4. do 10. studenoga

Predstavljen program 22. Zagreb Film Festivala

16.10.2024 u 15:45

Bionic
Reading

Na konferenciji za medije održanoj u srijedu 16. listopada u Uraniji - prostoru kreacije program 22. izdanja Zagreb Film Festivala predstavili su direktor ZFF-a Boris T. Matić, programska direktorica Selma Mehadžić i izvršna direktorica Lana Matić

'Uzbuđeni smo što publici možemo predstaviti još jedno programski raskošno izdanje koje će se održati od 4. do 10. studenoga u CineStaru Branimir, kinu Kinoteka te u MSU-u, Dokukinu KIC, Scenoteci (ex Vidra) i online na croatian.film. Dugometražnu konkurenciju i dalje prikazujemo u CineStaru Branimir, a u programima Ponovno s nama i Velikih 5 donosimo niz filmskih naslova poznatih autora/ica. Ponosni smo što smo postali kandidacijski festival za nagradu Europske filmske akademije u kategoriji kratkog filma, a velika novost je i unaprjeđenje programa PLUS u natjecateljsku sekciju, čime stavljamo naglasak na autore koji se na odvažan i originalan način bave temom odrastanja i posebno su zanimljivi mladoj publici. Poznatim festivalskim lokacijama ove godine pridružujemo Scenoteku (ex kazalište Vidra) u neposrednoj blizini CineStara koju smo prepoznali kao idealno mjesto za druženja i razgovor nakon filmskih projekcija', izjavio je Boris T. Matić.

U glavni program uvršteno je deset dugometražnih ostvarenja, od čega devet konkurira za glavnu festivalsku nagradu, Zlatna kolica. Dvadeset drugo izdanje Zagreb Film Festivala otvorit će Proslava Brune Ankovića, apsolutni pobjednik ovogodišnjeg Pulskog filmskog festivala, a zatvorit će ga hrvatska premijera Zlatnim lavom ovjenčanog filma Pedra Almodóvara Susjedna soba (The Room Next Door) s Tildom Swinton i Julianne Moore, koji se na ZFF-u prikazuje izvan konkurencije.

Lepršav i pun zaraznog optimizma, drugi film srpskog redatelja, gosta 22. ZFF-a Marka Đorđevića (Moj jutarnji smijeh, 2019.), Za danas toliko doživio je neočekivan uspjehu domaćim kinima! Bajka o sretnim ljudima (Politika) očarala je gledatelje prikazom drugačijeg svijeta u kojem ljudi slušaju jedni druge. Topla i bolno iskrena komedija Kako se obogatiti prije nego što baka umre (How To Make Millions Before Grandma Dies) u režiji Pata Boonnitipata veliki je hit azijskih kinoblagajni i tajlandski kandidat za Oscara.

Premijerno prikazan u konkurenciji Cannesa, dugometražni prvijenac francuske redateljice Agathe Riedinger, Divlji dijamant (Wild Diamond), priča je o slavom opsjednutoj tinejdžerici Liane (Malou Khebizi) i britki presjek današnje kulture instant zvijezda. Julie je odlučila šutjeti (Julie Keeps Quiet) je napeta studija karaktera o mladoj tenisačici koja se nađe usred skandala s trenerom. Prvijenac belgijskog redatelja Leonarda van Dijla i izvršne producentice i slavne tenisačice Naomi Osake premijerno je prikazan u Cannesu, a nominiran je za Nagradu publike LUX. Zagrebačkoj projekciji filma prisustvovat će glumice i tenisačice Tessa Van den Broeck i Grace Biot.

Komična drama Stvarna bol (A Real Pain) drugi je dugometražni film slavnog američkog glumca Jessea Eisenberga (Lignja i kit, Društvena mreža, Glasnije od bombi, ZFF 2016.), duboko osoban i dirljiv film ceste natopljen britkim humorom o dvojici karakterno nespojivih rođaka (Eisenberg i Kieran Culkin) koji putujući uPoljsku ispunjavaju želju pokojne bake. Sretni praznici (Happy Holidays), živahna i slojevita kronika suživota Arapa i Židova u Haifi, palestinskog redatelja Scandara Coptija, nagrađen je za najbolji scenarij u programu Horizonti Venecijanskog filmskog festivala. Najbolji film programa Horizonti Nova godina koja nikad neće stići (The New Year That Never Came) rumunjskog redatelja Bogdana Mureșanua radnjom je smješten u sumrak Ceausescuova režima, a prati nekoliko likova čije se sudbine isprepliću u vatrometu tragikomedije zimskih praznika

