TikTok započinje svoj slučaj protiv zakona prema kojem će biti zabranjen u SAD-u ako ga njegov vlasnik, kineski ByteDance, ne proda nekineskoj tvrtki. Kreatori sadržaja za TikToku strahuju za svoju egzistenciju, a aplikacija poručuje da nema mjesta strahu jer ona ne ide nikamo
TikTok je započeo svoju borbu za opstanak u SAD-u. Naime ByteDance, vlasnik ove popularne aplikacije, dobio je 270 dana roka za prodaju aplikacije u SAD-u, prenosi BBC. Nakon što ga je Senat usvojio, američki predsjednik Joe Biden u travnju je potpisao zakon o prisilnoj predaji TikToka američkom ogranku aplikacije.
Ogluše li se na taj zahtjev, suočit će se sa zabranom rada na području Sjedinjenih Država. TikTok ima milijune korisnika diljem svijeta, od kojih ih je najviše upravo u SAD-u.
Oko jednog se slažu
Ako se republikanci i demokrati mogu oko nečega složiti, to je onda zakon koji zabranjuje TikTok; osim ako ByteDance ne pristane prodati aplikaciju firmi koja nije kineska.
Sjedinjene Države dovele su u pitanje sigurnost osobnih podataka korisnika TikToka, sumnjajući da ta aplikacija želi predati osobne podatke američkih korisnika pekinškoj vladi.
TikTok inzistira na tome da je takvo što protiv njihovog protokola, da podaci svih njihovih korisnika ostaju netaknuti i zaštićeni te da se predaja podataka stranih korisnika kineskoj vladi ne provodi.
Prethodni pokušaji blokiranja aplikacije u Sjedinjenim Državama zbog nacionalne sigurnosti nisu uspjeli, a bivši američki predsjednik Donald Trump pokušao ju je zabraniti kada je bio u Bijeloj kući 2020. godine, ali bezuspješno. No najveća ironija leži upravo u tome da je tijekom svoje trenutne izborne utakmice za Bijelom kućom kritizirao ovaj zakon o zabrani TikToka, koji je potpisao njegov bivši protukandidat Biden, tvrdeći da bi ovaj potez samo nepravedno koristio Facebooku. Štoviše, Trump ima i svoj profil na TikToku.
Potpredsjednica Kamala Harris i Trumpova suparnica na američkim predsjedničkim izborima koristi TikTok i druge društvene medije da bi pridobila mlade birače, a glasnogovornik njezine kampanje ranije je rekao da samo žele vidjeti promjenu vlasništva nad TikTokom, a ne njegovu zabranu.
Zakon koji je Biden potpisao u travnju daje ByteDanceu devet mjeseci da proda TikTok novom kupcu, uz dodatna tri mjeseca odgode, prije nego što bilo kakva zabrana stupi na snagu, na što je TikTok izjavio da bi to moglo značiti da će biti prisiljen prodati ili zatvoriti poslovanje u SAD-u do danog roka. Borba protiv tog zakona na sudu mogla bi potrajati godinama.
Neprijateljske zemlje u crvenoj zoni
Najjednostavniji način da Sjedinjene Države izbace TikTok s američkog tržišta bio bi da ga uklone iz aplikacija za kupovinu drugih aplikacija za pametne telefone, poput onih kojima upravljaju Apple i Google za iOS i Android. To bi također značilo da ljudi koji su već imali aplikaciju više neće moći dobivati ažuriranja namijenjena poboljšanju sigurnosti ili ispravljanju grešaka.
Prijedlog zakona zabranjuje ažuriranje i održavanje aplikacija koje kontroliraju neprijateljske zemlje, dajući ovlasti predsjedniku SAD-a da ograniči one koje su povezane s Rusijom, Kinom, Iranom i Sjevernom Korejom.
Peking ne da TikTok
Iznošenje argumenata u žalbi ByteDancea počelo je jučer na sudu u Washingtonu, a saslušat će ih tročlano vijeće i skupina kreatora s TikToka koji se protive zakonu zbog zabrinutosti kako će to utjecati na njihovo stvaralaštvo.
TikTok je nazvao zakon 'neustavnom zabranom' i povredom prava na slobodu govora. Njegov glavni izvršni direktor Shou Zi Chew upozorio je da će on konkurentima na društvenim mrežama dati veću moć i ugroziti tisuće američkih radnih mjesta.
ByteDance bi također morao tražiti odobrenje kineskih dužnosnika za prodaju TikToka, a Peking je obećao da se protiviti takvom potezu. Mnogi kreatori i korisnici iz Sjedinjenih Država kritizirali su potencijalnu zabranu, s obzirom na to da bi za mnoge realizacija ovog zakona značila kraj prihoda. Time bi završile i njihove karijere, u čijem je uzletu TikTok znatno pomogao.
U nekim je zemljama već zabranjen
U ožujku ove godine TikTok je zamolio 170 milijuna korisnika u SAD-u da kontaktiraju sa svojim političkim predstavnicima i zamole ih da ne podrže prijedlog zakona.
Nekoliko političara reklo je da je njihova kampanja samo pogoršala zabrinutost oko te aplikacije, ojačavši im odlučnost za provođenje zakona. Smatra se da bi američki zakon o TikToku mogao potaknuti slične poteze u drugim zemljama. Aplikacija je već zabranjena u Indiji 2020. godine, prethodno jednom od njenih najvećih tržišta.
Zabranjena je i u Iranu, Nepalu, Afganistanu i Somaliji, a britanska vlada i parlament te Europska komisija zabranili su je na poslovnim uređajima 2023. godine.
Kako funkcionira?
U središtu TikToka njegov je algoritam koji čini skup uputa što određuju kakav se sadržaj prikazuje korisnicima, i to prema sadržaju na kojem se najviše zadržavaju i koji najviše prate. Korisnicima su ponuđena tri glavna feeda, a to su Following, Friends i For You.
Feedovi prikazuju korisnicima sadržaj ljudi koje su odabrali pratiti i koji ih prate, a tu je i feed za korisnike koji automatski generira aplikacija.
Kritičari tvrde da aplikacija prikuplja više podataka od ostalih platformi društvenih medija kako bi osnažila svoj visoko personalizirani sustav. To može uključivati informacije o lokaciji korisnika, njegovu uređaju, sadržaju i ritmu, odnosno brzini pritiskanja tipki.
TikTok je najpopularniji među mladima, ali ni oni stariji nisu ostali imuni na njega zahvaljujući brojnim plesnim i glazbenim izazovima. Ovisno o dobi i mjestu stanovanja, korisnici mogu uživo prenositi videosadržaj pratiteljima, kao i podržati omiljene kreatore digitalnim darovima ili pretplatama.
No važno je naglasiti da popularne društvene aplikacije kao što su Facebook i Instagram prikupljaju slične podatke o svojim korisnicima.