Od zvjezdice za koju zna uzak krug obožavatelja serija s Disney Channela do globalne pop zvijezde koju jednako obožavaju generacija Z, glazbeni kritičari iz baby boom generacije i svi između toga - Oliviji Rodrigo trebalo je manje od godinu dana. Jedva punoljetna, glazbeno nadarena glumica nije stekla vojsku obožavatelja namigujući s naslovnice časopisa za muškarce ili akcijom u reality showu, već pjesmama o slomljenom tinejdžerskom srcu, opjevanom u više žanrova, u kojima su se prepoznali mnogi i koje su je dovele do sedam nominacija za Grammy
'Nini i ja smo vrlo slične. Ona piše pjesme o dečkima i postavlja ih na društvene mreže, a to je nešto što i ja radim u svom životu', rekla je Olivia Rodrigo u svibnju za New Yorker, uspoređujući se s likom učenice Nini, koju glumi u seriji 'High School Musical: The Musical: The Series', uključene u školsku produkciju klasičnog Disneyjeva mjuzikla iz 2006. godine.
Kad su kreatori serije otkrili da je Rodrigo glazbenica, potaknuli su je na pisanje pjesama. U specijalu Disney Channela iz 2019. godine kamerom je uhvaćen trenutak u kojem producent serije govori Oliviji i njezinom kolegi Joshui Bassettu da će duet koji su napisali biti uključen u buduću epizodu.
'Odabrali ste pjesmu koja se zove 'Just for a Moment'. Bit će to divovski hit', govori producent mladim nadama, praćen vriskom kao izrazom njihove sreće i zahvalnosti. I bio je u pravu, ili gotovo u pravu, jer iako je duet 'Just for a Moment' postao hit, veću popularnost doživjela je pjesma 'All I Want', a razloga za sreću imala je samo Olivia, njezina autorica.
Sve što želi, kaže Olivia u pjesmi, ljubav je koja traje i pita se je li možda previše to što traži. Moćna balada prikupila je milijune streamova i postala mali hit na top listama. No i ta je pjesma ostala u sjeni Olivijina debitantskog singla 'Drivers License', pjesme koju je objavila u siječnju ove godine.
Nije da zaraznih hitova na temu vozačkih dozvola nije bilo i ranije, no mlada Olivia u svojim stihovima ne kalkulira tko će kome što dati, nego bezuvjetno na uvid pruža svoje slomljeno srce. U njima su se pronašli mnogi, čak i generacijski vrlo udaljeni od jedva punoljetne pjevačice, a pjesma o bolnom prekidu veze označila je početak impresivne glazbene karijere.
Pjevajući kao mala pokazala je dar za glumu, a zbog glume naučila je i svirati
Olivia je odrastala u kalifornijskoj Temeculi kao jedino dijete oca filipinskog podrijetla i majke, bjelkinje iz Wisconsina. Uz Taylor Swift i Lorde, slušala je The Cure i Smashing Pumpkins, pjevušila refrene 'Bathwater' No Doubta i 'Seven Nation Army' White Stripesa, a na repertoaru je bio i omiljeni riot grrrl bend njezine mame Sophie, školske učiteljice i obožavateljice alternativnog rocka.
Sa satovima pjevanja krenula je u vrtićkoj dobi, a očitu sposobnost uživljavanja u pjesme pokazala je već s osam godina, kada je bila redovita u talent showovima. 'Bila sam jako dramatična. Na YouTubeu ima tih videa u kojima pjevam, ali i glumim dok pjevam i jako sam performativna. Ljudi su mojoj mami uvijek govorili da bi me trebalo voditi na satove glume', kaže.
Ubrzo obitelj kreće na izlete u 150 kilometara udaljen Los Angeles na audicije, a jedan od njih donio joj je 2016. godine, kad joj je bilo 12, ulogu u seriji 'Bizaardvark' Disney Channela. Olivia je glumila Paige Olveru, tinejdžericu koja objavljuje smiješne pjesme i videa na internetu. Za tu je ulogu morala naučiti svirati gitaru, a ta joj je vještina dobro došla i za ulogu u seriji 'High School Musical: The Musical: The Series'.
