LEWISOVA ŽIVOTNA PRIČA

Hamilton okrenuo Formulu 1 naglavačke pa postao svoj najveći neprijatelj

15.04.2017 u 15:59

Bionic
Reading

Britanac Lewis Hamilton bit će zapamćen u povijesti Formule 1 kao jedan od najtalentiranijih vozača koji je ikad sjeo za volan bolida. Danas 32-godišnji vozač možda je uspješno pobijedio novčanu nestašicu i probio se do samog vrha, ali nam je i svima pokazao koliko je teško na njemu ostati, uz sve smetnje koje jedan popularni sportaš oko sebe ima

'U Formuli 1 danas imamo samo jednu pravu zvijezdu, a to je Lewis Hamilton', nedavno je izjavio Flavio Briatore i mnogi se s njim slažu. No da je netko devedesetih godina prognozirao da će prvo ime elitnog automobilističkog natjecanja postati tamnoputi vozač iz financijski skromne obitelji, ne bi mu vjerovao baš nitko.

Ipak, čuda se u sportu događaju, čak i u onom koji je oduvijek favorizirao bogataše i elitiste. Lewis Hamilton najbolji je primjer. Danas vozač s najvećim brojem obožavatelja, kao i pozivnica za šetnju crvenim tepihom te prvi pretendent za rušenje strašnih rekorda koje je postavio Michael Schumacher kao dječak je krenuo doslovno od nule.

Kao i u mnogim hrvatskim slučajevima, u njegovom sportskom razvoju ključnu ulogu odigrala je obitelj. Tamnoputi otac Anthony i bjelačka majka Carmen porijeklom su s Grenade, a u Englesku su stigli pedesetih godina prošlog stoljeća. Razveli su se dok je Lewis još bio mali i našli nove partnere pa je dobio ubrzo dvije polusestre i polubrata Nicolasa koji je također sanjao o karijeri profesionalnog vozača, unatoč cerebralnoj paralizi. Uspio je usprkos teškom zdravstvenom hendikepu dogurati do britanskih utrka turističkih automobila, a njegova odlučnost bila je inspiracija i starijem bratu Hamiltonu tijekom karijere.

Proboj zahvaljujući tati i meceni

Iako je kao mali živio s mamom, upravo je tata najzaslužniji za Lewisov proboj do Formule 1, jer je otkrio njegov talent i radio više poslova paralelno kako bi sinu omogućio karting utrkivanje.

Tata Anthony imao je viziju koja se počela ostvarivati brže nego se itko nadao. Već s deset godina postao je Lewis najmlađi kadetski karting prvak u povijesti Velike Britanije, a jednako impresivne rezultate nastavio je nizati i u sljedeće tri godine. Nevjerojatan prirodni talent koji danas uspoređuju s onim Senne uočio je već 1998. čovjek koji je najbolje poznavao Ayrtona. Ravnatelju McLarena Ronu Dennisu, kad je vidio Hamiltona u akciji, bilo je jasno da će Brazilac dobiti svog vozačkog nasljednika ako netko podupre ovog mladog Engleza i već s 13 godina Lewis je potpisao ugovor s momčadi iz Wokinga koji je uključivao i obavezu nastupa za nju u slučaju da dogura do Formule 1.

Obitelj Hamilton odahnula je uz financijsku pomoć jedne od najtrofejnijih momčadi u povijesti elitnog automobilističkog natjecanja, a Lewis se od siromašnog momka s minimalnim izgledima za proboj među najbolje odjednom našao u povlaštenom položaju u odnosu na vršnjake.

Lewis je tako prije nego što je ušao u Formulu 1 već sport okrenuo naglavačke i otvorio vrata mnogima. Naime, prije njega program razvoja mladih talenata koji podrazumijeva financijsku potporu i dramatično olakšava život obiteljima vozača gotovo da nije postojao. Danas ga diljem svijeta provode velike F1 ekipe.

