Danas kad su globalno slavni i umjetnički priznati mnogi glumci bi rado prikrili svoju bogatu prošlost, pogotovo početke karijere...
Kad čovjek gleda TV sapunice, bilo domaće, bilo meksičke, turske ili američke, sa svom onom drvenom, jednodimenzionalnom, jezivo neuvjerljivom glumom (OK, to se možda ne odnosi u potpunosti na tursku produkciju kojom smo posljednjih godina zatrpani), glumačka priznanja, panegirici i umjetnički doseg vjerojatno nisu prvo što pada na pamet. Čak i američka TV industrija (u kojoj je uzgred rečeno tzv. daytime soap već neko vrijeme na umoru) koja u novom mileniju proživljava renesansu i miljama je kreativno ispred filmske, pa sve više jakih imena iz svijeta filma ne pita za honorar već samo za ulogu te rado i često 'bježi' na televiziju, dakle čak ni tako moćna mašinerija nije uspjela podići nivo glumačkih dosega u sapunicama, iako su one važan dio tzv. nagrada Daytime Emmy. Jedna od prvih asocijacija koja dolazi kad se spomene američka sapunica vjerojatno je legendarni C. C. Capwell iz 'Santa Barbare' kojega je sapunjarski veteran Jed Allen (glumio je i u dugovječnoj 'Days Of Our Lives') onako upečatljivo i nadahnuto glumio s uvijek istim izrazom lica, jednom i pol grimasom te dva međusobno jedva različita pogleda.
Kroz domaće je pak sapunice posljednjih osam godina koliko se proizvode prošlo glumaca i glumaca, mnogi među njima ugledni i nagrađivani za svoj rad u kazalištu i/ili na filmu, bilo je naravno i korektnih uloga, uglavnom negativaca i doduše ne više nego prstiju jedne i pol ruke u dosadašnjih 15-ak produkcija. Najčešći 'izgovori' se svode na teške produkcijske uvjete malo dana snimanja i puno teksta, često i ne baš najsmislenijeg. Sve je to legitimno, kazališne plaće su tolike kolike jesu, a ljudi trebaju od nečega živjeti, dok je istovremeno s druge strane publika očito i dalje gladna sapuničaste robe. Dakle situacija 'win-win', koja izgleda neće potrajati, jer sprema se novi zakon koji bi mogao narušiti krhki tržišni status quo, pa onda bolje da u to i ne diramo...
Ono što nas ovdje najviše zanima je pitanje što je zajedničko Leonardu DiCapriju, Bradu Pittu, Julianne Moore, Susan Sarandon, Tommyju Leeju Jonesu, Halle Berry, Marisi Tomei i Russellu Croweu, nosiocima ukupno ni manje ni više nego 24 oskarovske nominacije, od toga pet potvrđenih. Odgovor glasi: svi su oni negdje na početku karijere nastupili u manjoj ili većoj ulozi u nekoj sapunici (a npr. Brad Pitt u dvije – 'Another World' i 'Dallas'). Nitko od njih doduše nije postao zvijezda u sapunici, kao npr. Robin Wright, koju pamtimo kao Kelly Capwell iz gore spomenute 'Santa Barbare', u ulozi koje se pojavila u čak 425 epizoda (od ukupno 2.137!). Bile su to uglavnom samo usputne stanice, teški koraci probijanja u hranidbenom lancu, koji kao što smo vidjeli u mnogim filmovima uključuje i konobarenje, parkiranje, fizikalu i štošta drugo, zatim nastupanje u reklamama za one nešto sretnije, a tek onda pojavljivanje u sapunicama kao ulazak u glamurozni svijet Hollywooda.
Kad smo već kod 'Santa Barbare', spomenimo da se u pet epizoda serije 1990. pojavio tada 16-godišnji Leonardo DiCaprio, i to u ulozi mladog i problematičnog Masona Capwella u flashbackovima (starijeg je glumio šekspirijanac Lane Davies), još jednog lika duboko urezanog u kolektivnu meroriju hrvatskih '90-ih. Navedena imena su samo slučajan odabir po kriteriju oskarovskih nominacija, no lista 'uglednika' je duga i široka: Alec Baldwin ('Doctors'), Kevin Bacon ('Guiding Light'), James Earl Jones (također 'Guiding Light', inače najdugovječnija svjetska sapunica po Guinessu – najprije 15 radijskih sezona, a zatim 57 televizijskih, ukupno 18.262 epizode do gašenja 2009!), Meg Ryan ('As The World Turns', koja je ugostila i Julianne Moore i Marisu Tomei), Demi Moore ('General Hospital', iako ima zlobnika koji će reći da njena gluma nije puno evoluirala od sapunjarskih dana), Lindsay Lohan ('Another World') i Eva Longoria ('The Young And The Restless'). Tu listi, naravno, ni približno nije kraj.
Ako ova priča nosi provizoran naslov 'Od sapunice do Oscara', onda je u slučaju Jamesa Franca situacija obrnuta – on je naime kao već debelo etablirani glumac 2009. prihvatio povremenu ulogu u dugovječnoj 'General Hospital' (trenutno u svojoj 49. sezoni i na oko 12.550 epizoda). Tamo je zaigrao Franca (sic!), multimedijskog umjetnika s tajnim namjerama. Ovaj je potez nazvao performans artom, a nakon lanjske oskarovske nominacije za glavnu ulogu u '127 sati' i vođenja samog showa (u paru s Anne Hathaway), ponovo se vratio svom Francu kojeg je dosad odigrao u više od 50 epizoda, sve dok ga u jednoj epizodi ovoga siječnja (PAZI SPOILER!!) nije ustrijelio jedan negativac za kojeg se kasnije ispostavilo da mu je zapravo bio brat blizanac. Što reći, čudesni su putovi sapunjarski...