Trend u televizijskim serijama više nije onemogućiti kriminalce da ostvare svoje zle nakane, već uhvatiti krivca koristeći što više suvremenih forenzičnih pomagala, po mogućnosti u rukama zgodnih djevojaka. Zašto je rekonstrukcija ubojstva zamijenila sprečavanje zločina i koje nas to serije i likovi prikivaju uz ponekad doista genijalna rješenja kriminalističkih zagonetki?
Mijenjaju se vremena, a s njima i poimanje herojstva. Dok su se nekadašnji junaci borili sa stotinkama i sekundama koje su na filmu trajale desetke minuta kako bi uspjeli izvući žrtvu iz ralja smrti, današnji heroji pojavljuju se na sceni uglavnom tek kad žrtva preseli na onaj svijet. No to ih ne priječi da vladaju televizijskim ekranima.
Što se dogodilo s poimanjem herojstva? Čemu ta silna poplava junačkih priča koje nastaju nakon samih bitaka? Jesu li nam počela ići na živce predvidljiva spašavanja u posljednji čas ili se i u nas uvukla nota hladne analitičnosti koja smrt uzima tek kao zagonetku? U svakom slučaju, otkad su ekrane preplavile serije koje ne teže plemenitom spašavanju žrtve, već se zadovoljavaju hvatanjem krivaca, televizijske ulice su ispunjene mrtvacima, ali zato svi zločinci leže iza rešetaka. Ako tako nastave, za nekoliko godina nestat će TV kriminalaca i eterom će napokon zavladati ljubav i sloga. Pretpostavljam, u nekoj sapunici.
Šetnju serijama koje privlače našu pažnju čudesnim razotkrivanjima još čudesnijih slučajeva ograničili smo na aktualne serije koje upravo igraju ili su nedavno bile na rasporedu i opet će se vratiti.
1. 'Frostov pristup'
Između starih junačina koji nikad nisu kasnili kako bi spasili pokoji život i ovih novih koji se pojavljuju kad se leševi već seciraju stoji omaleni Frost, koji razotkrivajući počinjen zločin usput sprečava nadolazeći. Budući da je u prošlosti kao Delboy u 'Mućkama' radio gluposti na rubu zakona, David Jason odlučio se glumački iskupiti ulogom Frosta, detektiva koji se ljutito, uz obilje diskretnog humora i nimalo diskretnog šarma, razračunava sa zločincima. Kako je Frost u stalnim sukobima s okolinom i nadređenima (počesto i sa samim sobom), tako uglavnom sam razrješava počinjene zločine, od mozganja do fizičkog savladavanja zločinca, nište ne prepuštajući slučaju, forenzici ili nadnaravnim moćima. Sve samo sa svojom proćelavom glavom, sijedim brkom i kratkim, nenaoružanim rukama.
2.'Ubojstva u Midsomeru'
Svaka epizoda vrvi mrtvima, koji izviru iz svakog grma i potoka, proviruju iz starih mlinova i sjenika pitoresknih midsomerskih sela. Nije ni čudo što su scenaristi u moru trupala u jednoj epizodi u potpunosti zaboravili na mrtvaca kojeg je viši inspektor Tom Barnaby (John Nettles) pronašao na polju. Nakon toga autori su pokušali smanjiti smrtnost televizijskog Midsomera, ali pobuna gledatelja je vratila horde mrtvaca u omiljena im sela.
Barbnaby, baš poput Frosta, ne koristi puno tehnikalija. Tek mu kao usputna pomoć dobro dođu pomoćnici Scott ili Troy i lokalne babe tračare koje sve vide i sve znaju. I dok on grunta i premišlja oko ubojstva lokalnog pijanca, friškom mrtvacu se pridružuju nove i nove žrtve te nam nameću pitanje: bi li broj mrtvih ostao na onom jednom da je Tom odlučio ostati doma sa ženom i kćerkom? Jer tamo gdje je Tom glave padaju kao od šale. A možda je to taktika iskusnog Barnabyja, posvaditi te pričekati da se seoce samo razračuna s potencijalnim krivcima, pa uskočiti pri kraju.
U 'Zaboravljenom slučaju' glavni likovi žive u dosadnoj Philadelphiji koja je, očito, sve svoje zločine odradila u nekim bivšim danima, pa kako ne bi trebali otpuštati višak radnika, u policiji su se dosjetili gurnuti ih u arhive da riješe neke davno zaboravljene slučajeve. I to one koji nisu prošli kroz neke od naših serija, budući da su ostali neriješeni, a zna se da televizijske junačine riješe sve čega se prime. I tako, dvadeset, trideset godina nakon što se žrtva ohladila, roditelji isplakali gubitak, cure se poudavale, a dečki poženili, zgodna Lilly Rush (Kathryn Morris) odlučuje banuti u njihove živote, razbuditi utišane tuge kako bi današnje starčiće koji su zaboravili vlastita imena, a kako ne bi davno počinjene zločine, odvukla u zatvor. U pravilu joj to uspijeva, što dokazuje da pravi detektivi nisu ni do koljena televizijskima.
4.'Monk'
Monk (Tony Shalhoub) i njegove mušice, koje su tek jedna u nizu stvari kojih se plaši, straši i užasava, slučajeve rješavaju lakoćom, usput čisteći i spremajući mjesta zločina, poravnavajući knjige na regalima prostorija zahvaćenih požarom. Monkov problem je što se, nakon što nevjerojatnim mentalnim slagalicama riješi tuđe probleme, iznova vraća vlastitim fobijama, koje su, paradoksalno, vrhunskom odgonetaču nerješiva zagonetka. A nama urnebesna zabava.