Strelovit uspon i rat s Alonsom

Kada je karting zamijenio utrkama bolida 2001., Hamilton se nije pogubio kao mnogi njegovi rivali iz prethodnih godina. Dapače, titule je samo nastavio nizati. Postao je prvak britanske Formule Renault 2002., zatim i europske Formule 3, a onda 2006. i GP2 serije, posljednje stepenice koju treba preskočiti da bi se vozač našao u Formuli 1.

Pri utrkivanju uvijek možeš nešto novo naučiti, svakog dana. Uvijek ima mjesta za napredak, a vjerujem da isto vrijedi i za sve u životu

Ronu Dennisu postalo je jasno da je njegovo čudo od djeteta spremno za ulazak među elitu i 2007. postao je vozač McLarena u Formuli 1, a dobio je i najuglednijeg mogućeg timskog kolegu: aktualnog dvostrukog prvaka svijeta Fernanda Alonsa.

Španjolac je tijekom cijele svoje karijere nabijao komplekse momčadskim kolegama i očekivalo se da će se boriti za novu titulu prvaka, dok mladi Lewis uči od majstora i stječe iskustvo za sljedeće godine.

No dogodilo se nešto potpuno neočekivano. Hamilton je na opće iznenađenje silovito započeo svoju F1 karijeru i završio na postolju na prvih devet utrka koje je vozio, uz trijumfe u Kanadi i Sjedinjenim Američkim Državama.

U McLarenu je izbio pravi građanski rat, jer Alonso nije to mogao podnijeti i činio je sve što je mogao kako bi izbacio iz takta mladog suparnika, a Lewis mu je uzvraćao istom mjerom. Sve je to završilo potpunom katastrofom za ekipu iz Wokinga: visoke tenzije dovele su do kobnih grešaka obojice vozača i omogućile Kimiju Raikkonenu osvajanje titule prvaka s Ferrarijem. Netko je morao otići, a Dennis nije imao dvojbi: Alonso je potjeran iz ekipe.

Dramatična titula svjetskog prvaka

Hamilton koji je greškama na zadnje dvije utrke u Kini i Brazilu prokockao priliku postati prvi novak u povijesti sporta okrunjen titulom (ako ne računamo Farinu u prvoj sezoni 1950. godine), sljedeće sezone odjednom je slovio za favorita za naslov. U ekipu je umjesto Alonsa stigao Heikki Kovalainen koji mu nije bio prijetnja, no Ferrari s Felipeom Massom itekako jest.

Odluka je pala doslovno u zadnjem zavoju zadnje utrke, u drami kakvu Formula 1 ne pamti. Po kišno-suhim uvjetima Massi je u Brazilu trebala pobjeda i šesto mjesto rivala, a tako je i bilo u trenutku kad je prošao ciljem.

No veselje u Ferrariju bilo je kratka vijeka, jer Hamilton je u zadnjem zavoju prešao Timu Glocka koji se mučio po mokroj stazi na gumama za suho i Britanac je tako stigao do svoje prve titule prvaka. Očekivalo se, prve u nizu koji bi mogao trajati godinama.

Sukob s ocem i veliki pad

Lewis je s 23 godine i 301 danom postao tada najmlađi F1 prvak svih vremena i čovjek koji je imao sve: iznimne vozačke sposobnosti i sjajan bolid na raspolaganju. No stvari su svejedno krenule nizbrdo, jer odlučio se riješiti čovjeka koji je bio najzaslužniji za njegov uspjeh.

Tata Anthony brinuo je za karijeru sina Hamiltona od njegovih dječačkih dana i bio je njegov menadžer u Formuli 1, ali odnosi su zahladili i Lewis je odlučio krenuti svojim putem.

'Rekao sam mu da želim da bude samo moj tata. No njemu je to jako teško palo, a i meni je to bilo teško napraviti. Između nas je nastao razdor veći od Grand Canyona', priznao je Lewis.

'Nisam to mogao shvatiti. Kako to misli da me više ne treba? Sve me to jako pogodilo', prisjeća se danas otac Anthony kojem je trebalo mnogo vremena da izgladi odnos sa sinom.