Vikendica (Drowning Dry), drugi film litavskog redatelja i laureata Venecije Laurynasa Bareiše (Pilgrims, 2021.),uz dozu humora i topline prati gotovo tragične posljedice jednog obiteljskog ljetovanja. Preciznom režijom, zbog koje ga uspoređuju s Michaelom Hanekeom, Bareiša vodi gledatelje kroz slagalicu događaja koji se postupno spajaju u zaokruženu priču. Film je u Locarnu nagrađen za režiju i glumačku izvedbu, a u Zagrebu će ga predstaviti glumice Agne Kaktaite i Gelmine Glemzaite.

Žiri dugometražnog filma čine nagrađivana islandska redateljica Ninna Palmadottir (Sami u Reykjaviku, ZFF 2023.), producentica Anamaria Antoci (Tangaj Production, Rumunjska) te selektorica i kuratorica Sonja Baksa (TIFF Short Cuts, Vancouver Film Festival, Kanada).

Uz kratkometražni natjecateljski program ove godine veže se jedna važna novost: uoči svog 22. izdanja ZFF se pridružio mreži European Film Academy Short Film Network koju čini tridesetak europskih festivala te će jedan film iz kratkometražne konkurencije po izboru ovogodišnjeg žirija postati kandidat za nominaciju za nagradu Europske filmske akademije. U nacionalnu kratkometražnu konkurenciju Kockice uvršteno je 8 filmova po izboru selektora Vladimira Gojuna. Ove godine to su A gdje je Nataša? Sanje Milardović, Jogurt, sok, cigarete Josipa Lukića, Fleka Sare Alavanić, Čeljade Martine Marasović, Arka Mladena Stanića, Severinin pas Joze Schmucha, Jednog dana dogodit će se nešto strašno Dalije Dozet i Za stolom Ivana Veljače.

Natjecateljski program međunarodnog kratkog metra donosi 10 ostvarenja, a na ovogodišnjem festivalskom izdanju svoje će filmove osobno predstaviti gotovo svi autori/ice. Dva će u Zagrebu imati svjetske premijere. To su belgijski Djeca će biti dobro (Kids Will be Alright) Sigija van Roya i grčki Milo za drago (Tit for Tat) Kyriakosa Kolliasa. Europsku premijeru imat će švedski Paluba 5B (Deck 5B) Malin Ingrid Johansson koji je proglašen najboljim kratkometražnim filmom Festivala u Torontu. U programu su i francuski Visoka napetost (Alarms) Nicolasa Panaya, britansko-francuski Marion Joea Weilanda i Finna Constantinea, koji kao izvršne producentice potpisuju Cate Blanchett i Sienna Miller, španjolski Ideja otoka (The Idea of an Island) Carmen Pedrero, njemačko-ruski Himna kuge (Hymn of the Plague) kolektiva Ataka51, talijanski Phantom Gabriela Manzonija, tajvanski Jelen (The Stag) An Chu i norveški Strojevi (Machines) Sigurda Blekena.

Žiri kratkometražnog filma čine Daniel Soares (Portugal), dvostruki laureat ZFF-a (Samo neka uspije ― Zlatna kolica 2023., Ono što ostaje ― Posebno priznanje 2022.), David Gašo (Hrvatska), redatelj Niske trave, prošlogodišnjeg pobjednika Kockica i selektorica Yulia Serdyukova (Međunarodni festival kratkog filma u Hamburgu).

OSTALI NATJECATELJSKI I POPRATNI PROGRAMI

Niz sjajnih svjetskih uspješnica donose i ostali programi ZFF-a: PLUS, Ponovno s nama, Velikih 5, Mreža festivala Jadranske regije, KinoKino i Festivali pod reflektorom.

Sekcija PLUS ove godine izlazi iz poznatih okvira i prikazuje odvažne filmove zanimljivih autora /ica koji mogustajati uz bok glavnom programu. Riječ je o filmovima koji se bave temom odrastanja i koji komuniciraju prema različitim publikama, a posebno su bliski mladima. PLUS donosi dobitnika Zlatnog leoparda Locarna ― Toksično litavske autorice Saulė Bliuvaitė, pogled u bespoštedni svijet manekenstva i modnih pisti iz perspektive dviju tinejdžerki, Hepiend, distopijski prvijenac japanskog redatelja Nea Sora, inače sina slavnog skladatelja Ryuichija Sakamota, i Dobro dijete, smiješan, prizemljen i duboko suosjećajan portret jednog djevojaštva američke autorice Indije Donaldson. Program postoji kao zasebna cjelina, ali za nagradu PLUS mladog žirijak onkurirat će i filmovi iz glavnog natjecateljskog programa. Ove godine to su Julie je odlučila šutjeti, Divlji dijamant i Kako se obogatiti prije nego što baka umre iz glavnog programa.

