druga sezona hit serije

'Količina glazbe u ovoj seriji je suluda': Zašto tinejdžeri iz 'Euforije' slušaju Sinéad O'Connor, Tupaca i Elvisa?

06.02.2022 u 21:31

Bionic
Reading

Serija 'Euforija' mnogočime je privukla pozornost – od mračnog prikaza tinejdžera i šokantnih scena njihovog devijantnog ponašanja do modnih odabira vodećih likova. No još jedan element serije HBO-a koji sve više privlači pažnju čini glazba koja je prati. Maksimalistički soundtrack s desecima pjesama preskače iz jedne ere u drugu, kombinira raspoloženja i žanrove i potpuno je neopterećen stvarnošću

Rođendanska proslava popularnog srednjoškolca dok je nadzire pripita majka koja ne zahtijeva nikakva kućna pravila, osim diskrecije, popraćena je taktovima 'This Is How We Do It' Montella Jordana, nezaboravne pjesme iz 90-ih.

'Volim ovu pjesmu', u ključnom trenutku viče spomenuta mama. U isto vrijeme tri tinejdžera spremaju se na krađu alkohola, a 'Trademark USA' Baby Keema, repera u usponu, trešti iz zvučnika automobila.

Nedugo nakon toga problematični otac prilazi džuboksu u gej baru tražeći INXS-ov hit 'Kick', ali umjesto toga pronalazi 'The Pinkprint' Nicki Minaj. Zadovoljava se nostalgičnim polaganim plesom uz pjesmu 'Drink Before the War' Sinéad O'Connor, razorno moćnu baladu iz 1987., piše NY Times. Istovremeno na rođendanskoj zabavi pijana djevojka u kupaćem kostimu prepušta se i pleše uz istu pjesmu, hit koji je objavljen puno prije nego što se rodila.

Euforija Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Za neke televizijske serije ovo bi bila epizoda velikih glazbenih trenutaka, no u 'Euforiji', maksimalističkoj halucinaciji srednje škole čija se druga sezona trenutno prikazuje na HBO-u, bio je to samo jedan od niza pažljivo odabranih pjesama i referenci, a koje su, kao i sama serija, imale cilj postići emocionalnu rezonancu nad površnom preciznošću.

Često trpajući nekoliko desetaka pjesama u jedan sat, koliko traje epizoda, od undergrounda do onih nadaleko poznatih, od 1950-ih do 2020-ih, hit serija 'Euforija' ponekad djeluje poput miješanja zvučnih i vizualnih podražaja na TikToku. Miješaju se u njoj žanrovi, glazbena razdoblja i raspoloženja naoko bez reda i pravila.

Druga sezona serije 'Euforija'
  • Druga sezona serije 'Euforija'
  • Druga sezona serije 'Euforija'
  • Druga sezona serije 'Euforija'
  • Druga sezona serije 'Euforija'
  • Druga sezona serije 'Euforija'
    +13
Druga sezona serije 'Euforija' Izvor: Profimedia / Autor: Eddy Chen/ HBO Max/ The Hollywood Archive / Hollywood Archive / Profimedia

Samo za primjer, uz gore opisane scene i glazbenu pratnju, ista epizoda, osim Sinéad O'Connor i Baby Keema, sadržavala je aluziju pop kulture s 'I'll Be Here in the Morning' Townesa Van Zandta, plus premijeru nove pjesme Lane Del Rey, 'Watercolor Eyes', te neogospel izvedbu pjevača i producenta Labrintha, koji je također skladao glazbu za seriju.

Štedljivost im nikada nije bila cilj. 'Nismo željeli igrati po pravilima', kaže Julio Perez IV, urednik i koproducent, te se prisjetio osmišljavanja 'vlastite zvučne galaksije' s tvorcem, scenaristom i redateljem 'Euforije' Samom Levinsonom. 'Zanimalo nas je puno glazbe – za neke previše glazbe. Serija je, na neki način, trebala biti mjuzikl', dodaje on.

Lana Del Rey - Watercolor Eyes Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Kolaž flashbackova, sanjarenja, noćnih mora i ritmičkih sekvenci u stilu glazbenog videa, 'Euforija' koristi međudjelovanje svog eklektičnog soundtracka i Labrinthove skladane glazbe kako bi stvorila 'divlju fantaziju koja spaja sirovi naturalizam s hiperstvarnošću', kaže Perez.

Jen Malone, glazbena supervizorica serije, također je rukovodila glazbom za serije 'Atlanta' i 'Yellowjackets', u kojima je izbor glazbe bio vođen strogim osjećajem mjesta i vremena. 'U 'Euforiji' nema takvih granica. Ako upali, upali', rekla je u intervjuu, opisujući kreativno nastajanje serije te objašnjavajući da sam Levinson uključuje svoje izbore pjesama u scenarij.