'Olivia je voljela smišljati 'brbljave' pjesme gotovo od trenutka u kojem je propričala, a kad je naučila svirati, njezina strast prema glazbi stvarno je eskalirala', rekla je za GQ njezina mama Sophia.
U siječnju 2020. godine, tijekom pauze od snimanja serije, Olivia je zgrabila gitaru i napisala tekst o svom bivšem koji nastavlja dalje. Isječak pjesme koji je objavila na Instagramu privukao je pozornost Daniela Nigra, pisca i producenta koji je surađivao s Lewisom Capaldijem i Carly Rae Jepsen. 'Bila je to kombinacija načina na koji je pjevala, intenziteta u njezinu glasu i teksta. Dirnulo me i pomislio sam da je to - to', kazao je za BBC Nigro te je Oliviji odmah privatno poslao poruku i dogovorio suradnju s njom.
Bilo je to neposredno prije izbijanja pandemije, no mjesecima kasnije, usred strogih sigurnosnih protokola, ušli su u njegov kućni studio i počeli oživljavati skice njezinih pjesama. Olivia kaže da je Nigro jedan od rijetkih ljudi s kojim je radila, a koji bi joj otvoreno rekao kad nešto nije bilo najbolje. 'Govorio bi mi da mogu i bolje od toga, a ja sam to shvaćala kao priliku da postanem bolji tekstopisac', kaže.
Nigro naglašava da je s Olivijom zapravo imao vrlo malo prostora za napredak pa je i skica debitantske pjesme koju je donijela u studio bila skoro gotova. 'Pisanje pjesama shvaća ozbiljnije nego bilo tko koga sam do sada imao priliku upoznati. Njezina pozornost posvećena detaljima jednostavno je nevjerojatna. Prepisivat će i prepisivati sve dok ne osjeti da svaki redak potpuno ima smisla i da prenosi ono što pjesmom pokušava reći', kaže Nigro.
Svom producentu Olivia je izričito rekla da ne gleda njezinu seriju, želeći držati razdvojenima ta dva svijeta. 'Oduvijek sam željela da me se ozbiljno shvaća kao kantautora i zbog toga mi je bilo važno da upozna mene, a ne sporednog lika koji sam glumila. Mrzim i kad moji prijatelji slušaju moje pjesme ili gledaju bilo što povezano. Postajem nesigurna zbog toga, ne želim da to čine i želim da samo razgovaraju sa mnom', ističe.
Uspjeh preko noći ipak je moguć
Izdan nekoliko tjedana prije njezina 18. rođendana, singl 'Drivers License' srušio je rekord s najviše streamova u jednom danu na Spotifyu (bez božićnih pjesama), a zatim je sljedeći dan nadmašio vlastiti rekord. U Velikoj Britaniji bio je na vrhu top ljestvica devet tjedana, a u Americi je postala prva umjetnica s pjesmom na prvom mjestu još od 1998. godine, kada je to pošlo za rukom Lauryn Hill.
Kad se tjedan i pol nakon objavljivanja pojavila na vrhu ljestvice Billboard Hot 100, obožavatelji su već zaključili da znaju o čemu se radi u hit pjesmi. Prateći tragove s društvenih mreža, zaključili su da su Olivia Rodrigo i Joshua Bassett bili u vezi te da pjesma 'Drivers License' govori o tome kako ju je kolega ostavio. Suparnica o kojoj Olivia pjeva, 'plavuša dosta starija od nje', zaključili su obožavatelji, također je Disneyjeva zvijezda, 22-godišnja Sabrina Carpenter.
Ipak, većina slušatelja nije ni znala ni marila za te detalje i jednostavno su rezonirali s tjeskobom koju im je Olivia ponudila u svom debitantskom singlu. A to je nešto za što je oduvijek smatrala da bi mogao biti njezin tajni sastojak.
