Polako ali sigurno, svjetska ekonomska recesija hvata u svoja kliješta i Formulu 1. Premda su rasprave o poklopcu troškova već jednom dostigle kulminaciju, pa čak i zaprijetile samom opstanku Formule 1 kao cjeline, sada problem ponovno diže glavu, i čini se da će ovaj put nastojanja da se on riješi i zaživjeti
Striktno ograničenje godišnjih budžeta trebalo je prvi puta biti sprovedeno 2010., i o tome su se vodile žučljive rasprave u godini prije toga, ali od svih brda što su se tresla nije se rodio niti miš. Štoviše, od četiri ekipe koje su (i) na osnovi obećanja da pojedina ekipa neće moći trošiti više od 40 milijuna eura godišnje uopće pristupile Formuli 1, jedna (USF1) je odustala i prije početka sezone 2010, a preostale tri i danas osjećaju posljedice lakih obećanja i kasnijeg općeg gledanja na drugu stranu.
Danas se te ekipe zovu Caterham, Marussia i HRT, i svaka je na svoj način iskusila diskrepanciju između dogovorenog i ostvarenog u Formuli 1. Dok se ex-Virgin privremeno i djelomično spasio pronalaženjem titularnog sponzora (Marussia), što, međutim, za sada ne utječe bitno na njihove rezultate na stazi, HRT i Caterham i dalje su na prvoj liniji financijske ugroženosti koja značajno oganičava njihove izglede da se pomaknu sa začelja F1 kolone.
Podsjetimo, prije početka sezone 2009 spomenuto ograničenje, energično promovirano od strane FIA-e i njezinog tadašnjeg predsjednika Maxa Mosleya, trebalo je biti usvojeno kao aktivna politika od 2010. na dalje. Međutim, većina ekipa, predvođenih Ferrarijem, jednostavno nije pristajala na takvo ograničenje, smatrajući da će ono drastično limitirati njihovu sposobnost i mogućnost razvoja unutar Formule 1, a i samog sporta u cjelini. Nakon mnogo natezanja, prijedloga o manje radikalnom i postepenom ograničavanju troškova, na kraju su ekipe (okupljene u svoje udruženje zvano FOTA) uskladile džentlmenski, ali ne čelično obavezujući, dogovor koji bi blago ograničio godišnje F1 budžete.
Naravno, prošle godine bilo je mnogo vijesti što su javljale o F1 ekipama koje su se žalile da neke ekipe (naročito Red Bull) ne poštuju čak niti taj džentlmenski dogovor. Zapravo, prepiranja oko ove teme dovela su i do raskola unutar FOTA-e, pa tako sada u ovom udruženju više nisu HRT, Ferrari, Red Bull, Sauber i Toro Rosso.
Stvari, međutim, polako dolaze na staro mjesto. Pravila su sada izmijenjena i o ograničavanju troškova može odlučiti većina ekipa (dakle, jednoglasnost više nije ključ), pa je lako moguće da se ograničenja uvedu već za sezonu 2013.
Najsvježije procjene govore da bi se u ovom trenutku čak 10 od ukupno 12 F1 ekipa moglo složiti s novim ograničenjem. Jedini koji, prema tim procjenama, i dalje ne pristaju na ograničenja su Red Bull i Toro Rosso, ali to za eventualno novo izglasavanje neće imati značaja.
Treba, međutim, napomenuti da je (i) stezanje remena u Formuli 1 relativan pojam. Prema najnovijim prijedlozima, to bi stezanje godišnji budžet ograničilo u prvotnoj fazi na još uvijek ekstravagantnih (i za neke aktivne F1 ekipe daleko nedostižnih) 170 milijuna eura, s postepenim spuštanjem na 100 milijuna eura. Dakle, onaj Mosleyev prijedlog od 40 milijuna ostaje i dalje čista utopija.
U vezi s ograničenjem budžeta sve se glasnije čuju i prijedlozi nekih ekipa o novoj odgodi uvođenja posve nove formule motora, koja bi trebala propisivati V6 agregate zapremnine 1,5 litara, s turbo punjačima.
Naime, vijesti iz razvojnih centara Ferrarija, Mercedesa i Renaulta govore o troškovima razvoja novih motora znatno većim od predviđenih, pa se većina ekipa iz sredine poretka (koje će, naravno, plaćati za motore ovih proizvođača) boji da će trokovi jednostavno biti već u startu preveliki, vjerojatno čak značajno veći od trenutnih.
Ove sezone ekipe plaćaju oko 8 milijuna eura za komplet od 16 V8 motora, plus još oko 5 milijuna eura za KERS sa svim popratnim sadržajima.
Budući da se predviđa da će novi V6 turbo motori biti za oko 25 kg teži od aktuelnih 2.4-litarskih motora, postavljaju se i pitanja o njihovoj inicijalnoj snazi. Strahuje se, naime, da bolidi 'nove' Formule 1 neće biti bitno brži od onih u seriji GP2, što ne bi bilo baš dobro za imidž sporta.
Podsjećamo, originalno je nova turbo formula motora trebala biti uvedena 2013., no onda je to pomaknuto za 2014. Sada se, zbog svih spomenutih razloga, ali ponajviše zbog straha od povećanja troškova, govori o novoj odgodi od jedne ili dvije godine.
Sve o Formuli 1 i Grand Prix utrkama - www.mladenjergovic.com. Pravi F1 website.