ŽENA KOJA MIJENJA PRAVILA IGRE

Sve što ona napravi i dotakne pretvori se u zlato: Upoznajte Shondu Rhimes, autoricu najgledanijih serija na svijetu

15.02.2021 u 06:48

Bionic
Reading

Streaming div Netflix na Božić prošle godine emitirao je svoju novu seriju 'Bridgerton', vjerujući da bi je u prva četiri tjedna moglo pogledati 63 milijuna kućanstava diljem svijeta. Pogledana je u 82 milijuna kućanstava i postala Netflixova najgledanija serija do sada, što i ne čudi s obzirom na to da je kao jedna od izvršnih producentica potpisana Shonda Rhimes

Ova vrhunska scenaristica i producentica stoji iza uspješnih serija 'Uvod u anatomiju', 'Skandal' i 'Kako se izvući s ubojstvom', no otkako je prije više od tri godine potpisala suradnju s Netflixom, serija 'Bridgerton' joj je tek drugi projekt koji je ugledao svjetlo dana. U razgovoru za Hollywood Reporter, Shonda Rhimes progovorila je o ispunjavanju vlastitih visokih očekivanja, o ponovno probuđenoj strasti prema svom radu, ali i trenutku u kojem su propusnice za Disneyland presudile tome da nakon 15 godina napusti ABC i potraži sreću u inovativnoj kompaniji prema kojoj su mnogi njezini kolege bili skeptični.

Rhimes je godišnje producirala oko 70 sati televizijskog programa koji je Disneyju donosio zaradu od dvije milijarde dolara, i desetke milijuna dolara njoj. Borba oko ugovora i plaće s ABC-jem bila je iscrpljujuća i ponižavajuća, a pored toga, zbog nemilosrdnog tempa i ograničenja mrežne televizije osjećala se kao da umire. Znala je da će u nekom trenutku doći do prijelomne točke, ali vjerojatno to ne bi zamislila ni u svom najluđem scenariju.

Zbog njezine veze s ABC-jem, Rhimes i njezine tri kćeri imale su all-inclusive propusnicu za Disneyland, a kako nije imala partnera, ishodila ju je i za svoju dadilju. Kako su propusnice neprenosive, početkom 2017. zamolila je jednu i za svoju sestru, jer ona nije mogla na put, i uz dosta natezanja dobila ju je. No kad su kćeri s dadiljom i njezinom sestrom stigle u Disneyland, radila je samo jedna propusnica pa je nazvala visokog rukovoditelja tvrtke. Umjesto rješenja problema s propusnicama, od izvršnog direktora dobila je pitanje: 'Nemate li dovoljno?'

Potpuno izvan sebe, Rhimes mu je zahvalila na izdvojenom vremenu i potom nazvala svog odvjetnika rekavši mu neka smisle način na koji će je prebaciti na Netflix ili će u suprotnom naći nove predstavnike.

  • +24
Shonda Rhimes Izvor: Profimedia / Autor: Rich Fury / Getty images / Profimedia

Daljnji tijek događaja nije preobličio samo njezinu karijeru, nego i cijelu televizijsku industriju. U kolovozu je postalo i službeno kako Rhimes nakon 15 godina napušta svoje kreativno središte zbog prvog te vrste deveteroznamenkastog posla na Netflixu. Nedugo zatim najcjenjeniji tvorac s FOX TV-a, Ryan Murphy, koji se svojedobno šalio da će biti pokopan na FOX-ovoj parceli, prebjegao je na Netflix.

Prvi Netflixov projekt na kojemu je radila Rhimes emitiran je 17. studenog prošle godine. Riječ je o dokumentarnom filmu o redateljici, koreografkinji i dobrotvorki Debbie Allen, no niti ovaj film niti seriju 'Bridgerton' nije stvorila Rhimes. Na njezino djelo 'Inventing Anna', o ozloglašenoj grabežljivici iz SoHoa Anni Sorokin, alias Anni Delvey, gledatelji Netflixa pričekat će još barem nekoliko mjeseci. Za ovu izuzetno plodnu kreatoricu činjenica da joj je trebalo tako puno vremena za prvu isporuku izvor je tjeskobe, ne toliko zbog publike, koliko zbog toga što će misliti njezini šefovi. Zna da ne misle da je do sada trebala isporučiti 50 serija, ali teško joj, kaže, što nije savršen stroj za pripovijedanje.