'Osobno sam uvijek osjećala veliku povezanost s tom pjesmom. Slušala bih je sama u autu kad sam bila tužna jer je savršeno dočaravala kako se osjećam, i to na način na koji to nisu radile pjesme koje sam prije napisala', kaže i dodaje kako je činjenica da su se milijuni drugih ljudi osjećali isto ponovno potvrdila hipotezu koju je odavno postavila – da je ranjivost uvijek najatraktivnija stvar pri pisanju pjesama.
Žalosna i melodična balada o mladom slomljenom srcu zaživjela je na TikToku prije nego što je u potpunosti preuzela duh vremena, no ni Rodrigo ni Nigro nisu bili spremni za način na koji je uzela maha. Uspjeh preko noći natjerao je Rodrigo da ponovno procijeni sve pjesme koje je do tada napisala.
'Imala sam spreman EP, pet ili šest pjesama. Kad je objavljena 'Drivers License', jednostavno više nisam bila ponosna na ove druge pjesme. Znala sam da će nakon uspjeha prvog singla puno više očiju biti uprto u mene nego prije, pa sam stvarno željela dati sve od sebe, a nisam osjećala da mogu to učiniti EP-jem', kaže Olivia, stoga je udvostručila napor i napisala nove pjesme.
Pisala ih je dok je snimala drugu sezonu serije 'High School Musical' u Salt Lake Cityju, razmjenjujući datoteke s Nigrom u studiju u LA-u. Rezultat je 'Sour', zadivljujuće ostvaren debitantski album koji, kako primjećuje BBC, dokazuje da 'Drivers License' nije slučajnost i proždire žanrove s nepristojnim apetitom. 'Sour' je srušio rekorde streaminga i zavladao na vrhu ljestvica, praćen oduševljenjem kritičara.
Njezine pjesme nisu uvijek lijepe i tekstovi su protkani ljubomorom, ljutnjom, ogorčenosti, nesigurnosti, inatom i tugom, jer Olivia je njima htjela razotkriti zbunjujuću turbulenciju tinejdžerske dobi.
'Ponosna sam na činjenicu da nisam bježala od tih emocija. Toliko ih je neugodno osjećati i definitivno neugodno razgovarati o njima. Nitko ne želi reći 'ja sam jako nesigurna' ili 'stvarno sam ljuta', ali meni je to bilo neophodno. Kad zapišem svoju tugu u pjesmi, osjećam se da je onda njome moguće upravljati, nešto kao 'u redu, sad osjećam da ovo mogu prebroditi'', kaže Olivia.
Možda najzanimljivije od svega, debitantski album o slomljenom tinejdžerskom srcu nije bio privlačan samo Olivijinoj generaciji, kako piše BBC, jer privukao je i brojne slušatelje za koje je statistički vjerojatnije da će svakodnevno iskusiti bolove u leđima nego adolescentsku čežnju.
Brojnost obožavatelja u 30-im i 40-im godinama iznenadila je i samu Oliviju, ali kaže da je među njima i puno djevojaka koje nisu strejt, što samo govori o univerzalnoj prirodi slomljenog srca.
'Doslovno tjedan dana nakon što je objavljena pjesma 'Drivers License', još uvijek sam bila na snimanju serije 'High School Musical', a osobni asistent s kojim nikad nisam razgovarala, stariji muškarac, prišao mi je i rekao kako je upravo doživio prekid veze i da mu je ta pjesma promijenila život jer govori upravo o tome kako se osjeća. Pomislila sam da je to cool. Nikad mi se prije nije povjerio, ali pjesma je utjecala na njega', kaže Olivia za GQ.
Uz slavu i hvalospjeve dolazi druga strana medalje, analiza svakog njezina poteza i zli komentari. No Olivia je unatoč svojoj mladosti pokazala veliku zrelost pripremajući se mentalno na taj dio priče o slavi. 'Naučila sam vrlo rano o važnosti razdvajanja osobe od persone. Kada me kritiziraju ljudi koji me ne poznaju, kritiziraju moju personu, a ne moju osobu. Ali nije ni to nimalo lako, jer je moja persona iskrena koliko god je to moguće, pa je to neka čudna dihotomija', kaže.