Hamilton je također bio u turbulentnoj vezi s pjevačicom Nicole Scherzinger. Romansa je započela već tijekom prve njegove sezone u Formuli 1, a trajala je punih sedam godina, s puno prekida, mirenja, drame i šokova.

'Želim mu sve najbolje i svu sreću u životu, ali mi više ne pričamo', priznala je na kraju Amerikanka kojoj je sljedeći dečko bio tenisač Grigor Dimitrov, a Hamilton je povezivan s egzotičnom manekenkom Winnie Harlow.

U 2009. tada već prilično bogati Lewis imao je i problem s izborom prijatelja. Okružio se slavnim ljudima od kojih su neki bilo iznimno dvojbenih ljudskih kvaliteta, a želja za skupocjenim zabavama i hodanjem crvenim tepihom ponekad mu je bila veća od utrkivanja.

Sve je to dovelo do velikog rezultatskog pada. McLaren 2009. nije bio konkurentan, ali sljedeće tri sezone jest, no Lewis nije bio pravi. Radio je vozačke pogreške, sudarao se na stazi i tek rijetko blistao, a nova zvijezda sporta Sebastian Vettel nizao je titule i postao uspješniji i od Hamiltona i od Alonsa, iako su svi bili uvjereni da talent i vozačke sposobnosti nisu na strani Nijemca.

Razvod s McLarenom i uspješna kocka s Mercedesom

Godine 2013. Hamilton je iznenadio mnoge odlaskom iz ekipe koja ga je stvorila i prelaskom u Mercedes koji prethodne sezone nije bio ništa posebno. Vjerovalo se da je to još jedan destruktivni potez Lewisa koji će njegovu karijeru još malo unazaditi, ali su se ljudi itekako prevarili.

Lewis je zamijenio Michaela Schumachera koji se drugi put umirovio, a kolega mu je postao dobar prijatelj i rival iz nižih kategorija bolida Nico Rosberg. Britanac je još jednu sezonu istrpio dominaciju Vettela, a onda je došao na svoje. Na raspolaganje je dobio jedan od najboljih bolida u povijesti sporta i srebrnom strijelom uništio je konkurenciju i uzeo još dvije titule, 2014. i 2015. godine.

Motivacija i predanost ostaju najveći problem

Činilo se da je Hamilton konačno sazrio i spreman zavladati sportom, no čovjek koji ima po četiri milijuna fanova na Twitteru, Facebooku i Instagramu nikad neće biti u potpunosti posvećen Formuli 1, jer previše je smetnji u njegovom životu, od psa Roscoea s kojim je na svakoj drugoj fotografiji, do cijele svite pravih i lažnih prijatelja koji mu oduzimaju vrijeme potrebno posvećivanju sportu.

'Ne želim biti poput drugih vozača, želim biti jedinstven na svoj način', tvrdi Lewis što nekad i nije najbolja stvar.

Osjetilo se to opet prošle sezone kada je uspio izgubiti titulu prvaka od Nice Rosberga, a njihov prijateljski odnos se u četiri zajedničke godine u Mercedesu pretvorio u ljutiti rivalitet, kakav je nekoć imao s Alonsom.

Uspio se ove godine riješiti Rosberga kao i svojedobno Španjolca i sada ga čeka žestoki obračun s prvom violinom Ferrarija, kao i 2008. Odlučivat će zaista nijanse, no ako motivacija i bolid Mercedesa budu na nivou, favorit je u dvoboju protiv Sebastiana Vettela, a padat će i neki od Schumacherovih naizgled vječnih rekorda, prvi od njih onaj po broju pole pozicija u karijeri (69).

Briatore je imao pravo. Za razliku od samozatajnog Vettela, Lewis je danas zaista jedina zvijezda Formule 1, jedini pravi vozački uzor tinejdžerima i sljedbenicima popularne kulture. No je li to prednost ili nedostatak kad bolidi jednom jurnu prema prvom zavoju, ova će nam sezona možda bolje pokazati nego ijedna dosad.