Kad se prvi put, u jesen 2016., potajno sastala na doručku s Netflixovim izvršnim direktorom Tedom Sarandosom, rekla mu je što sve želi, ali i što ne želi raditi ako bi prešla raditi za njih. Prvo što mu je rekla je da neće dobiti još jedan 'Uvod u anatomiju', ni u kukuruznom polju, ni na bejzbolskom terenu, ni u zračnoj luci, na što joj je Sarandos odgovorio da to nikad ne bi očekivao. Onda mu je rekla da samo želi mjesto na kojemu može stvarati, a da je nitko ne gnjavi i da se ne osjeća kao da je promatrana. Sarandos joj je rekao da mu to sjajno zvuči, a od tada se istinski trudio pokazati da joj na Netflixu žele dobrodošlicu.

'Shonda zna zabavljati, zna natjerati ljude na razmišljanje i zna stvoriti priču bolje od ikoga s kim sam ikad radio', kaže Sarandos te je osjećao da će mu Rhimes biti idealan partner ne samo zbog širine svojih hitova, nego i zbog njihove dugovječnosti i globalne prirode.

Rhimes i njezina tvrtka Shondaland, koja danas broji gotovo 50 ljudi, potpisali su ugovor s Netflixom do ljeta 2017. godine, a njezin se prelazak smatra pionirskim pothvatom. Bila je uvjerena da će svi misliti da je izgubila razum. Umjesto toga, počeli su je nazivati drugi producenti koji su željeli doznati sve detalje, pa čak i trebaju li sami prijeći na Netflix, a ona nije imala pojma kako odgovoriti bilo kome od njih.

Za prilagodbu na novo okruženje trebalo joj je godinu dana, a dok je neke prakse Netflixa uspjela promijeniti, inkluzivna kultura okupljanja u tvrtki ispala je tvrd orah za nju, što njoj kao introvertu nije nimalo odgovaralo, ali nije joj, kaže, ostalo ništa drugo nego se osjećati ugodno u gomili.

Iako neki podređeni Sarandosu kažu da bi voljeli da je Rhimes počela ranije proizvoditi sadržaj, on se time ne zamara jer kaže da su dugo gradili način rada na Netflixu pa je Shondinu prilagodbu usporedio s razdobljem gniježđenja.

No u veljači 2018. godine, dok se ona još gnijezdila i tražila prvi projekt na koji će prionuti, Murphy je potpisao svoj ugovor, navodno vrijedan čak 300 milijuna. Bilo je to dvostruko više od svote koja se navodila u izvještajima o Shondinom ugovoru. Promijenio se i medijski narativ pa se više nije radilo o pionirki Shondi Rhimes, već o procvalom 8 ili 9-znamenkastom tržištu za producente.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Kad se Murphy dogovorio s Netflixom, s naslovnica su vrištali naslovi o 'televizijskom čovjeku od 300 milijuna dolara', čemu se ona nije mogla načuditi. Priznaje da je čak malo bila opsjednuta Ryanom pa se razmišljajući o tome koliko je njemu ugodno imati svu tu moć pitala zašto se ona osjeća kao da je to pogrešno raditi. Rhimes vjeruje da bi to i ostalo samo njezino razmišljanje da je nisu zamolili da na događaju Elle's Women in Hollywood, na kojem je krajem 2018. počašćena nagradom Luminary, održi govor. Najavila ju je Ellen Pompeo, zvijezda 'Uvoda u anatomiju', koja je i sama nešto ranije te godine glasno progovorila o svom procesu pregovaranja. Rhimes je zakoračila na pozornicu odlučna da i sama pokaže svoju moć.

'Neki dan sam došla do zaključka kako se muškarci hvale, a žene skrivaju. Čak i kad ne zaslužuju da se hvale, muškarci se hvale, a kad zaslužuju da se hvale, u tome su dobri', rekla je Rhimes, usmjeravajući svoj fokus prvo na Pompeo, a zatim na Murphyja, podsjećajući kako su se oboje hvalili dok je ona svoj prijelomni ugovor potpisala i odmah se sakrila.

