Teško je pronaći osobu s više iskustva o protokolu inauguracije od Tine Tödtling. Radila je s tri hrvatska predsjednika i predsjednicom te zna sve tajne organizacije ovog događaja - a sada ih je otkrila za tportal
U Uredu predsjednika 18. veljače na Pantovčaku održat će se najsvečaniji politički događaj u zemlji, inauguracija predsjednika Zorana Milanovića. Ususret tom događaju, razgovarali smo sa stručnjakinjom za protokol Tinom Tödtling, a ona je za tportal otkrila što sve možemo očekivati tijekom njegove druge prisege.
Ključni detalji inauguracije već su poznati, od broja uzvanika do izvođača, a s obzirom na to da je isti protokol hrvatski predsjednik već prošao 2020. godine, Tödtling ističe da možemo očekivati tek manje razlike.
Što možemo očekivati na inauguraciji Zorana Milanovića?
'S obzirom na to da će se inauguracija, kao i prošli put, odviti u Uredu predsjednika RH, mislim da se neće previše razlikovati od prethodne. Razlika će očito biti u nešto većem broju uzvanika te većem broju izvođača u dijelu kulturno-umjetničkog programa. Međutim postoji dio koji je zadan Zakonom o izboru predsjednika Republike, koji nalaže da se prisega polaže pred Ustavnim sudom te je propisan njezin tekst, a pretpostavljam da će javnost najviše zanimati govor predsjednika', rekla je stručnjakinja za tportal.
Iza Tödtling bogato je iskustvo u ovom području - više od 20 godina aktivno je radila u protokolu surađujući s tri hrvatska predsjednika i predsjednicom te nekoliko ministara vanjskih poslova i predsjednika Vlade. Stoga nema sumnje u to da poznaje baš sve tajne i ključne korake nužne u organizaciji inauguracije, ali i načine na koje izbjeći 'kobne' greške koje bi se godinama pamtile.
Planiranje je ključno
'Pazi se da sve bude onako kako ste i zamislili. Zato, uostalom, i postoji protokol koji sve koordinira i brine se da svatko odradi svoj dio. Ključno je u pripremi isplanirati sve pa neće biti 'kobnih' grešaka', kaže nam.
Preko 20 godina rada u Uredu predsjednika
Tina Tödtling, Splićanka djevojačkog prezimena Žarkov, na Pantovčaku je, s povremenim prekidima, provela dvadesetak godina otkako je 1996., kao apsolventica Ekonomskog fakulteta, započela rad u uredu prvog hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana, a radila je i za Stjepana Mesića, Ivu Josipovića i Kolindu Grabar Kitarović.
Danas je vlasnica agencije EvenTina, u koju je pretočila sva svoja znanja te pruža individualno savjetovanje i uslugu organizacije događaja.
'Posebnu pažnju posvećujem edukacijama o protokolu, kako diplomatskom, tako i poslovnom, te kroz platformu Edukacije s potpisom, uz primjere iz prakse, prenosim stečeno znanje', kaže nam Tödtling, inače i autorica knjige 'Protokol događanja u praksi – Uspješna organizacija u poslovanju i diplomaciji', napisane na temelju njezinog iskustva s terena.
Tko sve može biti na popisu uzvanika?
Popis uzvanika na nedavnoj inauguraciji predsjednika SAD-a Donalda Trumpa privukao je pozornost cijelog svijeta. Nikome nije promaklo to da su u prvim redovima sjedili redom najbogatiji ljudi svijeta: Elon Musk, Jeff Bezos, Mark Zuckerberg i Bernard Arnault. Naravno, slična lica među 115 pozvanih na Milanovićevu prisegu nećemo vidjeti, ali možemo očekivati i poznate osobe koje ne dolaze iz političkih krugova.
'Popis uzvanika za inauguraciju sastavlja kao i svaki drugi popis, odnosno postoji 'obavezni' i 'željeni' dio. Uobičajeno je da se na ovakve svečanosti, pa i na inauguraciju, poziva presjek političkog društva, izvršne i zakonodavne vlasti, obitelj i prijatelji. Sasvim je uobičajeno na inauguraciji vidjeti osobe koje nisu iz političkih krugova, kao što su obitelj i prijatelji, ali isto tako i poznati sportaši, glazbenici, znanstvenici…'
Dress code - evo što se nikako ne smije nositi na inauguraciji
Za inauguraciju vrijedi i poseban dress code. Zanimalo nas je koje su općenite smjernice pri odabiru outfita i što je zabranjeno.