S Monkom smo zaplivali kriminalnim vodama u kojima se krimi-ribe razotkrivaju tek uz pomoć dodataka, zasad mentalnih.
Na tragu Monka je Patrick Jane (Simon Baker), koji ipak nema problema s vlastitim fobijama. Patrick svojim umnim sposobnostima, osjećajima i nevjerojatnim zapažanjima sve slučajeve rješava k'o od šuba. Tako mu je dovoljan jedan pogled na maramicu ispod ormara da zaključi kako čovjek za kojeg su mislili da je otet ustvari leži mrtav u skrivenoj prostoriji vlastite, vrhunski zaštićene kuće. Patrick u trenu otvara sobu-sef i usput zavede frišku udovicu. I sve to s osmijehom na licu.
6.'CSI: Las Vegas'
Bogovi forenzike skupili su svoje analitičke umove i nastanili se u Las Vegasu, odnosno u holivudskim studijima gdje najvećim dijelom nastaje kultna serija. Njima ne trebaju velebni midsomerski obronci za razmišljanje niti vlastite fobije kako bi raspetljali nemoguće slučajeve. Dovoljno im je super oko, ludi strojevi koji sipaju nevjerojatne podatke u rekordno kratkom vremenu i Gil Grissom (William Petersen).
Otkad je CSI-ja, u Las Vegasu nema neriješenog slučaja, koliko god on bolestan i nenormalan bio. A ima tamo svega. Od umiranja od struje zbog viška željeza u krvi do ubojstva čovjeka jer su ga zamijenili za vuka u epizodi koju bismo mogli nazvati 'Fetiš presvlačenja u plišane životinjice'. Koliko čudni slučajevi, toliko čudni načini rješavanja, poput slaganja puzzlea od otisaka prstiju. Sve u slavu forenzike i privođenja zločinaca ruci pravde.
7.'CSI: Miami
Nakon nevjerojatnog uspjeha lasvegaske forenzike, cijelom Amerikom i svijetom zavladala je forenzikomanija. Tako se novi odjel nastanio u Miamiju, a za njim i onaj u New Yorku. Ideja je bila: svaki dan jedan grad. Kod nas je ta ideja pomalo izmijenjena te je jedno vrijeme bila: jedan dan za sve CSI serije. Toga dana paralelno bi se prikazivali Miami i New York, a u pritaji je čekao Las Vegas.
Što nam nudi Miami? Uglavnom Horatija u interpretaciji jednog i jedinog Davida Carusa i njegove sunčane naočale u akciji rušenja nikaragvanske i inih mafija bez kapi znoja na čelu, uz bonus kraljevskoga koketiranja s kamerom. Kako se sve ne bi pretvorilo u one man show, tu su i zgodne kriminalistice koje izgledaju kao da su upravo skinule Baywatch badiće i navukle CSI odijelca.
Nakon šminkerskog i osunčanog Miamija, forenzika se nastanila u New Yorku, vječno tmurnom, depresivnom, uronjenom u krv. Petersenov i Carusov pandan postaje Gary Sinise i njegov vječni ironični osmijeh s kojim djeluje kriminalnije od najvećih kriminalaca u seriji. Ubijen je čovjek u avionu. Jedino sumnjivo lice je upravo ono Garyjevo. Ubijen je čovjek na kopnu. Jedina osoba od koje valja pobjeći je opet Gary. Čovjek je jednostavno faca. Kriminalna. Uz Garyja tu je i pregršt super očiju koje vide mikro rupe od metaka na kilometre i brkove s ostacima ručka na motoristu u prolazu. S kacigom na glavi.
9.'Kosti'
Dok u Las Vegasu na sebe navlače plišane životinjice, u 'Kostima' muškarci glume konje kad ih žene timare. Serija prepuna humora i raspadnutih leševa radi odmak u forenzici, usmjerivši se isključivo na ispitivanje kosti. Utoliko im je lakše što su leševi dobrim dijelom raspadnuti. Kako ne bismo cijele epizode buljili u kosti, u seriji su se pobrinuli i stvorili ljubavnu napetost između glavnih likova, forenzičarke Temperance Brennan (Emily Deschanel) i agenta Seeleya Bootha (David Boreanaz). Hoće li se poljubiti, kad će se poljubiti, što nakon poljupca, pitanja su koja salijeću gledatelja dok gleda seriju prepunu humora i kostiju.
Dodatak: 'Sudac John Deed
Kad svi mentalni i forenzičarski geniji pohvataju silne kriminalce, a odjavne špice stanu šetati ekranima, tek tad slijedi prava borba sa zakonom kako bi negativci završili gdje im je mjesto. Tu dolazi John Deed (Martin Shaw), koji će nam se vratiti na ekrane već ovog petka umjesto Frosta. I tek na njegovim suđenjima uviđamo kako je otkrivanje zločinca tek usputna stanica u zadovoljavanju pravde. Jer sudnica je ipak samo inačica životnog cirkusa u kojoj svi ljubuju sa svima, paralelno zabijajući noževe u leđa onim drugima, da bi na kraju sve ostalo u sretnoj i veseloj obitelji, budući da britanski sudovi funkcioniraju, baš kao da su kopirali hrvatske institucije, na razini srodstva i prijateljstva. Tako se u sudnici u istom trenutku nalaze otac, kći, bivša žena i ljubavnica, a tek kat iznad stoluje punac i sadašnji muž bivše žene. I svi se mrze i vole. Na mahove. Osim onih koji se samo mrze. I onih koji se vole i kad se mrze. Gdje se u svemu tome izgubio zločinac?