Sedam filmova autora/ica koje je publika upoznala u glavnom programu proteklih festivalskih izdanja uvršteni su program Ponovno s nama. Kad svane dan (When the Light Breaks), kojim je otvoren program Izvjestan pogled u Cannesu predstavit će ZFF-ovoj publici dobro poznati islandski redatelj i scenarist Rúnar Rúnarsson (Vulkan, ZFF 2012., Vrapci, ZFF 2015. i Jeka, ZFF 2020.). Među bogovima, oštra kritika današnjeg društva utemeljena na istinitim događajima, novi je film srpskog redatelja Vuka Ršumovića kojeg pamtimo po sjajnom prvijencu Ničije dijete (ZFF 2014. – nagrada publike). Francuski Emmanuelle urežiji Audrey Diwan (Događaj, ZFF 2021.) s Noémie Merlant i Naomi Watts feministička je reinterpretacija istoimenog kultnog filma iz 70-ih. Ljubav (Love), norveškog redatelja i pisca Daga Johana Haugeruda (Pazi na djecu, ZFF 2019.), film je o dvoje ljubavnika koji istražuju intimnost izvan granica društveno prihvatljivog, a Šlager Nevija Marasovića (Vis-À-Vis, ZFF 2013., Goran, ZFF 2016., Pamtim samo sretne dane, ZFF 2023.) romantična drama s Jankom Popovićem Volarićem i Lanom Barić.

Ponovno s nama uključuje i dva sjajna trilera. Santosh je briljantan igrani prvijenac Sandhye Suri (I kao Indija, ZFF 2005.) prikazan u Cannesu, Torontu i Karlovim Varima, a izvankonkurentski Promatranje psihološki triler slovenskog autora Janeza Burgera (Na sunčanoj strani Alpa, ZFF 2007., Ivan, ZFF 2017.). O dobitniku nagrade Zlatni bicikl odlučuje žiri u sastavu: redatelj Andrej Korovljev, montažerka Klara Šovagović i producent Hrvoje Osvadić.

Filmove pet najvećih europskih kinematografija ―francuske, britanske, njemačke, talijanske i španjolske, iz programa Velikih 5, ZFF donosi u suradnji s njihovim kulturnim institutima i veleposlanstvima. Raskošna francuska pop opera Emilia Pérez Jacquesa Audiarda (Prorok, Hrđa i kost, Dheepan) ovjenčana je Nagradom žirija i Nagradom za najbolju glumu u Cannesu (Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Zoe Saldaña, Adriana Paz) te je francuski kandidat za Oscara. Španjolski film Proslava razvoda Jonása Truebe (Ljeto u Madridu, ZFF 2019.) uvrnuta je komedija o naopakoj strani ljubavi, premijerno prikazana u programu 15 dana autora u Cannesu.

Talijanski Diva Futura Giulije Louise Steigerwalt vodi gledatelje u slavni filmski studio koji je 80-ih lansirao karijere pornozvijezda Ilone Staller i Moane Pozzi. Film je premijerno prikazan u Veneciji, a u njemu glumi hrvatska glumica Tesa Litvan (Nosila jerubac črleni, Dnevnik Diane Budisavljević). Njemački Do kraja života (Dying) je crna komedija o umiranju s potpisom redatelja sklonog kontroverznim temama, Matthiasa Glasnera, a britanski Bijeg (Outrun) u režiji Nore Fingscheidt (System Crashers) drama o bivšoj ovisnici koja pronalazi utočište na udaljenom otočju u rodnoj Škotskoj. Film je nastao prema istoimenom bestseleru Amy Liptrot, a producirala ga je glavna glumica Saoirse Ronan. Velikih 5 prikazuje se u kinu Kinoteka i MSU.

Filmovi iz programa Mreža festivala Jadranske regije, KinoKino i Festivali pod reflektorom dostupni su na službenoj festivalskoj stranici zff.hr.