijeg posla nego maltretirati civilizirane nevine ljude iz urbanih sredina. U hororu, hiksploatacija nalazi jako plodno tlo, od 'Teksaškog masakra motornom pilom' do 'Eaten Alivea' i 'Redneck Zombiesa'. 'Smokey And The Bandit' i sl. naslovi odveli su recept u svijet mainstream komedije.

HEROIC BLOODSHED

Podžanr akcijskog filma koji je osamdesetih i devedesetih nastajao u Hong Kongu i zavladao svijetom, preko klasika redatelja kakvi su John Woo, Ringo Lam i Tsui Hark. Bratstvo, čast, žrtvovanja, iskupljenja i moralne dvojbe temelj su ovih gangsterskih filmova prepunih krvi i neopisivo raskošnih, gotovo baletnih scena pucnjave, nauštrb kung fua po kojem je produkcija Hong Konga do tada bila poznata. Neki od najpoznatijih naslova ove ere svakako su 'The Killer', 'Hard Boiled', 'A Better Tomorrow', 'City On Fire', 'Full Contact'... Čuveni 'Infernal Affairs' i mnogi gangsterski filmovi Johnnieja Toa samo nastavljaju tradiciju u 21. stoljeću.

'Hard Boiled'



HOME INVASION

U američkom zakonodavstvu 'home invasion' označava provalu bilo koje vrste, onu koju lopovi počine dok ste na moru ili onu koja se dogodi dok ste u kući, a kada postanete taoci/žrtva ili agresori/osvetnici. U filmu, koncept označava spoj obje vrste provale, trilere koji su često na granici horora, ali i rape & revenge ženra, priče o manijacima koji upadaju u sveta utočišta – tuđe domove uglavnom normalnih ljudi, gdje unose kaos nasilja, seksa i psihopatologije. Nakon 'Wait Until Dark' iz 1967. (žrtva nije samo mlada i lijepa, već i slijepa djevojka!), Peckinpahov 'Straw Dogs' 1971. godine ostavlja najveći trag u mainstreamu, a onda su i mnoge manje produkcije počele imitirati recept, na čelu s 'Last House On The Left'. 'Panic Room', 'Hard Candy', 'Inside' i Hanekeov 'Funny Games' (original i remake) neki su od slavnijih noviji primjera, a čak i 'Home Alone' upada u širu definiciju žanra.

J-HOROR
Najjednostavnije rečeno – japanski horor, ali ne bilo koji, već moderni japanski horor val započet uspjehom adaptacije 'Ringa' 1998. godine. Termin su skovali sami fanovi, kako bi novi val japanskog horora (koji je kulminirao prije šest, sedam godina, ne samo zbog popularnosti izvornika u zemlji i na Zapadu, već i poplavom američkih remakeova) razlikovali od ostalih vrsta azijskih hororaca (stare horor priče – kwaidan, demoni i čudna bića – yokai horor, velika čudovišta – kaiju horor). Neki od naslova iz ove niše, najčešće obilježene djevojkama koje u bijelih haljinama pogrbljeno stoje kutu sobe s raspuštenom dugom crnom kosom, svakako su 'The Ring', 'The Grudge', 'Dark Water', 'Kairo'...

JAKUZE/YAKUZA EIGA

Filmovi o jakuzama, japanskoj mafiji. Krimići, akcići i trileri koji su kroz povijest imali nekoliko podvrsta, kao što su ninkyo eiga ('viteški filmovi', jakuze kao antiheroji u kimonima, popularni tijekom šezdesetih u produkciji studija Toei) i jitsuroku eiga (docudrame, realistični, prljavi i beskompromisni gangsterski filmovi rođeni sedamdesetih, kada je Kinji Fukasaku zauvijek transformirao yakuza eigu).
Devedesetih, Japan postaje žrtva velike recesije i bilježi velik porast organiziranog kriminala, ali je u isto vrijeme izgradio novi sustav V-Cinema produkcije (videonaslova za tada bujajuće VHS tržište) preko kojeg jakuza eiga dobiva novi vjetar u leđa, kroz opuse redateljskih ikona kao što su, između ostalih, Takashi Miike i Takeshi Kitano.

Takashi Miike
JIDAIGEKI
Japanski 'povijesni filmovi', priče iz razdoblja od 17. do 19. stoljeća, uglavnom ispunjene hrabrim samurajima i oštricama njihovih mačeva. Najveća redateljska zvijezda ovog žanra svakako je Akira Kurosawa, no tu je i opus drugih legendi, kao što su Kon Ichikawa i Kenji Mizoguchi
Jidaigeki ima i svoju podvrstu – chambaru, filmove koji su orijentirani na korištenje spomenutih oštrica, tj. više orijentirani na akcijske elemente i krvava kimona.

K-HOROR
(Južno)korejski horori. Oni kojima ponestane japanskih izvornika, uvijek mogu posegnuti za kopijama iz susjednih azijskih zemalja, no u masi imitacija nađe se i pokoje skriveno blago, poput 'A Tale Of two Sisters', koji je lani dobio i svoj holivudski remake 'The Uninvited'. Čak je i 'Into The Mirror' rimejkan (ne baš oduševljavajući 'Mirrors' s Kieferom Sutherlandom), no fanovi korejskog filma gledali su i druge poznate naslove iz zemlje čilija i dinstane pasetine, kakvi su serijal 'Memento Mori', 'Doll Master', 'R-Point', 'Red Shoes'...

KAIJU EIGA
Japanski naziv za 'monster movie', filmove s velikim čudovištima koji teroriziraju male gradove i još manje ljude. 'King Kong' primjer je najbliži zapadnjacima, no na Dalekom istoku položaj svetinje drži Gojira (Godzilla), reptil/dinosaur/zmaj/nedefinirano biće koje je prvi put napustilo ocean i stalo pred kamere 1954. godine, prije negoli su ga naslijedili Motrha, Gamera, Rodan, King Ghidorah... Posebnu kategoriju čine Ultra-kaiju, čudovišta iz milijun i jednog filma o Ultramanu, japanskom Supermanu