'Glazbena biblioteka koju ima u glavi je beskrajna', dodaje Malone. Ona i njezin tim tada imaju zadatak pretvoriti Levinsonovu viziju u stvarnost, dati vlastite prijedloge, tražiti odobrenje brojnih nositelja prava na glazbu i popuniti praznine tamo gdje je to potrebno.

Labrinth – Forever Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

U drugoj sezoni serije uvodi u epizode prikazuju prošle doživljaje likova i funkcioniraju kao kratki filmovi s različitom glazbom i vremenskim okvirima. Tako se u jednom prikazu prelazi s Elvisa Presleyja na Boa Diddleyja, Harryja Nilssona, Curtisa Mayfielda i Isaaca Hayesa, dok drugi prožimaju pjesme INXS-a, Depeche Modea, Roxettea, Erasurea, Echo & the Bunnymena, Culta, Lennyja Kravitza i Dana Hartmana, i to sve u rasponu od 15 minuta. 'Količina glazbe u ovoj seriji jednostavno je suluda', rekla je Malone za NY Times.

Njezin posao komplicira činjenica da se 'Euforija' vrti oko transgresije, požude, zlouporabe opojnih droga i nasilja, a scene moraju biti detaljno opisane tijekom postupka odobravanja glazbe. 'Moramo biti mudri u tome kako imenujemo određene stvari, ali ponekad jednostavno ne postoji način da ih se zaobiđe', kaže Malone.

Nastavak praćen Elvisovim hitom koji je otvorio novu sezonu sadržavao je golotinju, drogu, oružje i krv, što je dovelo do nekoliko odbijanja sve dok nije dopuštena izvedba Billyja Swana 'Don't Be Cruel', i to nakon nekoliko poziva izdavaču glazbe, ali i Presleyjevu imanju.

Kako bi osigurao pravo na korištenje pjesme 'Drink Before the War' Sinéad O'Connor, 'Euforijin' tim morao je garantirati da neće biti puštena tijekom scena seksualnog nasilja. 'Mislim da je Sinéad dobro znala o kakvoj je seriji riječ', dodaje Malone.

Drink Before the War - Sinéad O'Connor Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

S druge strane izdavačke kuće i umjetnici jako su zadovoljni kada vide kakav porast interesa i popularnosti može izazvati pojavljivanje u 'Euforiji', bilo da se radi o nastupu izvođača u nastajanju kao što je Laura Les, čija pjesma 'Haunted' svira u nedavnoj epizodi, bilo etabliranim glazbenicima kao što je Tupac Shakur, čiju zajedljivu pjesmu 'Hit 'Em Up' iz 1996. u riječ zna tinejdžer ovisnik u seriji. Uz to, pjesme Garryja Raffertyja i Steely Dana koje su korištene u 'Euforiji' čak su se počele pojavljivati na TikToku.

Hoće li likovi iz serije, koji pripadaju generaciji Z, zaista slušati tu glazbu - izazvalo je to lavinu rasprava, ali i prekretanje očima ('Zanimanje tinejdžera iz 'Euforije' za rapom je smiješno', tvrdio je Pitchfork). No, baš kao i u slučaju njihovih dizajnerskih ormara, vjerodostojnost nije važna. 'Realizam je sekundaran. Postoji određena doza romantizma u tom pristupu, s psihološkim zamršenostima unutarnjih svjetova koji u ovom slučaju imaju prednost', objašnjava Perez.

2Pac - Hit 'Em Up Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Odabir pjesme može signalizirati nešto značajno, kao kada Selenin hit 'Como La Flor' svira u pozadini scene koja prikazuje lik na čije se meksičko-američko podrijetlo aludira, ali ne i istražuje. Ili jednostavno može samo zvučati dobro.

Po pitanju playliste, Labrinth, koji glazbenu podlogu 'Euforije' temelji na svojoj 'bezgraničnoj, originalnoj glazbi za seriju koja spaja hip-hop, rock, funk i elektroničke zvukove', kaže: 'Cool klinci vole mnoštvo stvari.' Usporedio je Levinsona s DJ-jem koji vješto pretražuje prodavaonice ploča, buvljake ili prodavaonice rabljene glazbe na vinilu u potrazi za inspiracijom.

Za one koji još nisu upoznati s time, 'Euforija' također može djelovati kao baza za preporuke novim generacijama, poput filmova Martina Scorsesea i Quentina Tarantina. 'Imajući na umu to da interesnu publiku u najvećoj mjeri čini generacija Z, to je gotovo kao da im se kaže - hej, poslušajte nešto od ovoga', kaže Malone, napominjući kako je scena zabave u kojoj sviraju Juvenile i DMX također uključivala novije, malo poznate pjesme umjetnika kao što su Blaq Tuxedo i G.L.A.M. 'Zapravo im na neki način serviramo miks s kazete koju čuvamo od srednje škole', zaključuje Malone.