Dok je sudjelovao u nedavnoj projekciji novog dokumentarca o snimanju filma 'We are the World', legendarni glazbenik je, četiri desetljeća nakon što je objavljen taj humanitarni singl, bio zahvaćen 'jezivim osjećajem tjeskobe'
Legenda funka, soula, R&B-ja i autor nekih od najljepših ljubavnih pjesama progovorio je o snimanju koje je okupilo 46 poznatih umjetnika u povijesnom A&M studiju na aveniji La Brea 28. siječnja 1985. Lionel Richie, uz Michaela Jacksona, napisao je pjesmu kako bi prikupili novac za pomoć gladnima u Africi.
Okupili su A-listu izvođača, među kojima su bili Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Paul Simon, Cyndi Lauper, Billy Joel, Tina Turner, Huey Lewis, Kenny Rogers i Bob Dylan, pod vodstvom producenta Quincyja Jonesa. 'Morate razumjeti, bilo je to nemoguće izvesti', kaže Richie.
Sjeća se da je oko 2 sata ujutro gledao u sat na zidu studija i shvatio koliko je posla ostalo obaviti - 'a nismo imali više dana za to', kaže. 'Tako da sam sjedio tamo i mislio - sranje, u nevolji smo. Znojio sam se, a prošlo je od tada 40 godina', kazao je kroz smijeh. 'Morao sam se podsjetiti: 'Pjesma je izašla, Lionele. Bilo je uspješno. Uspjeli smo.''
Uistinu, 'We Are the World' bio je trenutni hit, prodan u 800.000 primjeraka u samo tri dana, i na vrhu Billboardove ljestvice Hot 100 četiri uzastopna tjedna. Postao je četverostruko platinast te je osvojio Grammy za ploču i pjesmu godine, a donio je desetke milijuna dolara prijeko potrebne humanitarne pomoći.
Sada je tema iznenađujuće dirljivog dokumentarca redatelja Baa Nguyena, premijerno prikazanog ovog mjeseca na Sundance Film Festivalu u Park Cityju, prije nego što je stigao na Netflix.
Oslanjajući se na arhivske snimke i nove intervjue s Richiejem, Springsteenom, Lauper, Warwick i drugima, film nudi impresivan i detaljan prikaz stvaranja pjesme pod visokim pritiskom, ne samo te večeri u studiju, već i tijekom tjedana potrebnog planiranja, kada se osmišljavalo koga angažirati, gdje i kada to učiniti i kako zadržati u tajnosti.
Nguyenovi prethodni filmovi uključuju 'Be Water' iz 2020. (o životu i radu Brucea Leeja) i 'Live From New York!' iz 2015. (o ranim godinama 'Saturday Night Livea').
Ipak, 'Najveća noć u popu' također dokazuje umjetničku vrijednost pjesme 'We Are the World'. Slušajući je, imamo priliku čuti neke od najboljih pjevača u povijesti koji se izmjenjuju pokušavajući nadmašiti jedan drugoga u samo stihu ili dva - Willie Nelson rasteže riječ 'Bog' do kozmičkih country duljina, Dionne Warwick neprestano 'gura malo ispred ritma', a Ray Charles pronalazi note za koje niste ni znali da postoje.
Upitan je li ikada susreo mladog pjevača na audiciji s pjesmom 'We Are the World' dok je bio u ulozi suca u 'American Idolu', Richie se smije. 'Znate što, nitko nikad nije išao tim putem. Hvala Bogu', poručio je.
Kako pokazuje dokumentarac, 'We are the World' zamišljen je kao svojevrsni američki pandan Band Aidu. 'Harry Belafonte me nazvao i rekao: 'Što ćemo učiniti po pitanju spašavanja Afroamerikanaca?' Richie se prisjetio legendarnog izvođača i aktivista koji je umro prošle godine u dobi od 96 godina. 'To je bio moj poziv za buđenje', kazao je Richie te se obratio Jonesu, koji se pak obratio Jacksonu, s kojim je snimio blockbuster 'Off the Wall' i album 'Thriller'. 'Michael i ja smo od početka odlučili da to bude himna', kaže Richie. 'A himna znači da smo tražili pjesmu zauvijek.'
Kao solist, Huey Lewis je na kraju otpjevao dio pjesme koji je bio namijenjen Princeu, pozvanom da sudjeluje, ali se nije pojavio, možda jer je u to vrijeme bio Jacksonov rival. Richie je filozofski prokomentirao njegovu odsutnost: 'Za Princea je to bilo malo previše izvan kontrole da bi se s time mogao nositi.'
Lewis priznaje da je bio 'izvan sebe od nervoze' tijekom snimanja: 'Bio sam početnik, čovječe, i trebao sam pjevati pred Steviejem Wonderom, Alom Jarreauom i Lionelom Richiejem? Zaboravi.' Ipak, čak se i iskusan profesionalac poput Dylana osjećao nelagodno u tako opojnoj atmosferi. Jedan od užitaka u dokumentarcu predstavljaju brojni kadrovi folk-rock diva koji izgleda kao da mu je jako nelagodno usred tolikog broja pop zvijezda.
Neki od arhivskih snimaka u filmu bit će poznati gledateljima s dugim sjećanjem na raniji dokumentarac o tom snimanju koji je HBO prikazao 1985. (s Jane Fondom kao voditeljicom). Ali Julia Nottingham, koja je producirala 'Najveću noć u popu', kaže da novi film ima koristi od sati otkrivenog zvuka iza scene koje je snimio novinar David Breskin, a bio je na mjestu događaja kako bi izvijestio o tome za magazin Life.
'Ne znam bi li pjesma mogla preživjeti današnji ego', smatra Richie.