'Ovu nagradu dobivam za nadahnuće drugim ženama, a kako mogu ikoga nadahnuti ako se skrivam? Zbog svih žena, gdje god bile, pohvalit ću se', rekla je Rhimes pa zastala pokazujući da je ono što namjerava otkriti teže nego što je zamišljala. 'Ja sam najplaćeniji showrunner na televiziji', završila je svoj govor Rhimes, a soba u kojoj je slučajno bio i Murphy je eruptirala.

S pozornice je otišla osjećajući se osnaženo, ali i s osjećajem mučnine. Nazvala je i svog odvjetnika kako bi provjerila istinitost svoje velike izjave, a on ju je jedva uvjerio i smirio. Posjedovanje moći, kaže, nije nešto za što se borila. Odgojena je u predgrađu Chicaga i kao najmlađoj od šest sestara odmalena joj je ulijevana velika doza samopouzdanja. 'Društvo je izgrađeno tako da tjera žene na preispitivanje svojih vrijednosti od trenutka rođenja, a mi jednostavno nikad nismo tako odgajane', kaže Rhimes, hvaleći svoje roditelje.

Serija 'Bridgerton', iza koje stoji njezina producentska kuća Shondaland, nadmašila je Netflixova očekivanja, ali pravo uzbuđenje Shondi Rhimes predstavlja mini serija 'Inventing Anna', čiji je nastanak usporila pandemija. Temelji se na priči iz New York Magazinea iz 2018. godine o lažnoj njemačkoj nasljednici koja je prevarom našla svoje mjesto na sceni njujorškog društva. Rhimes je pročitala članak novinarke Jessice Pressler (glumit će je Anna Chlumsky) čim se pojavio i odmah osjetila uzbuđenje, zbog čega je Netflix potukao žestoku konkurenciju oko prava na televizijsku adaptaciju priče.

  • +3
Netflixova serija 'Bridgerton' u produkciji tvrtke Shondaland Izvor: Profimedia / Autor: Hollywood Archive / Avalon Editorial / Profimedia

'Ima nešto zaista fascinantno u ovoj djevojci, ne samo zato što je uspjela prevariti sve, već i zato što su svi bili toliko voljni da ih se prevari. Mislim da je jedan od razloga njezinog uspjeha taj što nije bila vrući komad. Ima nešto u razini njezinog samopouzdanja bez te razine ljepote, što joj je omogućilo da je svi shvate ozbiljno. Kako bi inače netko tko je izgledao tako mogao biti pun samopouzdanja?' kaže o liku iz stvarnog života koji će u njezinoj seriji glumiti Julia Garner.

Pred Rhimes je još najmanje 12 projekata koji su u različitim fazama razvoja, a svjesna je sve glasnijih šuškanja unutar industrije o isplativosti megaugovora poput njezinog. Priznaje da je pitanje opravdano, ali ne i jedno od onih na koja je spremna odgovoriti. Jasno daje do znanja da o Netflixu nikad nije razmišljala kao o četverogodišnjoj ili petogodišnjoj usputnoj stanici svoga kreativnog puta. Podršku Sarandosa i dalje uživa, a njega ne zanima filozofska rasprava o tome jesu li poslovi dobri ili loši. Na tržištu na kojem su njegovi bivši dobavljači sve više usmjereni na prodaju isključivo preko vlastitih mreža i streaming usluga, oni su, kaže, neophodni.

'Ako želite pristup najboljim pripovjedačima, vjerojatno ćete se u tom sveukupnom prostoru morati natjecati. Dakle nije stvar u tome želim li ili ne raditi nešto, nego u tome da jednostavno ne želim izgubiti pristup tim pripovjedačima, a Rhimes nije bilo kakav pripovjedač', kaže Sarandos.

Kako je budućnost Shonde Rhimes sve više u fokusu, ljudi je neprestano ispituju osjeća li se nervozno zbog toga. Mnogi iz njezine branše, a i nekolicina njih na Netflixu, sigurno jesu nervozni, ali ne i Rhimes. Barem ne onako kako je nekad osjećala nervozu, jer sada su stvari drugačije.

'Moje nasljedstvo je uspostavljeno, sada pišem jer volim pisati', kaže i dodaje kako je godinama jako puno razmišljala o nečemu što joj je davne 2006. nakon jednog intervjua rekla Oprah Winfrey, nakon što je Rhimes prvi put doživjela ogroman uspjeh.

''Još ne uživaš u ovome', rekla mi je i bila je u pravu. A sad, sad samo želim uživati u ovome', zaključuje Rhimes.