Svijet američkih televizijskih serija prilično je nemilosrdan. Kada se neka serija i dokopa malih ekrana, čemu prethodi mukotrpan proces snimanja i prikazivanja pilota - vrlo je teško predvidjeti hoće li ondje izdržati nekoliko sezona ili tek nekoliko epizoda. Kvaliteta je tu samo jedan, nerijetko ni približno najvažniji faktor, a gledanost važna, ali ponekad također ne presudna. Nakon upravo završene runde obnavljanja/otkazivanja serija na američkim televizijama, pokušavamo proniknuti kako i zašto neke serije opstaju, a neke odlaze u zaborav mnogo prije no što je itko to planirao
Internetom - a i šire - već se godinama pjevaju junački i nostalgični epovi o nepravedno otkazanim televizijskim remek-djelima kao što su bili 'Firefly', 'Freaks and Geeks', 'Veronica Mars' i 'Arrested Development', a mnogi žale i za prerano preminulim biserima poput serije 'Dead Like Me', nedavno tragično upokojenim 'Prosvjetljenjem' te kolosalnim, a također naprasno prekinutim 'Deadwoodom'. Sve pobrojane serije bile su, naime, doista impresivne, redovito se ubrajaju na top 10 popise TV-legendi, ali su im njihove matične kuće presudile palcem dolje uglavnom zbog razmjerno slabe gledanosti.
Kriterij gledanosti u novije je vrijeme i na nekim američkim televizijskim kanalima malo promijenjen pa se od različitih vrsta serija očekuju različite brojčice, no čak i u takvim slučajevima dolazi do nesretnih završetaka čiji uzroci leže u slabijoj gledanosti ili kombinacije slabije gledanosti i slaboga hypea koji prati seriju. Dobar je primjer u prethodnom odlomku spomenuto 'Prosvjetljenje', koje je HBO odlučio otkazati zbog slabe gledanosti, iako su, recimo, gotovo jednake (ili neznatno bolje) rezultate ostvarivale 'Djevojke' Lene Dunham, no procijenjeno je - vjerojatno točno - da su 'Djevojke' prerasle sam okvir serije te postale supkulturni fenomen, pa je pri odluci koju od dvije slabo gledane, a kritički hvaljene serije valja zadržati u programu - prevagnula ona o kojoj se više priča i koja generira više popkulturnih referenci, a kvalitetnija je dobila pusu na rastanku i suzu u oku nekolicine vjernih gledatelja.
Kada je, dakle, riječ o takvim, pomalo kompliciranim situacijama, gotovo je nemoguće predvidjeti i uzeti u obzir sve razloge i faktore koji utječu na obnavljanje i otkazivanje serija, posebice zbog toga što, unatoč svim tehnološkim dostignućima i brzini kolanja informacija, još uvijek nitko ne zna čitati misli drugih ljudskih bića i televizijskih producenata. No nemojmo se zavaravati - takvi su, komplicirani primjeri u kojima se donose odluke o preživljavanju ili penzioniranju vrhunskih, ali slabo gledanih TV ostvarenja zapravo rijetki. U većini ostalih slučajeva, dakle, kada je riječ o 'normalnim', a ne o - poslužimo se blesavom igrom riječi - izvanserijskim serijama - gledanost i dalje JEST najvažniji faktor pri donošenju odluke o obnavljanju i otkazivanju TV serija. Svaka će je televizijska kuća prvo razmotriti kao najvažniji podatak o nekoj seriji koja se prikazuje na njezinu kanalu, nakon nje možda će razmisliti o tome ima li serija možda kultni status, vjernu sljedbu ili TV kući donosi određeni imidž, a kvaliteta i ostali obziri doći će na red tek nakon svega toga, ako i tada.