Olivia priznaje da se trudi ne gledati previše društvene mreže i kaže kako voli misliti da bi joj njezin tim rekao ako postoji nešto što bi trebala znati. Bilo joj je čudno, kaže, gledati na TikToku kako ljudi seciraju ljubavni život 17-godišnjakinje, ali razumije njihovu znatiželju. Ipak, najvažnije je da to ne utječe na njezino pisanje pjesama i njezin život. U tome je imala i malu pomoć nespretne prijateljice koja joj je na mobitelu postavila roditeljsku zaštitu, a onda zaboravila lozinku. Rezultat te male nespretnosti to je da se Olivia u aplikacije može prijaviti samo 30 minuta dnevno. 'Iskreno, ta mi je nezgoda bila najveći blagoslov. Doslovno mi nije suđeno znati što svi govore o meni u svakom trenutku', zaključuje.
Zanimljivo, Olivia i nije baš tako tužna osoba kao što bi se dalo zaključiti iz njezinih pjesama.
'Sretna sam osoba, što ljudi možda ne bi pogodili iz mojih pjesama. Volim dramu u njima i jednostavno volim stvarno depresivne pjesme, one koje te dirnu. Također mislim da je pisanje medij za izražavanje osjećaja o kojima nije zabavno ili društveno prihvatljivo razgovarati. U pjesmi 'Good 4 You' zvučim prilično ljutito. Nikad ne bih prišla nekome i rekla mu takve stvari, ali mogu to učiniti u pjesmi i to stvarno djeluje vrlo terapeutski', kaže Olivia.
Da nije bilo pandemije, priznaje Olivia, pisanje albuma sigurno bi duže potrajalo zbog gostovanja koja bi bila neizbježna nakon uspjeha debitantskog singla. No unatoč tome, za album 'Sour' kaže da osjeća da je to djelo mlađe, manje uglađene verzije nje same. 'O Bože, toliko sam sretnija nego što sam bila kada sam napisala sve te pjesme, ali je također jako cool što sam napravila nešto od tih osjećaja. A sada se mogu osvrnuti na njih i reći - ha, ha, nisam ništa znala!'
Kao mlađa, nastojala se ljubazno ophoditi prema ljudima, no odrastajući je počela mijenjati ploču. 'Kao mlađa uvijek sam imala stav - ok, ako je to ono što misliš, super. Ali taj je pristup najgori, a kad se baviš glazbom, to je poljubac smrti. Za pjesmu 'Deja vu' postojao je postpripjev koji je trebao biti vokalni komad za koji sam smatrala da je previše 'popast' i nije mi legao. Stvarno sam željela da to bude sintetizirani zvuk i svaki put kad slušam tu pjesmu pomislim koliko mi je drago da sam se držala toga.'
Ta ljubaznost prema ljudima, smatra Olivia, dolazi od toga što je djevojka. 'Žene dobivaju pohvale kad su ljubazne i uslužne. Taj pojam slatka je kraj svega i to je nešto što sam morala nekako prerasti odrastajući u mladu ženu. Takav način razmišljanja dovodio me u mnoge situacije u kojima se jednostavno nisam zalagala za sebe. Niti sam se zalagala za sebe, niti sam se dobro ponašala, jer opisuje me puno više pridjeva od onog - slatka je', kaže.
Jedan od razloga zašto je uvijek ugađala ljudima leži i u činjenici da kad radiš na filmskom setu ili stvaraš glazbu, svaka mala stvar koju napraviš može biti vrlo napuhana. 'Bojala sam se kad bih rekla da mi se zapravo ne sviđa kako se netko ponaša prema meni, da bi me proglasili divom. Ljudi brzo uspješne žene nazovu divama ili olako kažu da su se prema njima ponašale kao kučke. Kad god čujem nekog da kaže kako je upoznao nečiju kćer koja je bila grozna, pitam se nije li možda riječ o cool ženi koja je stvarno uspješna', kaže Olivia i dodaje zbog toga uvijek nečije mišljenje uzima s rezervom.