'Za službena i svečana događanja postoji kodeks odijevanja te treba biti naveden u pozivnici. Tamno odijelo (dark suit) bilo bi primjereno za ovakvu svečanost. To znači zaista tamno odijelo s obaveznom bijelom košuljom, a kravata može biti u bilo kojoj boji i dezenu. Za žene je izbor nešto širi i znači ili svečaniju haljinu (do koljena), kostim ili odijelo, ali svečanije nego odijelo koje bismo izabrali za svakodnevni posao', kaže stručnjakinja za protokol i pojašnjava:
'Nije poželjno ni primjereno za ovaj, a ni za druge svečane, poslovne i slične događaje odjenuti se kao da idete u večernji izlazak s društvom. Sličnije je to primjerenom poslovnom odijevanju, znači bez kratkih suknji ili haljina (tzv. minica), kratkih hlača, tenisica. Još važnije je da je na vama sve uredno i čisto, da nije ni prekratko i pretijesno, ali ni preveliko.'
Dodala je i da su se tijekom godina neke stvari promijenile jer su išle u korak s vremenom u kojem živimo.
'Uostalom, i klima se mijenja, ali za svečanosti se treba i dalje odjenuti svečanije nego za druge prilike. Samim time odajemo počast događaju na koji idemo.'
Umjesto bala - ručak
U SAD-u se nakon ceremonije inauguracije organizira bal, no u Hrvatskoj ga nema. No to ne znači da uzvanike ne očuje prava gozba.
'Bala u Hrvatskoj nema, a pretpostavljam da će biti organiziran domjenak za uzvanike u Uredu predsjednika RH. Prilikom prethodnih inauguracija, koje su se održavale na Markovu trgu i na koje su pozivana i strana službena izaslanstva, bio je organiziran ručak.'
Kao i uvijek, velik interes javnosti izazvao je odabir izvođača. Nedavno je iz Ureda predsjednika objavljeno da će hrvatsku himnu na skorašnjoj inauguraciji otpjevati klapa Hrvatske ratne mornarice Sveti Juraj, a prije pet godina to je učinila Josipa Lisac. Pred predsjednikom će nastupiti i Filipinka Chriztel Renae Aceveda, pobjednica showa 'Supertalent', te će otpjevati pjesmu 'Dej mi, Bože, joči sokolove'.
'Klapsko pjevanje je zaštićena nematerijalna baština Hrvatske, tako da je izbor nastupa klapa, za koje vjerujem da se sviđaju i široj javnosti, vrlo dobar izbor. I do sada su na državnim svečanostima nastupala djeca koja su se istakla svojim umjetničkim nastupima, a u ovom slučaju šalje se poruku i o uključivosti Hrvatske i njezinog društva', pojasnila je Tödtling pa otkrila detalje svega što se događa 'u sjeni'.
Što se događa 'u sjeni' protokola
'Protokol je onaj koji izvršava, tj. provodi program prema dogovorenom scenariju. Ali protokol je tu i da onima koji kreiraju program ukaže na protokolarne uzuse, pravila i detalje koji su nevidljivi ako sve prođe u najboljem redu, ali mogu izazvati problem ako se ne pazi na njih. Recimo, ako znate da je glavni gost vegetarijanac, nećete mu servirati meso jer bi se to moglo protumačiti kao nepoštivanje', kaže.
prva dama
Vrhunsko modno izdanje: Sanja Musić Milanović plijenila poglede u chic sakou
'Za inauguraciju, kao i za organizaciju svakog događaja, potrebni su tim, raspored obaveza i detaljna priprema svakog segmenta: pozivnica, dostave, rasporeda sjedenja, uz dogovor i pripremu tehničkog dijela (ozvučenja, svjetla…), posluženja, dočeka i ispraćaja gostiju. Protokol svojim radom povezuje sve uključene službe - od konobara i spremačice do osiguranja i tehničara da bi sve teklo onako kako je zamišljeno. Vodi se briga i o tome da je sve pospremljeno, da je tepih čist, da svi znaju što im je činiti, da ima dovoljan broj stolaca i da je cvijeće lijepo složeno…', zaključila je stručnjakinja.