Najnovija, nedavno završena runda otkazivanja i obnavljanja serija, koja je na američkoj televiziji upravo završena krajem travnja i početkom svibnja ove godine, potvrđuje tu hipotezu. Nikoga tko bilo gdje na svijetu čak i površno prati vijesti o televizijskim serijama sigurno nije iznenadilo to što su nove sezone dobile serije kao što su 'Teorija velikog praska', 'Dobra žena', 'Skandal' ili 'Moderna obitelj'. Što god mislili o njima i bez obzira volimo li ih gledati ili ne, riječ je o vrlo gledanim serijama koje još usput imaju i vjernu sljedbu, golem hype u medijima (nedavni veliki preokret u 'Dobroj ženi' izazvao je, kažu, veću eksploziju tviterskih uzvika nego vijesti o nekim stvarnim tragičnim događajima u svijetu) i, ukratko, svojim su matičnim TV kućama čiste zlatne koke. Jednako tako, nitko se nije iznenadio otkazivanju novoga 'Michael J. Fox Showa' ni serije 'The Crazy Ones' s Robinom Williamsom i Sarom Michelle Gellar, jer su obje serije, unatoč velikim očekivanjima, skupoj produkciji i zvjezdanoj ekipi - doživjele samo ravnodušnost kod publike i gotovo univerzalno kolutanje očiju kritičara.
Nešto su zanimljivije priče o serijama koje su neko dulje vrijeme bile 'na vazi' i koje američke TV kuće nisu odmah ni obnovile ni otkazale, među kojima je možda najzanimljivija ona o seriji 'Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.', koja je najavljivana kao jedan od najvećih televizijskih projekata desetljeća, a koju je publika nakon prvih nekoliko epizoda počela napuštati eksponencijalnim tempom. Ni kritika seriju nije baš obožavala, premda je u većini slučajeva nije ni prebrutalno pljuvala, no krajnji je rezultat bio tek prolazan. Face na visokim pozicijama dugo su dumale nad sudbinom ovog golemog projekta te mu na kraju ipak dale zeleno svjetlo. Zašto? Malo je kompliciranije, ali ne baš jako: serija nema gledanost koja bi opravdala megaskupu produkciju, nema ni kritičarsku podršku ni hype među publikom, ali ima dvije stvari koje joj idu u prilog: Jossa Whedona kao showrunnera i činjenicu da je riječ o novom poslovnom modelu - suradnji Disneyja, ABC-a i Marvela, kojom se iskušava takav način produkcije u budućnosti. Whedon je internetska legenda i ima svoju kultnu sljedbu koja bi iz tjedna u tjedan pratila i rendgenske snimke babinih bubrega da ih dotični potpiše, a ovo novi poslovni modeli kojima se isprobava megakorporacijsko udruživanje na ovome, zasad još novome području - ne napuštaju se tako lako, posebice ako nisu baš tolike katastrofe.
I to bi otprilike bila sva mudrost koja stoji iza obnavljanja i otkazivanja televizijskih serija. Ponekad su takve odluke nedokučive i komplicirane, teško ih je predivdjeti i još teže shvatiti. Ponekad urode odlukama koje se još godinama prepričavaju i nazivaju skandaloznim te sramotnima, kao u slučaju 'Fireflyja' i 'Freaks and Geeks'. No na svaki takav neobičan slučaj dolazi stotinu onih u kojima su odluke (vjerojatno opravdano) donesene po špranci - 'Skandal' ostaje jer ima veliku gledanost, 'Momci s Madisona' preživljavaju unatoč razmjerno malom broju gledatelja zato što je kabelskom kanalu na kojem se prikazuje to dovoljno, a imaju uberkultni status u javnosti, glupavi 'Mentalist' i dalje se prikazuje zato što tetke diljem svijeta uzdišu za glavnim junakom, 'Dobra žena' zato što je supergledana, zanimljiva i prilično kvalitetna serija. Većina onih koji ne ispune barem jedan od uvjeta nabrojanih u prethodnoj rečenicizavršit će u arhivi, iz koje će uskoro biti izbrisani, baš kao i iz naših sjećanja. Tako je bilo uvijek, tako je i sada, u takozvano 'zlatno doba' televizijskih serija.